• Aurelian Dochia: "Vânzarea companiilor profitabile are tot mai mulţi oponenţi"
• Cristian Ionescu: Privatizarea, dificilă din cauza incertitudinii
• Daniel Ionescu: Sub acest guvern, nu ar trebui să mai aibă loc privatizări
Şansele să îndeplinim calendarul pentru privatizarea de pachete minoritare de acţiuni la mai multe companii de stat, convenit cu Fondul Monetar Internaţional, sunt minime, este părerea analiştilor economici consultaţi de ziarul "BURSA".
Analistul economic Aurelian Dochia nu crede că se va putea trece la măsura de privatizare a unor active deţinute de către stat. Potrivit domniei sale, trebuie avut în vedere faptul că, anul următor, este unul electoral, ceea ce nu prezintă condiţii favorabile. Domnul Dochia ne-a declarat: "Privatizările ar trebui să aibă loc în prima jumătate a anului, cea de a doua jumătate urmând să fie ocupată cu alegerile. În condiţiile în care procesul de privatizare este unul de durată, există destule semne care să indice că realizarea sa este puţin probabilă". De asemenea, atitudinea faţă de privatizare s-a schimbat, a mai precizat domnia sa. "Vânzarea companiilor profitabile are tot mai mulţi oponenţi, iar privatizarea celor care înregistrează pierderi este avută în vedere după ce acestea vor deveni profitabile", ne-a explicat analistul citat. În aceste condiţii, Aurelian Dochia consideră introducerea unui management privat ca fiind o soluţie de compromis, mai uşor acceptabilă politic.
Nici Cristian Ionescu, country cluster manager "Coface Romania", nu dă mari şanse de reuşită vânzării de pachete la companiile de stat.
Domnia sa a declarat că indiferent de cât de reale sunt interesele politice pentru privatizare, aceasta va fi dificilă din cauza incertitudinii: "Premisele sunt foarte precare, în condiţiile în care investitorii au un apetit redus pentru risc, iar elementul speculativ predomină".
Doctorul în economie Daniel Ionescu este de părere că privatizarea nu este un scop în sine. Domnia sa ne-a declarat că "privatizarea trebuie să constituie un proces care să conducă la creşterea eficienţei managementului şi a afacerilor, intenţia Guvernului nu este decât o conformare la "recomandarea" FMI care n-are nicio legătură cu nevoile reale ale României". Domnia sa vede privatizarea ca fiind "cel mai mare eşec al României după decembrie 1989" şi cauza dispariţiei a peste 3,5 milioane de locuri de muncă: "Privatizarea trebuie să ţină cont de oportunităţi, nu să reflecte puncte de vedere şi presiuni externe care confundă România cu o feudă. Orice vânzare de pachete majoritare trebuie să convină convenţional şi prin utilitate intereselor României, nu Guvernului actual şi intereselor străine. În primul rând este vorba de garanţii contractuale ex-ante privatizării efective care să reflecte cererea efectivă de dezvoltare a activităţii economice privatizate în condiţii de eficacitate socială, respectiv convenirea contractuală cu investitorul a creşterii şi consolidării ocupării salariale". Domnia sa consideră că "sub acest guvern, devenit ilegitim după modul în care a servit interesele suveranului nu ar trebui să mai aibă loc nicio privatizare".
Mark Gitenstein, ambasadorul SUA în România, a declarat că întreprinderile de stat reprezintă o resursă cu potenţial semnificativ, dar neexploatat. Prezent, săptămâna trecută, la sesiunea de deschidere a celei de a 37-a Conferinţe Anuale a European International Business Academy (EIBA), domnia sa a vorbit despre rolul pe care întreprinderile de stat ar trebui să îl joace în economia ţării noastre, acela de sursă de creştere, în special în sectorul energetic, în condiţiile în care în ţara noastră există 760 de întreprinderi de stat a căror valoare totală reprezintă 11% din Produsul Intern Brut. Însă, în condiţiile în care aceste întreprinderi pierd bani, sunt necesare reforme pentru a le transforma în afaceri profitabile, a precizat domnul ambasador.
Diplomatul american a salutat intenţia Guvernului de a vinde pachete minoritare şi majoritare la companiile de stat şi introducerea unui management privat. Domnia sa a declarat că ar prefera privatizarea completă a acestor companii, dar că privatizarea managementului le poate pregăti pentru aceasta. Însă, pentru ca procesul să aibă succes, trebuie ca măsurile luate să asigure indepenenţa managementului faţă de influenţa politică şi responsabilizarea faţă de realizarea obiectivelor.
Guvernul a convenit cu FMI un calendar pentru privatizarea de pachete minoritare de acţiuni la mai multe companii de stat, vânzări care vor avea loc în trei grupuri. Primul grup include companiile Oltchim (vânzarea acţiunilor publice rămase către investitori strategici), Romgaz (IPO pentru un pachet de acţiuni de 15%), Tarom (investiţie strategică sau IPO pentru 20% din acţiuni), Translectrica (SPO pentru un pachet de acţiuni de 15% plus o majorare ulterioară de capital de aproximativ 12%) şi Transgaz (SPO pentru un pachet de acţiuni de 15%). Al doilea grup include Termoelectrica (vânzare completă a filialelor Galaţi şi Brăila şi continuarea procesului de creare a unor societăţi mixte cu investitori strategici la ELCEN cu scopul construirii unor noi grupuri energetice, cu capital majoritar privat, în Bucureşti şi Constanţa), Hidrolectrica (IPO pentru un pachet de acţiuni de 10% pentru majorarea capitalului) şi Petrom (relansare SPO pentru 9,84% din acţiuni). Cel de al treilea grup include Electrica Serv (privatizare majoritară), Nuclearelectrica (cel puţin 10% prin majorare de capital), noua companie creată prin fuziunea celor 3 filiale de furnizare rămase ale Electrica şi activitatea de activitatea de furnizare a Electrica (privatizare majoritară), precum şi cele 3 filiale de distribuţie rămase ale Electrica (privatizare majoritară).
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 12.12.2011, 16:20)
Cea mai proasta masura sa vinzi cand preturile sunt jos.