Marketingul agresiv a ajuns să influenţeze oamenii chiar înainte ca aceştia să se nască. Ideea pare desprinsă dintr-un film SF, dar din păcate este o realitate a vremurilor noastre. Peste jumătate dintre părinţii şi femeile însărcinate (51%) intervievate pentru un nou raport al OMS/UNICEF declară că au fost ţinta campaniilor de marketing realizate de companiile producătoare de formule de lapte, majoritatea lor reprezentând o încălcare a standardelor internaţionale privind practicile de hrănire a sugarilor. Raportul, "How marketing of formula milk influences our decisions on infant feeding" (Cum ne influenţează promovarea formulelor de lapte deciziile privind modul de hrănire a sugarilor), are la bază o serie de interviuri cu părinţi, femei însărcinate şi cadre medicale din opt ţări. Acesta dezvăluie strategiile de marketing lipsite de etică pe care le adoptă în mod sistematic companiile producătoare de formule de lapte - o industrie a cărei valoare ajunge în prezent la incredibila cifră de 55 de miliarde de dolari - pentru a influenţa deciziile părinţilor referitoare la modul de hrănire a sugarilor. Raportul relevă tehnicile de marketing ale acestei industrii, care includ publicitatea ţintită, nereglementată şi invazivă realizată în mediul online; sponsorizarea reţelelor ce oferă consiliere şi a liniilor de asistenţă telefonică; promoţiile şi cadourile gratuite; influenţarea formării profesionale a cadrelor medicale şi a recomandărilor acestora. Mesajele pe care le primesc părinţii şi cadrele medicale sunt adesea înşelătoare, nevalidate ştiinţific şi contrare Codului internaţional de marketing al înlocuitorilor laptelui matern (Codul) - un acord de referinţă în domeniul sănătăţii publice, adoptat de Adunarea Mondială a Sănătăţii în 1981 pentru a proteja mamele împotriva tacticilor de marketing agresive adoptate de industria produselor destinate hrănirii bebeluşilor. "Acest raport arată foarte clar faptul că formulele de lapte sunt promovate în continuare la scară largă, prin metode înşelătoare şi agresive, ceea ce este inacceptabil", a declarat dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus, Directorul General al OMS, care a adăugat: "Trebuie adoptate şi aplicate de urgenţă reglementări împotriva marketingului abuziv pentru a proteja sănătatea copiilor". Potrivit raportului - în scopul căruia au fost chestionaţi 8.500 de părinţi şi femei însărcinate şi 300 de cadre medicale din diferite oraşe situate în Africa de Sud, Bangladesh, China, Maroc, Mexic, Nigeria, Regatul Unit şi Vietnam - 84% dintre femeile intervievate în Regatul Unit, 92% dintre femeile intervievate în Vietnam şi 97% dintre femeile intervievate în China sunt expuse marketingului formulelor de lapte, crescând astfel şansele ca acestea să aleagă formulele de lapte pentru hrănirea copiilor lor. "Mesajele false şi înşelătoare referitoare la hrănirea cu formulele de lapte reprezintă o barieră importantă pentru alăptare, care ştim că este cea mai potrivită opţiune pentru bebeluşi şi mame", a afirmat Directorul Executiv al UNICEF Catherine Russell. Femeile din toate ţările incluse în sondaj şi-au exprimat dorinţa de a alăpta exclusiv, procentul acestora fiind cuprins între 49% în Maroc şi 98% în Bangladesh. Totuşi, raportul arată faptul că fluxul susţinut de mesaje promoţionale înşelătoare întăreşte miturile referitoare la alăptare şi lapte matern şi reduce încrederea femeilor în capacitatea lor de a alăpta cu succes. Printre aceste mituri se numără nevoia de a hrăni copilul cu lapte praf în primele zile de viaţă, inadecvarea laptelui matern pentru sugari, mitul potrivit căruia anumite ingrediente ale formulelor pentru sugari ajută la dezvoltarea sau creşterea imunităţii copilului, percepţia că laptele praf îi ţine pe bebeluşi sătui o perioadă mai îndelungată şi că, în timp, calitatea laptelui matern scade. Potrivit raportului, iniţierea alăptării în prima oră de la naştere, urmată de alăptarea exclusivă timp de şase luni şi de continuarea alăptării până la vârsta de doi ani sau chiar mai mult, oferă o puternică apărare împotriva tuturor formelor de malnutriţie infantilă, inclusiv a subponderabilităţii şi a obezităţii. De asemenea, alăptarea acţionează ca un prim vaccin pentru bebeluşi, protejându-i împotriva a numeroase boli comune ale copilăriei. În plus, reduce riscul de diabet, obezitate şi anumite forme de cancer în cazul femeilor. Cu toate acestea, la nivel global, doar 44% dintre bebeluşii sub şase luni sunt alăptaţi exclusiv. Rata de alăptare a crescut foarte puţin în ultimele două decenii la nivel mondial, în timp ce vânzările de formule de lapte au crescut de peste două ori în aproximativ acelaşi interval. În mod alarmant, raportul notează faptul că un număr mare de cadre medicale din toate ţările au fost abordate de reprezentanţii sectorului produselor destinate hrănirii bebeluşilor cu scopul de a influenţa recomandările pe care le fac acestea proaspetelor mămici, prin cadouri promoţionale, mostre gratuite, fonduri pentru cercetare, sponsorizarea întâlnirilor, a evenimentelor şi a conferinţelor şi chiar prin comisioane din vânzări, având un impact direct asupra alegerilor pe care le fac părinţii cu privire la modul de hrănire a copiilor lor. Peste o treime dintre femeile intervievate au afirmat că un cadru medical le-a recomandat o anumită marcă de formule.
Pentru a răspunde acestor provocări, OMS, UNICEF şi partenerii lor îndeamnă guvernele, cadrele medicale şi industria produselor destinate hrănirii bebeluşilor să pună capăt marketingului abuziv al formulelor de lapte.