Statisticile arată că, în ultimii ani, atât în România, cât şi pe plan internaţional, tranzacţiile forex au crescut mult. Majoritatea acestora au la bază instrumente sau contracte de tip "rolling spot" (spre deosebire de tranzacţiile spot, în care livrarea este imediată, aceste contracte pot fi reînnoite nelimitat până când una dintre părţi închide poziţia).
Într-o proporţie importantă, serviciile de tranzacţionare de acest tip sunt oferite investitorilor individuali (de retail) de către intermediari neautorizaţi care acţionează în calitate de market makeri. De notat este că aceştia sunt contraparte la tranzacţiile clienţilor şi angajează propriul capital fără acoperirea la risc a poziţiei nete astfel rezultată, fapt care îi situează în poziţie de interese contrare faţă de clienţi. În astfel de situaţii, transparenţa faţă de clienţi este redusă, iar executarea de către intermediarul neautorizat a tranzacţiilor iniţiate de aceştia este discreţionară (de cele mai multe ori în defavoarea clienţilor).
De multe ori, aceşti aşa-zişi intermediari, neautorizaţi conform MiFID (Directiva 2004/39/CE privind pieţele instrumentelor financiare), sunt înregistraţi în paradisuri fiscale şi nu sunt ţinuţi de respectarea unor reguli de conduită în activitatea lor.
Cele mai multe dintre sesizările investitorilor pagubiţi din astfel de operaţiuni se referă la pierderile suferite, fie din cauză că le este întrerupt sau tăiat accesul la platforma electronică în momentele de volatilitate pe piaţă (deci nu pot reacţiona şi nu-şi pot gestiona poziţiile în momente critice), fie pentru că apar modificări inexplicabile asupra istoricului tranzacţiilor (şi implicit asupra profitului sau valorii contului).
Sunt multe cazuri de refuz a cererilor de retragere a profiturilor ori a soldului rămas în cont sau de modificări arbitrare ale nivelului marjei. De asemenea, au existat situaţii de executare incorectă a ordinelor sau de creşteri nejustificate ale spread-ului pentru a atrage activarea ordinelor "stop loss" etc.
Totodată, oricine poate remarca marketingul agresiv şi incorect practicat (mai ales în mediul online) de către intermediari neautorizaţi în legătură cu servicii de tranzacţionare forex, care induce în eroare investitorii neiniţiaţi şi îi transformă, cel mai adesea, în victime.
Nu în ultimul rând, astfel de activităţi, care, în esenţă, sunt de natura serviciilor de investiţii financiare, sunt de fapt în afara reglementărilor pieţei de capital. Astfel, acestea nu sunt incluse în sfera de protecţie a Fondului de Compensare a Investitorilor, fapt care îi lasă pe investitori fără posibilitatea de compensare în cazul incapacităţii intermediarului neautorizat de a restitui fondurile băneşti.
Nu trebuie pierdută din vedere nici concurenţa incorectă exercitată de intermediarii neautorizaţi ce oferă contracte şi tranzacţii de tip "rolling spot", faţă de intermediarii autorizaţi din România. Aceştia din urmă sunt obligaţi să respecte reguli de comportament, publicitate şi transparenţă, ceea ce inevitabil le generează costuri mai mari şi îi situează într-o poziţie dezavantajoasă faţă de potenţialii clienţi.
Tolerarea în continuare a activităţilor intermediarilor forex neautorizaţi ar conduce la crearea unei confuzii între pieţele forex (nereglementate) şi bursele/platformele autorizate. Adesea, investitorii neiniţiaţi pierd sume la care nu se aşteptau, fiind implicaţi în tranzacţii cu risc ridicat fără a poseda cunoştinţe suficiente. Intermediarii neautorizaţi nu prezintă potenţialilor clienţi în mod transparent riscul pe care îl implică investiţia şi faptul că nu se poate garanta un anumit profit din tranzacţii. Acestor potenţiali investitori nu le este clar că aceste tranzacţii, în prezent, nu fac parte din sfera tranzacţiilor reglementate şi supravegheate în România, a pieţei de capital şi, ca atare, dobândesc o aversiune pe termen lung inclusiv faţă de tot ceea ce înseamnă bursă, instrumente şi intermediari reglementaţi.
Pentru a evita aceste practici incorecte şi profund dăunătoare mediului investiţional şi comunităţii pieţei de capital, Autoritatea de Supraveghere Financiară are printre priorităţile sale calificarea ca instrumente financiare derivate a unor contracte tip forex, reglementarea regimului oferirii nesolicitate de servicii şi activităţi de investiţii de tip forex.
Astfel, atenţia Autorităţii de Supraveghere Financiară faţă de aceste tipuri de operaţiuni este justificată şi de nevoia de armonizare a poziţiei sale cu cea a celorlalte autorităţi competente europene, dată fiind existenţa unor demersuri de reglementare în cadrul UE. Unele state deja includ contractele şi tranzacţiile de tip "rolling spot" în sfera instrumentelor financiare derivate, iar majoritatea celorlalte consideră că ele ar trebui incluse în această categorie cu ocazia următoarei (propuse) modificări a MiFID.
Preocuparea Autorităţii de Supraveghere Financiară faţă de reglementarea tranzacţiilor forex efectuate de investitorii de retail derivă din obiectivul fundamental de asigurare a protecţiei operatorilor şi investitorilor împotriva practicilor neloiale.
1. Sa vedem mai repede reglementarea
(mesaj trimis de anonim în data de 30.09.2013, 07:34)
A fost in dezbatere publica, acum la aprobat.