Într-o lume agitată şi mereu în mişcare, alimentaţia sănătoasă devine din ce în ce mai importantă. În acest context, proiectul "Gustă cu Atenţie. Bucură-te de Moment" transformă obiceiurile alimentare ale tinerilor, oferindu-le instrumente pentru alegeri mai sănătoase şi conştiente, conform unui comunicat de presă al Asociaţiei Sută la Sută Românesc.
Potrivit sursei citate, de la lansarea sa în 2020, proiectul a crescut exponenţial, ajungând la cea de-a patra ediţie, care se desfăşoară în perioada septembrie 2023 - iunie 2024, în parteneriat cu licee din Bucureşti şi din ţară. Programul este derulat de Asociaţia Sută la Sută Românesc, fiind organizat în parteneriat cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Inspectorate Şcolare din 9 judeţe şi Bucureşti, cu Centrul de Cercetare în Management (CCM) din cadrul Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) şi susţinut de compania Mondelēz International, lider pe piaţa globală a gustărilor.
Programul are ca obiectiv responsabilizarea adolescenţilor şi oferirea de metode concrete pentru a acţiona în vederea adoptării unor schimbări comportamentale de durată. Astfel, remodelează obiceiurile de a lua gustări şi abordarea generală a alimentaţiei, introducând practici de mindfulness. Conturat ca parteneriat public-privat de succes, acest program a devenit un model de proiect responsabil, transformativ şi amplu, aducându-şi contribuţia la îmbunătăţirea stării de sănătate a tinerilor din România.
"Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) salută cu entuziasm şi sprijină proiectul 'Gustă cu atenţie' pentru educaţia în domeniul nutriţiei şi promovarea unei alimentaţii echilibrate. Suntem ferm convinşi că acest program are un impact semnificativ asupra conştientizării consumatorilor în ceea ce priveşte alegerile alimentare şi importanţa citirii etichetelor produselor. Dorim să educăm copiii şi tinerii să citească eticheta, să înţeleagă că scrisul de pe ambalajul unui produs alimentar - poate aparent neinteresant - conţine informaţii pe care ulterior ar putea să le considere utile în procesul achiziţionării produsului respectiv. Considerăm că un consumator informat este un consumator mai bine pregătit să facă alegeri alimentare sănătoase şi să îşi protejeze propria sănătate", a declarat Horia Constantinescu, Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
"Acest proiect îi învaţă pe tineri să facă alegeri conştiente, dar şi să aibă curaj să le facă, să înveţe să ia decizii alimentare aici şi acum, să construiască o relaţie sănătoasă cu modul în care răspund nevoilor alimentare. Proiectul 'Gustă cu atenţie. Bucură-te de moment' vine în întâmpinarea adolescenţilor într-o manieră care să îi sprijine, cu înţelegere şi empatie şi a devenit un partener de nădejde pentru cei curioşi şi dornici să înţeleagă cum pot deţine controlul obiceiurilor alimentare, cum le pot dezvolta pentru a deveni mai sănătoase, dar şi cum acestea contribuie la o stare emoţională mai bună", a declarat Ana-Maria Ştefan, Inspector şcolar pentru activităţi extraşcolare ISMB.
"Gustă cu Atenţie. Bucură-te de Moment." adoptă o abordare multidisciplinară, oferind adolescenţilor un curs integrat cu module interconectate, care acoperă psihologia, organizarea şi planificarea, nutriţia, mindfulness-ul, mişcarea, educaţia civică şi autoconştientizarea. Prin intermediul acestor module, tinerii dobândesc competenţe esenţiale pentru a-şi îmbunătăţi obiceiurile alimentare şi pentru a-şi asuma responsabilitatea pentru propria sănătate.
La rândul său, Lidia Feher, coordonatorul proiectului a subliniat că: "Unul dintre aspectele-cheie ale acestui proiect este abordarea sa inovatoare. Nu ne oprim la simpla transmitere a informaţiilor, ci intrăm în dialog cu adolescenţii, derulând mini campanii în şcoli, construind relaţii pe termen lung şi oferindu-le răspunsuri la provocările şi întrebările de zi cu zi. Astfel, avem ocazia să influenţăm schimbări de comportament semnificative şi durabile în ceea ce priveşte alimentaţia. Feedback-ul pozitiv şi cererile tot mai numeroase din partea şcolilor ne-au determinat să extindem capacitatea programului cu peste 20% faţă de planul iniţial, iar în această ediţie vor participa aproximativ 15.000 de liceeni din 55 de licee din ţară şi Bucureşti".
Nutriţioniştii, psihologii şi mentorii în mindful snacking implicaţi în acest proiect lucrează în strânsă colaborare pentru a asigura impactul mesajelor şi pentru a se conecta autentic cu adolescenţii. În plus, prezenţa unor invitaţi speciali, precum artişti, adaugă atractivitate programului, creând o conexiune autentică cu tinerii.
Echipa de specialişti a proiectului este formată din Lidia Feher, coordonator proiect, Lidia Bădilă, coordonator regional al programului, Dana Dobrescu, Manager Corporate & Government Affairs România, Mondelēz International şi mentor în domeniul Mindful snacking, Florentina Baloş-Cioropină, ambasadorul proiectului din partea Asociaţiei Sută la Sută Românesc, inspectori ANPC, Dr. Laura Davidescu, medic cu competenţe în Nutriţie şi Siguranţă Alimentară, Mădălina Preda, Professional Organizer | Chronic Disorganization Specialist® CVOP️ | Time Management and Productivity Specialist | Speaker, Iulia Avădănii, psiholog, dezvoltare personală pentru tineri, Anca Ghinea,creator, Cornel Mihalache, mentor formator, Cosmin Natanticu şi Jean Gavril, guest stars, Liviana Tane, scriitor, editor, consultant scriere creativă.
Echipa Centrului de Cercetare în Management (CCM) din cadrul Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative (SNSPA), condus de Prof. univ. dr. habil. Elena - Mădălina Vătămănescu, va elabora instrumentul de cercetare pentru proiectul "Gustă cu Atenţie. Bucură-te de Moment.". Echipa este coordonată de Conf. univ. dr. Andreea Mitan, Director Executiv al CCM, doctor atât în Ştiinţele Comunicării, cât şi în Management, alături de Dr. Elena Dinu şi Drd. Victor-Emanuel Ciuciuc, cu expertiză în domeniile marketing, branding şi CSR.
În cadrul celor trei ediţii anterioare, peste 15.000 de elevi şi 617 cadre didactice din 30 de licee din diverse regiuni ale ţării, precum Bucureşti şi judeţele Sibiu, Alba, Braşov, Iaşi, Cluj şi Mureş, au participat la workshop-uri şi întâlniri online.
Datorită rezultatelor, proiectul a fost prezentat ca studiu de caz pentru regiunea Europa în raportul global de sustenabilitate al companiei Mondelez, publicat în luna mai 2023.