În 2024, nivelul consumului a atins un maxim istoric, iar piaţa de retail din România continuă să prezinte oportunităţi semnificative de creştere, conform experţilor Colliers. Achiziţiile de bunuri nealimentare au crescut cu 13% faţă de anul anterior, ajungând la valori cu 60% mai mari decât media 2018-2019, potrivit Eurostat. România înregistrează o creştere de 58% a cifrei de afaceri în comerţul cu amănuntul de bunuri nealimentare, cea mai mare din UE, evidenţiind potenţialul mare de dezvoltare al pieţei locale.
În 2024, au fost construite centre comerciale moderne cu o suprafaţă închiriabilă totală de peste 160.000 m², iar piaţa locală continuă să prezinte un mare potenţial de creştere, potrivit datelor Colliers. Municipiul Piteşti a fost un punct focal, atrăgând aproape 45% din noile suprafeţe adăugate stocului naţional, care a ajuns la aproximativ 4,7 milioane m². Performanţa a fost susţinută de două proiecte importante: Argeş Mall (Prime Kapital/MAS REI) şi M Park Piteşti (Mitiska). Noile proiecte au avut succes, iar cererea din partea chiriaşilor pentru deschiderea de magazine rămâne puternică, cu o rată scăzută de neocupare şi chiar liste de aşteptare în mall-urile populare.
O estimare preliminară pentru 2025 indică livrarea a aproximativ 200.000 m² de noi spaţii comerciale, inclusiv extinderea Mall of Moldova din Iaşi (62.000 m²), realizată de Prime Kapital/MAS REI. Astfel, ţara noastră ar putea depăşi pragul de 5 milioane m² de spaţii de retail până la sfârşitul anului 2026, marcând un moment semnificativ pe piaţă pentru dezvoltatori şi investitori.
"Rezultatele obţinute de diverşi retaileri arată că România livrează constant fie cele mai bune, fie
printre cele mai bune performanţe din Uniunea Europeană în ceea ce priveşte marjele de profit.
Acest aspect indică un nivel scăzut al concurenţei, ceea ce înseamnă că există încă loc pentru noi jucători pe piaţă. Perspectivele pentru retailul fizic sunt încurajatoare, susţinute de creşterea cheltuielilor de consum, scăderea ratelor dobânzilor, întărirea încrederii consumatorilor şi avansul continuu al numărului de turişti. Stabilitatea regimului chiriilor şi prognozele favorabile pentru acestea contribuie la menţinerea valorii pieţei de retail şi la dinamizarea activităţii investiţionale. De asemenea, randamentele ridicate oferite de centrele comerciale reprezintă un factor cheie care va continua să stimuleze revenirea investiţiilor în anul următor", explică Silviu Pop, Director ECE & Romania Research la Colliers.
În 2022, companiile din sectorul comerţului cu amănuntul din România au înregistrat o marjă operaţională brută de aproximativ 9%, depăşind uşor ţări precum Olanda, Germania şi Polonia, conform datelor Eurostat. Acest context favorabil a stimulat deschiderea primelor magazine fizice în România pentru mai multe branduri internaţionale, care erau anterior prezente doar prin magazine multi-brand sau vânzări online. Printre acestea se numără Rituals Cosmetics, Kiko Milano (cosmetice), Budmil, Bogner (fashion), Happy Restaurants, Hesburger (restaurante), precum şi Zabka, cel mai mare retailer polonez alimentar, care a intrat pe piaţa locală cu brandul Froo.
Colliers, cu venituri anuale de 4,5 miliarde de dolari şi active gestionate de 99 de miliarde de dolari, se concentrează pe maximizarea potenţialului proprietăţilor şi activelor imobiliare, accelerând astfel succesul clienţilor, investitorilor şi angajaţilor.
Opinia Cititorului