Fundaţia Leader în parteneriat cu Teatrul Recul (Remediu Cultural) au lansat în ţara noastră proiectul educaţional Smashed (n.red. - praf, zdrobit) - iniţiat pentru prima dată la nivel internaţional de Collingwood Learning, o organizaţie cu sediul în Marea Britanie, specializată în crearea de experienţe educaţionale prin teatru pentru a preveni abuzul de alcool.
În România, proiectul internaţional Smashed se va axa pe combaterea consumului de alcool în rândul minorilor, prin participarea acestora la spectacolele prezentate în licee de actorii teatrului independent Recul, spectacole la care se estimează că vor participa peste 2000 de elevi din liceele din Capitală şi din împrejurimi.
Smashed foloseşte experienţa teatrală pentru a le oferi elevilor cunoştinţele şi încrederea necesare pentru a face alegeri responsabile în ceea ce priveşte alcoolul. În timpul spectacolelor, jucate de actori de improvizaţie, elevii pot explora teme precum cauzele sociale şi emoţionale ale abuzului de alcool, impactul acestuia asupra vieţilor tinerilor, influenţa socială, procesul de luare a deciziilor şi modul în care pot căuta ajutor pentru ei înşişi şi pentru alţii.
Iniţiativa este susţinută de Diageo, lider mondial în domeniul băuturilor alcoolice, care se dedică promovării consumului responsabil de alcool, precum şi combaterii consumului de alcool la minori şi a şofatului sub influenţa băuturilor alcoolice, prin intermediul unor programe educaţionale extinse.
"Smashed face parte din angajamentul pe termen lung asumat de Diageo faţă de educaţie şi responsabilitate socială şi a devenit un proiect de referinţă în primul rând datorită rezultatelor sale uimitoare. Datele din sondaje arată că 93% dintre respondenţi au confirmat schimbarea atitudinii privind pericolele consumului de alcool de către minori în urma participării la un program educaţional susţinut de Diageo. Iată o veste excelentă, deoarece demonstrează impactul extraordinar al acestui program şi faptul că educaţia rămâne singura modalitate de a obţine o atitudine sănătoasă pe termen lung faţă de alcool în rândul tinerilor. Suntem convinşi că Smashed va fi o experienţă foarte utilă pentru populaţia tânără din România, ajutând-o să facă alegeri corecte în ceea ce priveşte alcoolul", a declarat Ştefan Zamfirov, Diageo Country Manager pentru România, Croaţia, Slovenia, Cipru, Republica Moldova şi Ungaria.
• Program educaţional derulat anul trecut în 15 ţări
Primele două reprezentanţii ale spectacolului-atelier Smashed sunt programate de Teatrul Recul în 4 şi 5 mai la Colegiul Naţional Gheorghe Şincai şi la Colegiul Economic Virgil Madgearu, ambele din Bucureşti, evenimente la care vor participa şi elevi de la alte licee din Capitală.
"Teatrul RECUL este un spaţiu ce-şi propune valorificarea multiplelor forme prin care artele performative pot produce o schimbare. Credem foarte mult în potenţialul educativ al artelor şi acesta este principalul motiv pentru care ne implicăm în producţia şi adaptarea proiectului Smashed în premieră, în România. Punerea în scenă a subiectelor relevante pentru public, adresarea prin mijloace artistice a tuturor aspectelor din viaţa cotidiană, dialogul deschis dintre spectatori şi actori, cât şi sentimentul de comunitate, toate acestea sunt elemente ce se regăsesc în principiile RECUL şi pe care elevii din Bucureşti şi nu numai le vor regăsi în spectacolul-atelier SMASHED care va poposi în liceele lor începând cu această primăvară", a declarat Adina-Maria Sandu, Partener@Recul.
Partenerul strategic al RECUL în implementarea programului este Fundaţia Leaders, organizaţie specializată în programe şi experienţe educaţionale adaptate la realitatea din România.
