Contribuabilii din România şi din întreaga lume se pot aştepta să plătească impozite mai mari în anii următori, pe măsură ce guvernele îşi consolidează sistemele fiscale pentru a acoperi datoriile acumulate şi pentru a plăti pentru o bunăstare socială crescută şi pe măsura intensificării eforturilor internaţionale de a actualiza legislaţia fiscală potrivit realităţilor secolului XXI, potrivit celui mai recent raport KPMG International privind cotele de impozitare la nivel global in 2015 (Global Tax Rate Survey).
Pe baza informaţiilor furnizate de companii membre ale reţelei KPMG din 145 de ţări, sondajul arată că, deşi cotele de impozitare nu se schimba într-un mod alert, guvernele acţionează în sensul lărgirii bazei de impozitare, extinzând gama de bunuri, servicii şi activităţi care pot fi impozitate pentru a aduce venituri suplimentare. În acelasi timp, facilităţile fiscale acordate în timpul recesiunii pentru a susţine economia şi pentru a încuraja consumatorii să cumpere, încep să fie retrase.
"Această schimbare la scară largă este generată, în parte, de redresarea economică, dar şi de schimbarea aşteptărilor în ce priveşte securitatea socială furnizată de state. Guvernele au făcut tot ce au putut pentru a menţine economia activă şi sănătoasă de-a lungul anilor ce s-au scurs de la criza financiară globală din 2008, în multe cazuri cu preţul acumulării de mari datorii. Acum, când majoritatea economiilor ies din recesiune şi sunt în creştere, vedem cum sistemele fiscale sunt modificate pentru a spori veniturile şi a putea astfel plăti datoriile", se arată în raportul citat.
Totodată, la nivel global, au crescut aşteptările cetăţenilor de la sistemele de securitate socială oferite de stat. Bunăstarea socială este costisitoare, iar guvernele sunt prinse la mijloc între a împlini aşteptările populaţiei şi a găsi resursele necesare pentru plata acestora.
Majorarea impozitelor pe profit sau venit se dovedeşte a fi dificilă atunci când companiile şi persoanele fizice pot cu uşurinţă să compare cotele de impozit din diverse ţări. Guvernele sunt nevoite să găsească alte căi de a-şi mări veniturile.
Sondajul relevă o tendinţă de creştere la nivel global a cotelor de contribuţii de asigurări sociale. Cotele medii de asigurări sociale la nivel global, atât pentru angajatori, cât şi pentru angajaţi, sunt acum la maximul ultimilor şapte ani.
În acelaşi timp, se observă o tendinţă discretă de mutare a accentului pe impozitele indirecte - taxa pe valoarea adaugată (TVA) sau alte impozite pe bunuri si servicii ("GST"). Odată cu introducerea TVA începând din acest an în Malaezia şi Bahamas şi cu perspectiva introducerii unui impozit similar în India şi în ţările din Golf, TVA este azi prezentă în peste 160 de ţări.
Ramona Jurubiţă, Partener Coordonator Servicii Fiscale şi Juridice în cadrul KPMG România, constată că România face excepţie de la aceste tendinţe globale, date fiind scăderea cu 5 puncte procentuale, în 2014, a contribuţiilor datorate de angajatori la bugetul asigurărilor sociale, precum şi relaxarea fiscală, incluzând TVA, ce urmează a fi implementată în 2016 şi 2017, ca parte a unei reforme fiscale mai ample.
"Aceste reduceri de impozite au fost îndelung aşteptate, pe fondul unui nivel deja ridicat de impozitare a veniturilor din salarii, în special pentru persoanele cu venituri reduse, în timp ce cota standard de TVA din Romania (24%) este în prezent printre cele mai mari din regiune şi chiar din lume", a declarat Ramona Jurubiţă
"Cu toate acestea, la fel ca în majoritatea ţărilor incluse in studiu, reducerile de impozit din România sunt însoţite de o lărgire a bazei impozabile şi de o abordare mai agresivă a evaziunii fiscale, prin înăsprirea legislaţiei anti-fraudă şi prin intensificarea controalelor fiscale", a adăugat aceasta.
"Factorii economici şi sociali ce determină tendinţa de mărire a impozitelor vin într-un moment în care unul dintre eforturile majore de actualizare şi modernizare a sistemelor fiscale la nivel internaţional ajunge la final. Iniţiat de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) în 2013 şi susţinut de G20, Planul de Acţiune al OCDE împotriva erodării bazei impozabile şi transferului profiturilor (Base Erosion and Profit Shifting - "BEPS") acoperă 15 domenii-cheie pentru a încuraja o mai mare transparenţă, un cadru de raportare mai eficient şi o cooperare mai strânsă între ţările în care îşi desfăşoară activitatea companii multinaţionale. În data de 5 octombrie 2015, OCDE a publicat pachetul final de rapoarte, împreună cu un plan de urmărire a acţiunilor şi un calendar de implementare. În timp ce modul de implementare şi momentul ales vor varia în funcţie de ţară - unele jurisdicţii europene integrând deja în legislaţia lor unele prevederi ale programului - publicarea variantei finale a planului OCDE marchează un moment de răscruce, care face trecerea de la faza de recomandări şi consultări către cea de legiferare şi implementare", se mai arată în comunicatul KPMG.
"Aplaud munca întreprinsă de OCDE", afirmă Greg Wiebe, liderul serviciilor fiscale KPMG Global. "Sunt încrezător că această iniţiativă va conduce în viitor către un sistem fiscal diferit, unul care să se potrivească mai bine scopului propus, care să încurajeze transparenţa şi care să fie mai bine pregătit pentru cerinţele secolului XXI".