Costurile finale de construcţie pentru Autostrada "Transilvania" vor creşte în condiţiile în care Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a acceptat modificări ale soluţiilor tehnice şi ale traseului secţiunilor în construcţie, arată un raport al corpului de control al Ministerului Transporturilor, remis Rompres. Astfel, costurile de construcţie pentru autostradă s-ar putea dubla, de la 2,2 miliarde euro la peste patru miliarde euro, din cauza scumpirii considerabile a preţului materialelor de construcţii.
Potrivit documentului, costurile autostrăzii se vor majora deoarece CNADNR nu a solicitat antreprenorului, compania americană "Bechtel International" Inc, oprirea lucrărilor executate necorespunzător la secţiunile 2B (Gilău - Câmpia Turzii) şi 3C (Suplacu de Barcău - Borş), singurele aflate în execuţie. CNADNR nu a convocat nici întrunirea unei comisii mixte (Inspectoratul de Stat în Construcţii - CNADNR - "Bechtel" în calitatea dublă de proiectant şi de antreprenor) ca să clarifice problemele pe care firma de consultanţă însărcinată să supravegheze constructorul, "J.V. Scetauroute - BCEOM", le-a constatat şi le-a consemnat în rapoartele lunare ale evoluţiei lucrărilor acestor două secţiuni aflate în lucru.
Raportul corpului de control al Ministerului Transporturilor, citat de Rompres, mai arată că la CNADNR nu au fost înregistrate dispoziţii de oprire a lucrărilor şi, în consecinţă, nici documentele, ce se regăsesc în legislaţia română, care să ateste că s-au corectat deficienţele şi neconformităţile consemnate în rapoartele lunare ale J".V. Scetauroute - BCEOM". Astfel, modificarea prevederilor contractuale a fost realizată fără acordul consultantului, cu implicaţii negative asupra termenului de execuţie şi al costului celor două secţiuni.
În ceea ce priveşte termenul de dare în folosinţă, raportul estimează că secţiunea 2 B1 (Gilău - Turda), cu o lungime de 45 km, nu se va finaliza până la 31 decembrie 2008 aşa cum era planificat. Pentru întreg sectorul 28, la data raportului, în luna mai, lucrările erau realizate în proporţie de numai 25,7%.
În ceea ce priveşte costurile de construcţie pentru secţiunile 2B şi 3C, aprobate de CNANDR din luna mai 2007, acestea au crescut substanţial faţă se sumele estimate iniţial, de la 343 milioane euro la 434 milioane euro (2 B), respectiv de la 215 milioane euro la 445 milioane euro (3 C). În urma estimărilor, costurile de construcţie pentru secţiunile 1C (Sighişoara - Târgu Mureş) şi 3B (Mihăeşti - Suplacu de Barcău) prezentate în reactualizarea studiilor de fezabilitate aprobate de CTE - CNADNR din luna mai 2007 sunt substanţial mai mari decât sumele iniţiale. Astfel, sumele au crescut de la 331 la 564 milioane euro la primul tronson şi de la 470 la 891 milioane de euro la cel de-al doilea tronson.
Potrivit Corpului de Control, în ceea ce priveşte celelalte secţiuni, estimarea actuală va fi mult peste cea iniţială. Corpul de Control a sesizat nereguli şi în ceea ce priveşte plăţile către "Bechtel", coordonarea contractului, dar şi conformitatea acestuia cu legislaţia română. Astfel, contractul din 2003 nu este încheiat potrivit prevederilor legilor române şi nici renegocierea acestuia în 2005 nu a respectat aceste prevederi.
În finalul raportului, Corpul de Control solicită CNADNR să verifice integral toate plăţile efectuate şi să recupereze integral sumele plătite fără temei legal. CNADNR împreună cu "JV Scetauroute" vor întocmi o documentaţie tehnică în care se vor regăsi toate documentele legale care să ateste că "Bechtel" a eliminat, pe propria cheltuială, toate deficienţele/neconformităţile consemnate prin Rapoartele Lunare ale firmei de consultanţă în evoluţia lucrărilor din perioada noiembrie 2004 - februarie 2008. CNADNR va analiza şi oportunitatea constituirii unui comitet de administrare a contractului, cu atribuţii şi responsabilităţi clar definite pentru a se asigura o administrare profesionistă şi riguroasă a activităţii de proiectare şi a activităţilor de execuţie a autostrăzii Braşov - Cluj - Borş.