În timp ce aproape toate companiile de pe Bursă au înregistrat scăderi ale rezultatelor în primele şase luni ale acestui an, sectorul producătorilor de lapte a continuat să raporteze creşteri faţă de 2008, fiind afectat de criză numai la nivelul profitabilităţii.
Astfel, afacerile jucătorilor din acest segment au urcat în medie cu 30% în primul semestru din acest an, comparativ cu perioada similară din 2008, în timp ce profitabilitatea a fost uşor afectată, cifrându-se la 20%.
Potrivit brokerilor, atât industria alimentară, cât şi cea farmaceutică, beneficiază de o inelasticitate a cererii, în ciuda contextului economic, fiind printre singurele sectoare care nu sunt afectate de o scădere drastică a veniturilor în condiţii de criză.
"Albalact" Alba Iulia (simbol ALBZ), unul dintre primii cinci producători de lactate de pe plan local, controlat de familia Ciurtin, a fost liderul pieţei de lactate, finalizând prima jumătate a acestui an cu o cifră de afaceri de 116,2 milioane de lei, în creştere cu 30,6%, faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. De asemenea, profitul net al companiei a crescut de trei ori, până la 2,8 milioane de lei.
Producătorul de lactate a finalizat recent construcţia unui centru logistic în localitatea Afumaţi de lângă Bucureşti, în care a investit circa trei milioane de euro, iar la sfârşitul anului trecut a preluat fabrica "Rarăul" din Câmpulung Moldovenesc, în schimbul sumei de 3,5 milioane de euro.
Un alt jucător semnificativ din domeniu, respectiv "Prodlacta" Braşov (simbol PRAE), a reuşit să-şi crească afacerile la 32 milioane de lei, cu toate că profitul net s-a diminuat cu 90%, la numai 0,18 milioane de lei.
Cea mai mare creştere a afacerilor a fost consemnată de "Industrializarea Laptelui" Constanţa, care şi-a sporit de trei ori cifra de afaceri la aproape un milion de lei.
În opinia lui Adrian Danciu, şeful departamentului de analiză al "Broker" Cluj Napoca, marjele de profit ale producătorilor de lactate s-au îmbunătăţit pe fondul diminuării costurilor cu materiile prime folosite.
"Cred că, în următoarea jumătate a anului, vom asista la o stagnare a pieţei lactatelor, în condiţiile în care abia atunci se va vedea şi o uşoară scădere a profitabilităţii, ca urmare a scăderii preţurilor din ultima perioadă", a mai adăugat domnul Danciu, menţionând că se aşteaptă ca anul viitor să vedem din nou o creştere a profitabilităţii.
"Producătorii mici, care nu vor face faţă crizei, vor ieşi de pe piaţă şi, astfel, profitabilitatea principalilor jucători este de aşteptat să crească", ne-a mai explicat domnia sa.
Anul acesta, cotaţiile producătorilor de lactate au avut evoluţii diferite, cea mai mare creştere fiind consemnată de Albalact, ale cărei acţiuni au urcat cu peste 40%, pe fondul unei lichidităţi ridicate.
Pe lângă produsele lactate comercializate sub marca "Albalact", societatea mai comercializează şi iaurt, lapte şi smântână sub brandurile "Zuzu" şi "Fulga".
În schimb, titlurile "Prodlacta" Braşov s-au depreciat în primele opt luni cu aproape 5%, iar acţiunile "Industrializarea Laptelui Târgovişte" cu 2,22%, în contextul în care ambele companii au atras o lichiditate modestă în comparaţie cu "Albalact".