Acum mai rămâne o singură întrebare: dacă aceste programe nelimitate ale BCE, care încalcă în mod evident prevederile tratatelor europene, nu vor avea succes, cine va răspunde pentru acest lucru şi ce formă va lua această asumare a responsabilităţii? Printr-o decizie fără precedent, publicată în miez de noapte în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, Banca Centrală Europeană a hotărât să renunţe la limitele privind achiziţiile de obligaţiuni guvernamentale în cadrul PEPP (Pandemic Emergency Purchase Programme).
Eficienţa noului program de tipărire, cu o valoare de 750 de miliarde de euro, a fost pusă sub semnul întrebării încă de la anunţarea sa, în condiţiile în banca nu putea "cumpăra" mai mult de o treime din emisiunile de obligaţiuni ale unui guvern din zona euro.
"Pentru a asigura eficienţa acestei decizii, participaţiile consolidate în conformitate cu Articolul 5 din Decizia (UE) 2020/188 a Băncii Centrale Europene (BCE/2020/9) nu se va aplica obligaţiunilor deţinute în programul PEPP", se arată în Decizia (UE) 2020/440 din 24 martie 2020, iar "Eurosistemul nu va tolera niciun risc pentru transmiterea fără probleme a politicii sale monetare în toate jurisdicţiile zonei euro".
"Decizia elimină toate restricţiile privind achiziţiile de active ale BCE şi oferă mai multă credibilitate angajamentului băncii", a declarat Frederik Ducrozet, de la Bank Pictet & Cie din Geneva, pentru Bloomberg, iar "achiziţiile de active pot continua şi în 2021".
Agenţia de ştiri americană a subliniat că unii membri ai conducerii BCE s-au opus relaxării condiţiilor, deoarece relaxarea a fost privită ca "finanţare directă a guvernelor".
Financial Times subliniază că şefii băncilor centrale din Germania şi Olanda au fost printre cei care nu au fost de acord cu renunţarea la limite, în condiţiile în care aceste limite "au fost citate de Curtea Europeană de Justiţie în decizia sa din 2018, conform căreia achiziţiile de obligaţiuni guvernamentale sunt legale şi nu reprezintă finanţare monetară a guvernelor".
Programul PEPP a extins şi paleta obligaţiunilor eligibile în funcţie de maturitate. Astfel, "maturitatea minimă rămasă trebuie să fie de cel puţin 70 de zile şi de maxim 30 de ani", după cum se arată în Articolul 2. Anterior, limita inferioară a maturităţii era de un an.
Deoarece achiziţiile masive ale BCE pot conduce la scăderea semnificativă a lichidităţii pieţei obligaţiunilor guvernamentale, banca a precizat, în Articolul 7, că "titlurile cumpărate de Eurosistem vor fi disponibile pentru a fi împrumutate, inclusiv pentru operaţiuni repo".
Un alt aspect important îl reprezintă asigurarea transparenţei acestor operaţiuni. "Eurosistemul va publica săptămânal valoarea contabilă agregată a titlurilor deţinute în cadrul PEPP", după cum se arată în Articolul 6. În plus, "Eurosistemul va publica în fiecare lună valoarea achiziţiilor nete lunare şi a achiziţiilor nete cumulate".
După cum scrie Financial Times, noua decizie a BCE ar putea conduce la declanşarea unor noi acţiuni în justiţie. Florian Hense, economist la banca Berenberg, a declarat pentru FT că "şansele deschiderii unui nou proces în faţa Curţii Constituţionale a Germaniei sunt reduse de anunţarea limitei temporale pentru programul PEPP, care ar trebui să se încheie la sfârşitul acestui an"
Dar dacă limitele au făcut programele de cumpărare a obligaţiunilor guvernamentale prin tipărire să fie legale, atunci eliminarea lor nu trimite în ilegalitate PEPP? Sau acesta este doar un element nesemnificativ în actualele condiţii.