Vânzările de maşini verzi (hibride, BEV/electrice şi PHEV/ hibrid plug-in) din Europa au scăzut cu 4,4% în al doilea trimestru al acestui an, la 1,039 milioane vehicule, după creşterile spectaculoase înregistrate în 2021, de până la 259%, reflectând în continuare problemele producătorilor cu lipsa componentelor, reiese dintr-o analiză realizată de Strategy&, departamentul de strategie globală din reţeaua PwC, potrivit unui comunicat de presă.
Conform sursei citate, în primele două trimestre din 2021 au fost înregistrate creşteri de 100% şi, respectiv, 259%, după care avansul s-a temperat la 32% în trimestrul al treilea, 6% în trimestrul patru şi 13% în primul trimestru din 2022.
"Scăderea vânzărilor reflectă problemele din ce în ce mai mari ale producătorilor cu lipsa componentelor auto şi implicit cu întârzierile la livrări. Piaţa din România, fiind încă mică, îşi continuă ascensiunea cu o rată de peste 100%, iar în iulie, vânzările de maşini electrificate le-au depăşit pentru prima dată pe cele diesel. Evoluţia spectaculoasă din
ultimul an şi jumătate a vânzărilor de maşini verzi reflectă în primul rând efectele stimulentelor acordate de guvern prin programul Rabla Plus. Stimulentele şi reglementările sunt motorul îndeplinirii obiectivelor asumate de România pentru reducerea emisiilor de carbon prin PNRR şi Green Deal, dar şi pentru înnoirea parcului auto, unul dintre cele mai vechi din Europa", a declarat Daniel Anghel, Partener şi Lider pentru industria Auto în cadrul PwC România.
În prima jumătate a anului, cota de piaţă a maşinilor verzi în Europa a ajuns la 45,6%, din care mai mult de jumătate reprezintă hibride (24%).
Consumatorii se orientează în special spre maşinile electrice
Vânzările de maşini BEV au fost singurele care şi-au continuat creşterea în trimestrul al doilea la nivel european, înregistrând un avans de 8,1%, care însă nu a putut compensa scăderile înregistrate de hibride plug-in (-17,5%) şi hibride (-4,8%). Declinul raportat de maşinile hibride plug-in în Europa poate fi explicat în primul rând prin lipsa de disponibilitate a produselor, producătorii acordând prioritate producţiei de BEV-uri.
De altfel, strategia producătorilor auto se reflectă în dublarea cotei de piaţă a BEV în ultimii doi ani, de la 7% la 13%. Topul vânzărilor de maşini BEV în primul semestru în Europa este condus de modelul Fiat 500 electric, urmat de Tesla Model 3, Renault ZOE, Dacia Spring, Peugeot 208 EV, Tesla Model 3, Renault Twingo EV, Hyundai Kona Electric, Volkswagen şi Opel Corsa-e.
"Vânzările de maşini verzi şi, în special, cele full electric vor continua să crească la nivel european, pe fondul obiectivelor ambiţioase privind reducerile emisiilor de CO2 şi de eliminare treptată a motoarelor cu combustie internă în anumite state. Toate acestea încurajează producătorii de automobile să-şi orienteze strategia în această direcţie, pentru
anii următori fiind anunţate investiţii masive în lansarea de noi modele, dar şi în producţia de baterii şi noi tehnologii", a mai spus Daniel Anghel.
La nivel global, China înregistrează cele mai mari creşteri ale vânzărilor de maşini electrice La nivel global, vânzările de maşini verzi au crescut cu 29% în al doilea trimestru, faţă de perioada echivalentă a anului trecut, în condiţiile în care piaţa auto totală a scăzut.
Cea mai mare parte din această creştere este atribuită Chinei, unde vânzările de maşini hibride, BEV/electrice şi PHEV/ hibrid plug-in au crescut cu 90,3%. Spre deosebire de Europa, în China, creşterea vânzărilor de PHEV a fost şi mai rapidă, de 144%, comparativ cu cea a BEV, de 87%. După ce a avut nevoie de ceva timp pentru a lua avânt, piaţa BEV din SUA a continuat ascensiunea rapidă din ultima vreme, cu 63% în al doilea trimestru din 2022. Cota de piaţă a BEV-urilor s-a triplat în decurs de 18 luni, de la 1,6% în 2020 la 4,8% la finele lunii iunie din acest an. Per total, piaţa maşinilor verzi din SUA a crescut cu 20%, se mai arată în comunicatul de presă.