"Pentru noi, implicarea în proiectul Smashed reprezintă o mare bucurie. Considerăm că prin întreaga noastră activitate, avem ocazia sa oferim experienţe complementare sistemului educaţional pentru un număr semnificativ de liceeni din întreaga Românie. Prin intermediului proiectului Smashed, în 2023, avem ocazia să contribuim la conştientizarea asupra efectelor consumului de alcool la minori şi să producem o schimbare pozitivă în viaţa a peste 2000 de tineri", a declarat Beatrice Alexandrescu, Director Executiv, Fundaţia Leaders.
Programul Smashed s-a extins de-a lungul anilor ajungând să fie prezent în anul 2022 în 26 de ţări de pe şase continente, cu un public de 1,8 milioane de elevi. Numai în 2022, a educat 607.374 de elevi în 15 ţări.
Ultimul studiu oficial efectuat cu privire la consumul de alcool în rândul tinerilor datează din anul 2010 şi a fost realizat de INSP la solicitarea Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii şi a altor instituţii europene. Conform datelor colectate atunci, în urmă cu 13 ani în ţara noastră aproximativ 84% dintre băieţii de 16 ani şi 12% dintre fetele de 16 ani declarau că au consumat cel puţin o dată în viaţă o băutură alcoolică, iar 1 din 5 băieţi susţinea că s-a îmbătat pentru prima dată înainte de vârsta de 13 ani.
Specialiştii susţin că fenomenul s-a agravat între timp şi de aceea este nevoie de conştientizarea adolescenţilor şi minorilor prin astfel de programe educaţionale cu privire la efectele nocive ale consumului de alcool şi ale abuzului de alcool.
Diageo este lider global pe piaţa băuturilor alcoolice, cu o colecţie impresionantă de branduri printre care se numără whisky-urile Johnnie Walker, Crown Royal, J&B, Buchanan's şi Windsor, vodca Smirnoff, Cîroc şi Ketel One, Captain Morgan, Zacapa, Baileys, Don Julio, Gordon's, Tanqueray şi Guinness. Produsele respective sunt comercializate în peste 180 de ţări, compania Diageo fiind listată la London Stock Exchange (simbol: DGE), cât şi la New York Stock Exchange (simbol: DEO). Piaţa Diageo din Europa de Est acoperă activităţile companiei în domeniul berii în toată Europa continentală, precum şi activităţile în domeniul băuturilor spirtoase în Europa de Est, Asia Centrală, Orientul Mijlociu şi Africa de Nord, deservind 56 de ţări. Pe piaţa din Europa de Est lucrează peste 370 de persoane.
Celălalt partener în proiectul Smashed, Fundaţia Leaders, activează de 23 de ani şi se ocupă cu formarea şi susţinerea tinerilor cu valori şi principii pentru ca aceştia să devină liderii responsabili de care ţara noastră are nevoie în viitor. Prin programele de leadership adaptate realităţii şi nevoilor din ţara noastră, Leaders a recrutat şi format peste 36.000 de tineri.
În ceea ce priveşte Recul - Remediu Cultural, acesta este un ecosistem creativ format din: Recul Theatre - un Teatru Independent fondat în 2015, care pune pe prim plan individul şi comunitatea şi care aduce spectacole de teatru, improvizaţie şi dramă, toate inspirate de realitatea relevantă a întâlnirii dintre lipsirea de confort a actorului cu spectatorul, Recul School - spaţiu de joacă şi experiment pentru adulţi şi copii prin ateliere multidisciplinare construite pe bazele metodei teatrului de improvizaţie, Recul Space - 850 de metri pătraţi de hub cultural, un loc de întâlnire a tuturor formelor de artă şi dezbatere, al oamenilor cu poveştile, viitor incubator de proiecte pentru clătit ochii, ascuţit mintea şi ciulit urechea, precum şi Recul Pro - modul în care traduse şi aduse în ţara noastră experienţe de dezvoltare şi învăţare în medii educaţionale sau de business.