Pierderi financiare, presiune pe investiţii, insolvenţă. Toate au un punct comun: plăţile întârziate ale facturilor. Impactul acestora este unul foarte mare în regiune, unde, după cum arată datele Barometrului Atradius privind Practicile de Plată, realizat pe 1.719 companii din CEE, în prima parte a acestui an (final T1 - început de T2), aproape 60% dintre companiile din Europa Centrală şi de Est se aşteaptă la o creştere a insolvenţelor în anul următor, în special în România şi Republica Cehă. În ceea ce priveşte ţara noastră această perspectivă este susţinută de datele publicate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (ONRC) care indică o creştere în primul trimestru din 2024 faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, cu aproape 9,7% a numărului firmelor şi PFA-uilor intrate în insolvenţă.
În peisajul economic volatil actual, întârzierea plăţilor poate destabiliza serios fluxul de numerar al unei companii şi poate amplifica riscurile financiare. Plăţile întârziate afectează în prezent în medie două din trei vânzări facturate între firme în rândul companiilor din Europa Centrală şi de Est, în timp ce datoriile neîncasate au crescut până la 8% din toate vânzările B2B. Studiul Atradius arată că Slovenia şi Republica Cehă sunt cele mai grav afectate de datoriile neîncasate, iar în ceea priveşte sectoarele evaluate, construcţiile, metalurgia şi transportul-auto suferă cel mai mult. În acelaşi timp, se remarcă faptul că termenele de plată mai flexibile, sunt cel mai frecvent întâlnite în România şi Ungaria şi în sectoarele agri-food şi metalurgie, conform unui comunicat transmis redacţiei.
"10% dintre companiile chestionate la nivel CEE au termenele de plată extinse dincolo de 90 de zile de la facturare", spune Alexandra Mehedinţu, Country Manager Romania, Atradius Credito y Caucion S.A. de Seguros y Reaseguros, care explică faptul că "impactul acestor întârzieri nu se limitează doar la probleme de lichiditate, ci poate afecta şi capacitatea de a investi în dezvoltare şi inovare. Firmele care se confruntă cu întârzieri în primirea plăţilor sunt adesea nevoite să amâne proiectele de investiţii esenţiale sau să renunţe la oportunităţi strategice, afectându-le astfel competitivitatea şi creşterea pe termen lung. Mai mult, problemele de plată pot conduce la o presiune suplimentară asupra relaţiilor comerciale şi la riscuri sporite de insolvenţă şi chiar pot crea un efect de domino asupra partenerilor de afaceri şi chiar a întregului ecosistem economic", potrivit comunicatului.
49% din companiile din România sunt afectate de plăţile întârziate în relaţiile B2B
Importanţa continuă a tranzacţionării pe credit în vânzările B2B evidentă în Barometrul Atradius privind Practicile de Plată realizat pentru România (pe un eşantion de 216 de companii). Conform acestui studiu, în ţara noastră aproximativ 47% din vânzări sunt tranzacţionate pe credit, un nivel similar cu cel înregistrat în anul anterior. Dintre companiile chestionate, cele din sectorul metalurgic sunt cel mai probabil să folosească o strategie de vânzare B2B pe credit, cu scopul de a menţine un avantaj competitiv. Acestea oferă, de asemenea, şi cele mai indulgente termene de plată clienţilor comerciali din toate sectoarele implicate. În opoziţie, industria construcţiilor este cel mai puţin înclinată să tranzacţioneze pe credit cu clienţii B2B.
"Studiul Atradius observă că în România, mediul de tranzacţionare este unul relativ stabil, în care circa 60% dintre companii nu raportează nicio schimbare semnificativă în comportamentul de plată al clienţilor B2B în ultimele 12 luni. Cu toate acestea 49% din toate vânzările între companiile din România sunt afectate de întârzierile de plată, deşi în general, datoriile neperformante sunt constante, reprezentând 5% din toate vânzările B2B pe credit. Sondajul nostru indică şi faptul că Industriile construcţiilor şi farmaceutică se confruntă cu datorii neperformante, în timp ce companiile din sectorul metalurgic sunt cel mai puţin afectate.", explică Alexandra Mehedinţu, Country Manager Romania, Atradius Credito y Caucion S.A. de Seguros y Reaseguros,
În general, termenele de plată extinse clienţilor B2B de către companiile româneşti au rămas constante faţă de anul trecut, la o medie de două luni de la facturare, mai arată studiul citat. În plus, pe fondul preocupărilor legate de datorii neîncasate, o treime dintre companiile româneşti răspund la plăţile întârziate prin amânarea planurilor de investiţii, în timp ce 30% amână plăţile către furnizori, se menţionează în comunicat.
