RAPORTUL CURŢII DE CONTURI PE 2013: Mai multe nereguli la Ministerul Economiei din perioada în care Varujan Vosganian era ministru

Alexandru Costea
Macroeconomie / 14 februarie 2015

Mai multe nereguli la Ministerul Economiei din perioada în care Varujan Vosganian era ministru

Cheltuieli fără bază legală pentru Krivoi Rog

Finanţarea ilegală a unor firme pentru participarea la târguri internaţionale

Curtea de Conturi prezintă mai multe nereguli înregistrate în 2013 la Ministerul Economiei, multe dintre ele constând în plăţi făcute fără bază legală. În 2013, până la mijlocul lunii octombrie, ministru al economiei a fost Varujan Vosganian.

Potrivit raportului Curţii de Conturi pe 2013, una dintre nereguli este efectuarea repetată a unor plăţi pentru finanţarea ilegală a unor firme în vederea participării lor la o serie de târguri internaţionale. O altă neregulă este efectuarea unor plăţi de peste 38 de milioane de lei în industria de apărare, fără a avea la bază documente care să certifice utilizarea lor. De asemenea, au fost efectuate o serie de plăţi ilegale către Conversmin.

Cazul Krivoi Rog

În domeniul politicilor industriale, fără a se efectua o fundamentare a necesarului de fonduri de la bugetul de stat, pe elemente de cost şi pe activităţile prevăzute în HG nr. 643/1999, au fost alocate credite bugetare pentru cheltuieli efectuate de antreprenorii români pe perioada de sistare a lucrărilor de construcţii-montaj la Combinatul minier de îmbogăţire a minereurilor acide cu conţinut de fier de la Krivoi Rog - Ucraina, în baza convenţiilor încheiate, potrivit Raportului Curţii de Conturi pe 2013.

De asemenea, au fost efectuate plăţi, în suma de 17.000 lei (servicii juridice şi servicii de natură financiar-contabilă), "pentru cheltuieli fără bază legală, respectiv pentru cheltuieli neprevăzute prin Convenţia nr. 83/2013 încheiată cu SC Arcif SA a se efectua pentru Krivoi Rog - Ucraina", potrivit Raportului.

În martie 2013, Varujan Vosganian spunea că există şansa soluţionării problemei investiţiei româneşti în combinatul de la Krivoi Rog, potrivit HotNews. Câteva luni mai târziu, pe 13 iunie, Guvernul a aprobat un memorandum pentru reluarea negocierilor cu partea ucraineană în vederea recuperării cheltuielilor efectuate de România în cadrul participării la construirea Combinatului Minier de Îmbogăţire a Minereurilor Acide de la Krivoi Rog. Construcţia combinatului KGOKOR a fost începută de către Uniunea Sovietică în 1983, însă după destrămarea blocului sovietic Ucraina a intrat în posesia a 56,4% din acţiuni, România deţine 28%, iar Slovacia 15,6%. Lucrările la construcţia combinatului s-au oprit în 1996. Sumele investite de partea română se ridică la aproximativ 800 de milioane de dolari.

Subvenţionarea fără bază legală a unor firme la târguri internaţionale

Curtea de Conturi a constatat că au fost efectuate cheltuieli fără bază legală, prin acordarea de ajutoare de minimis, în suma de 170.000 lei, pentru entităţi ce nu îndeplineau condiţiile legale de participare la târguri şi misiuni economice internaţionale, cu finanţare de la bugetul de stat.

Pentru participarea la târgul internaţional Biofach Baltimore, SUA, desfăşurat în perioada 26-28.09.2013, s-a acordat un ajutor de minimis, de 31.000 lei, pentru participarea la eveniment a unei societăţi cu capital privat, în condiţiile în care aceasta nu avea prevăzut în obiectul de activitate: operaţiuni de export şi, prin urmare, nu avea un nomenclator propriu de export şi un produs care să fie de concepţie şi/sau marcă proprie, explică Curtea de Conturi.

Pentru participarea la târgul internaţional "Barcelona Bridal Week/Novia Espana Pasarela Gaudi", desfăşurat în perioada 03-05.05.2013, s-a acordat un ajutor de minimis, de 56.000 lei, pentru participarea la eveniment a două societăţi cu capital privat în condiţiile în care, aceste entităţi comercializează produse sub aceeaşi marcă/brand, au sediul social la aceeaşi adresă şi au aceiaşi asociaţi, potrivit Curţii de Conturi.

