Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) "a fost în mod intenţionat organizat ca entitate cu personalitate juridică proprie (autonomă, neguvernamentală, apolitică şi fără scop lucrativ), tocmai pentru a asigura echilibrul/echidistanţa demersurilor de conciliere organizate pentru rezolvarea problemelor dintre consumatori şi bănci/IFN-uri", ne-au transmis reprezentanţii CSALB, ca reacţie la unele declaraţii ale lui Sorin Mierlea, preşedintele InoCons, colportate pe internet.
Afirmaţiile lui Sorin Mierlea potrivit cărora CSALB "a funcţionat ani de zile fără a respecta legislaţia naţională şi ordonanţa prin care a fost înfiinţat este clar că a fost un viciu de procedură" vin în contextul în care, la începutul lunii decembrie 2024, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a respins un recurs al Centrului în cadrul unui proces intentat în 2018 de CSALB împotriva Ministerului Economiei de la acea vreme (actualul Minister al Energiei).
Reprezenţii Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar ne-au transmis: "CSALB a fost înfiinţat şi funcţionează legal în baza prevederilor OG nr.38/2015 (articolele 21-24 sunt dedicate în mod exclusiv Centrului de soluţionare alternativă a litigiilor din sistemul bancar şi nu sunt singurele care se referă direct la CSALB) şi va funcţiona în continuare în sfera concilierii relaţiei consumatori-bănci/IFN-uri în temeiul dispoziţiilor legale precizate;
Finanţarea Centrului SAL Bancar respectă întru totul prevederile Directivei 2013/11/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum): astfel, punctul 46 din expunerea de argumente a Directivei arată: «(...) entităţile SAL ar trebui să fie încurajate să ia în considerare în mod special formele private de finanţare (...) Prezenta directivă nu ar trebui să aducă atingere posibilităţii ca întreprinderile sau organizaţiile profesionale sau asociaţiile de întreprinderi să finanţeze entităţi SAL»".
Referitor la procedura din justiţie, sursele citate subliniază: "Procesul în contencios administrativ a fost iniţiat în august 2018, de către CSALB, din cauza unei decizii emise de Ministrul Economiei (la acea dată acest minister era autoritatea competentă), prin care era refuzat dreptul CSALB de a fi înscris pe lista organismelor SAL; de asemenea, CSALB a solicitat înregistrarea pe lista europeană a organismelor SAL (FIN-NET), demers care ar fi ajutat consumatorii de servicii financiar-bancare să-şi rezolve şi problemele trans-frontaliere cu băncile/IFN-urile din România;
Procesul în contencios administrativ nu a vizat niciodată aspecte referitoare la legalitatea funcţionării CSALB ca entitate SAL, iar toate alegaţiile referitoare la componenţa şi functionarea Colegiului de coordonare sunt contrazise de prevederea din art. 23 alin. 1 din OG nr. 38/2015: «(1) Colegiul de coordonare îşi desfăşoară activitatea, deliberează şi ia decizii în plen, care se întruneşte valabil în prezenţa a cel puţin 3 dintre aceştia, şi adoptă hotărâri cu votul majorităţii membrilor prezenţi». (această condiţie a fost îndeplinită în permanenţă, în întreaga perioadă de activitate a Centrului)".
Reprezentanţii CSALB transmit că, până în acest moment, nu au primit motivarea deciziei emise de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie în faza de recurs, adăugând că, după primirea motivării, o vor analiza şi vor decide asupra a ceea ce este de făcut în continuare (în sensul înregistrării CSALB pe lista entităţilor SAL).
În reacţia Centrului transmisă ziarului BURSA se mai arată: "CSALB a reuşit până acum să gestioneze problemele întâmpinate cu băncile de peste 5.000 oameni/consumatori (sunt aproximativ 5.050 dosare de conciliere soluţionate în perioada: 2016-2024) şi a obţinut beneficii de aproximativ 14 milioane EUR în favoarea consumatorilor, toate acestea cu un număr mic de personal;
Conform prevederilor ordonanţei precizate (art. 21 alin. 2), CSALB este o entitate unică în România pentru consumatorii de servicii financiar-bancare, de aceea consumatorii accesează serviciile CSALB într-un număr din ce în ce mai mare, mai ales că tot procesul de conciliere este gratuit şi rapid pentru ei, iar soluţiile de conciliere sunt identificate de conciliatori reputaţi (avocaţi, profesori universitari, jurişti, economişti), care respectă condiţiile de independenţă şi imparţialitate în fiecare cauză pe care o gestionează;
CSALB a manifestat întotdeauna deschidere către asociaţiile de consumatori inclusiv în ceea ce priveşte eventualele demersuri ale acestora de a-şi desemna un reprezentant în Colegiul de coordonare (reprezentanţii asociaţiilor de consumatori au însoţit în anii trecuţi CSALB în caravanele de informare desfăşurate în ţară şi în conferinţele organizate de CSALB);
CSALB a acţionat întotdeauna cu transparenţă şi o va face în continuare: pe site-ul csalb.ro sunt postate trimestrial rapoartele de activitate, sunt organizate anual conferinţe de presă care prezintă activitatea din anul anterior, sunt transmise cel puţin lunar comunicate de presă în legătura cu diverse aspecte ale activităţii desfăşurate, inclusiv din perspectiva educaţiei financiare etc.".
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 15.01.2025, 07:08)
am apelat la ei in relatia cu Raiffeisen .
Nu au facut nimic. Sunt fara valoare ptr client.