Principalele rezultate ale Barometrului Atradius privind Practicile de Plată, realizat pe 271 companii din România, în prima parte a acestui an (final T1 - început de T2):
■ 47% din vânzările B2B sunt realizate pe credit de companiile din România, un procent stabil faţă de anul trecut. Sectorul oţelului şi al metalurgiei este cel mai predispus la tranzacţii pe credit, în timp ce companiile din construcţii sunt cele mai puţin înclinate să utilizeze această strategie.
■ Termenele de plată sunt acum în medie de două luni de la facturare, stabil faţă de anul trecut. Aproximativ jumătate dintre companiile din sectorul oţelului şi al metalurgiei oferă termene de trei luni de la facturare, reflectând abordarea lor pozitivă faţă de comerţul pe credit.
■ 60% dintre companiile din România raportează că nu există nicio schimbare semnificativă în comportamentul de plată al clienţilor B2B. Plăţile întârziate afectează acum în medie 49% din toate vânzările între companii, în timp ce datoriile neperformante sunt stabile la 5% din toate vânzările B2B, sectorul farmaceutic fiind cel mai afectat.
■ Companiile din sectorul oţelului şi al metalurgiei sunt cele mai puţin afectate de datoriile neperformante datorită utilizării pe scară largă a asigurărilor de credit. Acest lucru le permite să aplice politici de plată mai flexibile fără a suferi tensiuni financiare şi să se protejeze împotriva unui blocaj de facturi restante. În general, 44% dintre companiile din România apelează la asigurările de credit.
■ O treime dintre companiile româneşti răspund la plăţile întârziate prin amânarea planurilor de investiţii, în timp ce 30% întârzie plăţile către furnizori. Companiile farmaceutice raportează o dependenţă crescută de finanţarea pe termen scurt şi apelează la finanţarea facturilor.
■ Durata medie de încasare a creanţelor (DSO) este relativ stabilă, 66% dintre companii raportând nicio schimbare semnificativă, în special în sectorul farmaceutic. Deteriorarea eficienţei colectării datoriilor este cea mai evidentă în industria construcţiilor.
■ Companiile farmaceutice se remarcă printr-o dependenţă crescută de finanţarea pe termen scurt din cauza riscului de credit al clienţilor şi recurg în principal la finanţarea facturilor ca sursă de finanţare pentru a menţine operaţiunile comerciale. Starea generală stabilă în România este reflectată şi de faptul că 66% dintre companii raportează nicio schimbare în durata medie de încasare a creanţelor (DSO) faţă de anul trecut.
Concluziile studiului Atradius, care a analizat tendinţe în practicile de plată B2B din România indică faptul că îngrijorările companiilor din România legate de datoriile neîncasate sunt atenuate printr-o utilizare extinsă a gestionării strategice a riscurilor de credit.
"Sondajul nostru arată că gestionarea strategică a riscurilor de credit este esenţială. Adoptarea unor măsuri pro-active şi utilizarea unor instrumente adecvate de management al creditului pot ajuta companiile să atenueze impactul plăţilor întârziate şi să îşi protejeze sănătatea financiară. Implementarea unor politici clare de colectare a creanţelor şi colaborarea cu asiguratori de credit sunt paşi importanţi pentru asigurarea stabilităţii financiare şi menţinerea unei relaţii comerciale de succes", argumentează Alexandra Mehedinţu, Country Manager Romania, Atradius Credito y Caucion S.A. de Seguros y Reaseguros, se precizează în comunicat.
Atradius Payment Practices Barometer (Barometrul Practicilor de Plată) este o evaluare anuală a practicilor internaţionale de plată corporativă realizată de liderul mondial în furnizarea de servicii de asigurare a creditelor comerciale, garanţii şi servicii de colectare a creanţelor. Rezultatele pot furniza perspective utile despre dinamica actuală a comportamentului de plată corporativ în comerţul B2B şi pot identifica tendinţele emergente care ar putea modela viitorul mediului de afaceri. Acest lucru poate fi extrem de util pentru companiile care fac afaceri sau intenţionează să facă afaceri pe pieţele sondajului.
În 2024, în România au fost consultate 216 companii, mici, medii şi mari, din sectoarele farmaceutic, construcţii şi metalurgie, acoperind zona de producţie (manufacturare, comerţ en-gros, retail/distribuţie şi servicii). Interviurile au fost realizate prin metoda CAWI (Computer Assisted Web Interviews), în perioada final de trimestru 1, începutul trimestrului 2. Toate interviurile au fost realizate exclusiv pentru Atradius. Anul trecut, în sondajul pentru România au fost incluse alte sectoare, motiv pentru care nu au fost realizate evoluţii comparative anuale. Puteţi parcurge rezultatele studiului de anul trecut pe site-ul Atradius.
Informaţiile furnizate sunt doar în scop informativ şi nu sunt concepute ca o recomandare sau sfat cu privire la anumite tranzacţii, investiţii sau strategii în nici un fel către orice cititor. Cititorii trebuie să îşi ia propriile decizii independente, comerciale sau de altă natură, cu privire la informaţiile furnizate