Pentru participarea la târgul internaţional "Fashion Industry", de la Sankt Petersburg, Federaţia Rusă, desfăşurat în perioada 14-17.03.2013, s-a acordat un ajutor de minimis, de 53.000 lei, pentru participarea la eveniment, în condiţiile în care această entitate nu avea înregistrate la Registrul Comerţului activităţi pe profilul târgului. De asemenea, a mai fost decontată şi suma de 22.000 lei pentru închirierea şi construcţia unui stand în suprafaţă de 18 mp la Târgul Internaţional "Fashion Industry", suplimentar faţă de numărul de agenţi economici selectaţi pentru a participa la acest eveniment expoziţional (14 firme), conform Raportului.

Pentru participarea la misiunea economică în Kazahstan de la Almata, desfăşurată în perioada 13-18.04.2013, s-a acordat un ajutor de minimis de 30.000 lei, pentru participarea la eveniment a unei societăţi cu capital privat, în condiţiile în care această entitate nu avea înregistrate la Registrul Comerţului activităţi pe profilul târgului iar produsele ce urmau să fie exportate sub marca "Jai Dam" nu sunt de concepţie şi/sau marcă proprie.

De asemenea, nu au fost respectate cerinţele stabilite prin Caietele de sarcini de către societatea organizatoare. În conformitate cu prevederile art. 2 din Anexa la HG nr. 296/2007, selectarea societăţilor organizatoare de târguri şi expoziţii internaţionale se efectuează pe baza Caietelor de sarcini, elaborate de MECMA. Societatea organizatoare, în baza contractelor încheiate cu Ministerul Economiei, fără a ţine seama de cerinţele caietelor de sarcini (anexe la contracte), pentru realizarea serviciilor contractate, a subcontractat servicii de 789.000 lei unor societăţi cu capital privat care aveau un asociat comun. Prin aceste societăţi a achiziţionat servicii (de transport rutier, de amenajare/dezafectare stand, de publicitate) în subcontractare, la preţuri supraevaluate, în condiţiile în care, aceleaşi servicii au fost achiziţionate de aceeaşi societate de la acelaşi furnizor, în acelaşi an la preţuri mult mai mici. În aceste condiţii au fost efectuate plăţi de 196.000 lei, arată Raportul.

Inspectorii Curţii de Conturi au descoperit că au mai fost făcute plăţi de 125.000 lei pentru servicii achiziţionate la preţuri mai mari decât cele contractate, prin decontarea sumei de 132.000 lei pentru "amenajare standuri" (manechine, capete stilizate, steamere etc) la târgul internaţional "TRANOI", de la Paris, în condiţiile în care în devizul-ofertă care a stat la baza atribuirii contractului pentru acest serviciu a fost prevăzută suma de 7.000 lei.

De asemenea, au fost efectuate cheltuieli nelegale de 45.000 lei, reprezentând servicii efectuate pentru participanţi care nu îndeplinesc condiţiile de eligibilitate, precum şi pentru firme care nu au participat la evenimentele expoziţionale, contrar prevederilor Legii nr. 500/2002, Legii contabilităţii nr. 82/1991, OG nr. 119/199 9, HG nr. 296/2007 şi OMFP nr. 522/2003. A fost decontată suma de 23.000 lei pentru Asociaţia Producătorilor de Mobilă din România la Târgul Internaţional "Salone Internazionale del Mobile", de la Milano - Italia, în condiţiile în care această entitate nu îndeplinea condiţiile de participare, în sensul că nu era înregistrată ca societate comercială conform Legii nr. 31/1990.

De asemenea, au fost efectuate plăţi de 56.000 lei prin decontarea dublă a unor servicii, respectiv pentru servicii aferente participării agenţilor economici la Târgul nternational "POWER-GEN MIDDLE EAST"- Doha - Qatar, o dată către societatea organizatoare şi o dată către subcontractanţi, în baza contractele încheiate de organizator, potrivit Curţii de Conturi.

Ministerul Economiei a contestat deciziile Curţii de Conturi privind stabilirea certă a prejudiciilor şi recuperarea lor, arată Raportul.

Plăţi către industria de apărare, fără documente

Au fost efectuate plăţi de 38,2 milioane de lei către operatorii economici din industria de apărare fără a avea la bază documente care să certifice utilizarea lor în scopul pentru care s-au aprobat creditele bugetare. De asemenea, în domeniul industriei de apărare, fără a se efectua o fundamentare pentru fiecare operator economic privind acoperirea drepturilor salariale şi a contribuţiilor de asigurări sociale datorate, au fost alocate credite bugetare de 38,5 milioane lei lei. În plus, nu s-a exercitat controlul asupra activităţii de conservare a bunurilor.

