Transportul va deveni cea mai mare sursă de emisii de CO2 dacă politicienii nu iau măsuri ambiţioase şi nu acţionează în mod decisiv, avertizează experţii din cadrul Comitetului Interguvernamental pentru Schimbări Climatice (IPCC - Intergovernmental Panel of Climate Change).
Cel mai recent raport al IPCC avertizează liderii globali cu privire la ameninţarea crescândă a emisiilor necontrolate din transporturi. Cercetătorii IPCC spun că sectorul de transporturi va deveni cea mai mare sursă de emisii de CO2 la nivel global în cazul în care factorii de decizie nu vor lua măsuri urgente."Fără politici sustenabile şi de impact pentru a reduce emisiile de CO2 ale maşinilor şi camioanelor, emisiile din transport ar putea creşte cu o rată mai mare decât în oricare alt sector", se menţionează în raport.
"Mulţumită reglementărilor UE, emisiile provenite de la maşinile noi sunt în scădere, dar este imperios necesar să fie luate măsuri şi în privinţa autocamioanelor şi dubelor. Raportul IPCC insistă asupra necesităţii unor măsuri urgente care să reducă emisiile vehiculelor, dar Comisia Europeană a amânat în mod repetat strategiile promise de reglementare a emisiilor de la autoutilitare după anul 2020", a declarat Greg Archer, manager de proiect pentru autovehicule curate al Federaţiei Transport& Environment (T&E).
Raportul IPCC confirmă faptul că reglementări precum cele europene privind standardele de CO2 pentru autovehicule sunt foarte efciciente în reducerea emisiilor cu impact asupra schimbărilor climatice. O analiză realizată de T&E arată că introducerea limitelor de CO2 pentru maşinile din Europa a triplat câştigurile asociate eficienţei carburanţilor. T&E avertizează însă că autovehiculele de pe drum ating aproximativ jumătate din eficienţa măsurată la testele auto. Comisia Europeană plănuieşte să introducă în 2017 un nou test care să elimine ambiguităţile legislative din sistemul actual, dar măsura întâmpină o opoziţie fermă din partea constructorilor.
Reglementările ambiţioase sunt cel mai eficient mod de a determina tranziţia pieţei la e-mobilitate (maşini electrice şi pe hidrogen). Alimentate cu electricitate din surse regenerabile, acestea oferă posibilitatea de a reduce simultan emisiile de CO2, zgomotul şi poluarea aerului, care distrug sănătatea şi scurtează vieţile a milioane de europeni.
"Politicile UE actuale care încurajează apariţia maşinilor electrice pe şosele sunt ineficiente şi neclare. Noua Comisie va trebui să vină cu o nouă strategie pentru a reduce emisiile tuturor autovehiculelor după 2020 şi să o integreze în formele sustenabile de mobilitate urbană. În final, aceste politici vor pune sectorul de business european în fruntea tranziţiei globale către vehicule nepoluante", a mai spus Greg Archer.