• Cea mai mare parte din bani provine din fonduri europene
• Unele lucrări vor fi finalizate în 2007
Ploile abundente şi inundaţiile din perioada aprilie-septembrie 2005 au adus pagube importante infrastructurii rutiere şi feroviare. Înlăturarea lor ne costă aproape jumătate de miliard de euro. Autorităţile au alocat bani de la bugetul de stat şi cele locale, dar cea mai mare parte din finanţare este asigurată din fonduri şi credite externe.
Au fost afectate 504 sectoare de drumuri naţionale, care totalizează 750 km şi 204 poduri rutiere. La acestea se adaugă 5.544 de podeţe, a declarat ieri Gheorghe Dobre, ministrul transporturilor, în cadrul unei conferinţe de presă. Circa 190 de poduri au necesitat intervenţii minore, 10 poduri au fost afectate dar fără pericol de pierdere a stabilităţii, iar patru poduri au fost scoase din funcţiune: Mărăcineni, Mioveni, Gătejeşti şi Bucov. Domnul Dobre a spus că valoarea totală a pagubelor se ridică la 298 milioane de euro. Pentru a reface această infrastructură, au fost alocate 40 milioane euro de la bugetul de stat, 29,5 milioane de euro de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei (BDCE), 45 milioane de euro de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), 18,3 milioane de euro de la ISPA şi 55,7 milioane de euro reprezintă componenta locală la finanţarea externă. Pentru restul de 91 milioane de euro se poartă negocieri cu Banca Europeană de Investiţii (BEI) pentru obţinerea unui credit.
Şi infrastructura feroviară a suferit daune importante: au fost afectate 152 sectoare de cale ferată care totalizează aproape 60 km, 23 de poduri şi 7 podeţe. Pagubele se ridică la 182 milioane de euro. Circa 34 milioane de euro sînt de la bugetul de stat, aproape 22 milioane de euro de la BDCE, 17 milioane de euro de la ISPA şi 16,4 milioane de euro reprezintă componenta locală la finanţarea externă. Restul de 93 milioane de euro au rămas să fie asiguraţi tot dintr-un credit BEI, pentru contractarea căruia au fost demarate recent negocierile.
În prezent se mai lucrează la podurile Băbeni, Pietroşiţa, Adînca, Sîlpeni, Comăneşti, Costineşti, Putna Seacă şi Grădiştea. Majoritatea lucrărilor de refacere vor fi finalizate luna viitoare. Cele mai ample lucrări se vor desfăşura la Grădiştea şi Putna Seacă, poduri care trebuie refăcute în întregime. Acestea vor fi finalizate în cursul anului viitor şi chiar în 2007.