Nu au fost respectate prevederile legale privind evidenţierea acţiunilor, ca aport al statului român, în capitalul social al unor societăţi/companii naţionale. Ministerul Economiei, la data de 31.12.2013, avea evidenţiate în contabilitate acţiuni (titluri de participare) ca aport al statului român la capitalul social al unor societăţi comerciale, societăţi/companii naţionale, în valoare de 17,1 miliarde lei, din care: acţiuni în valoare de 1,2 miliarde lei la entităţi la care nu mai are calitatea de acţionar, respectiv la Fondul Român de Contragarantare SA şi Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii SA, având în vedere că la aceste entităţi calitatea de acţionar este deţinută de Ministerul Finanţelor, în temeiul art. 20 din Legea nr. 71/ 2013.

Plăţi ilegale către Conversmin

Au fost efectuate plăţi nedatorate în suma estimată la 14,7 milioane lei din fonduri publice alocate de la bugetul de stat pentru lucrări de monitorizare post-închidere, angajate de Societatea Comercială de Conservare şi Închidere a Minelor Conversmin SA şi decontate la preţuri mai mari decât cele contractate, prin acceptarea la plată a facturilor fiscale emise de SC Conversmin SA, având la bază deconturi lunare (întocmite de prestatorii de servicii cu care SC Conversmin SA a încheiat contracte), în care, pentru materiale, cheltuieli de transport şi salariile personalului care deserveşte staţiile de epurare şi analiza probelor de laborator, au fost aplicate preţuri/tarife mai mari decât cele stabilite în oferta financiară cu care prestatorii au câştigat licitaţia organizată de SC Conversmin SA.

De asemenea, au fost efectuate plăţi nelegale de 1,4 milioane lei din fonduri publice alocate de la bugetul de stat pentru lucrări executate la alte obiective decât cele miniere pentru care s-au alocat fonduri de la bugetul de stat. Astfel, în perioada 2011-2013, în baza facturilor fiscale emise de SC Conversmin SA, Ministerul Economiei a decontat lucrări executate pentru reabilitarea clădirii Muzeului Aurului Brad (aflată în patrimoniul operatorului minier CN Minvest SA), în condiţiile în care prin HG nr. 1008/2006 a fost aprobată închiderea definitivă şi monitorizarea factorilor de mediu post-închidere, pentru mina Barza.

Au mai fost decontate din fonduri publice alocate de la bugetul de stat lucrări de închidere şi ecologizare de 305.000 lei, din care: 105.000 lei în baza contractelor încheiate de minister şi 200.000 lei în baza contractelor încheiate de Conversmin SA, prin acceptarea ofertelor şi a situaţiilor de lucrări întocmite de constructori într-o altă structură decât structura devizului-cadru prevăzută de lege pentru lucrări finanţate din fonduri publice, în sensul că în devizele ofert şi în situaţiile de lucrări, la capitolul intitulat "Articole preliminare" au fost incluse dotări şi cheltuieli pentru dirigenţia de şantier (constând în: asigurarea de birouri, întreţinerea birourilor, dezafectarea birourilor, furnizarea unei camere foto, asigurarea supravegherii birourilor şi echipamentelor de protecţie şi măsurare, cheltuieli pentru întreţinerea şi funcţionarea a două autovehicule, contravaloarea convorbirilor telefonice etc.). Aceste cheltuieli nu erau necesare constructorului pentru crearea condiţiilor de desfăşurare a activităţii de construcţii, în fapt SC Conversmin SA realizând o dotare a constructorului cu mijloace fixe (birouri, calculatoare, camere foto, autoturisme pe culori), din sume alocate de la bugetul de stat, care la finalizarea lucrărilor român în patrimoniul constructorului, nefiind predate autorităţii contractante.

Curtea de Conturi spune că pentru anul 2013 a formultat o opinie adversă, ţinând cont de natura abaterilor şi a erorilor, de contextul în care s-au produs acestea, precum şi de valoarea totală a abaterilor identificate care depăşeşte pragul de semnificaţie stabilit.

Senatul a respins solicitarea Parchetului General de încuviinţare a începerii urmăririi penale faţă de Vosganian în dosarul "Romgaz-Interagro".

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. O sa vedem acuma 10 cereri de arestare in loc de una. Poate Vosga sa citeasca rugaciunile dinainte doar pareaza si de data asta mandatele.

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb