Ministrului Transporturilor, Relu Fenechiu, a precizat în timpul intervenţiei sale privind Al Patrulea Pachet Feroviar dezbătut în cadrul Consiliului Uniunii Europene - Transport, Telecomunicaţii, Energie (TTE), că ţara noastă este de acord cu crearea unui Spaţiu Feroviar Unic European, se precizează într-un comunicat de presă remis redacţiei.
"România salută propunerile legislative ale Comisiei Europene cuprinse în cel de-al patrulea pachet feroviar, şi obiectivul acestuia de creare a unui Spaţiu Feroviar Unic European", a declarat ministrul Transporturilor.
Referitor la propunerea de directivă privind interoperabilitatea, ministrul român a subliniat că România susţine accelerarea integrării reţelelor feroviare europene prin eliminarea barierelor tehnice şi administrative:
"În ceea ce priveşte propunerea de directivă privind interoperabilitatea, susţinem obiectivele referitoare la accelerarea integrării reţelelor feroviare europene prin eliminarea barierelor tehnice şi administrative, menţinerea unui nivel ridicat de siguranţă şi creşterea competitivităţii transportului feroviar în raport cu celelalte moduri".
Acesta a subliniat că trebuie însă examinat cu atenţie mecanismul de colaborare între autorităţile naţionale de siguranţă şi European Railway Agency (ERA), astfel încât textul final să nu fie o povară administrativă şi financiară pentru operatorii feroviari şi să fie benefic dezvoltării transportului feroviar în statele membre.
Relu Fenechiu a mai adăugat că este nevoie de o evaluare a implicaţiilor transferului de competenţe către ERA astfel încât să nu existe riscul creşterii costurilor suportate de operatorii naţionali:
"Considerăm că, fără o evaluare în amănunt a implicaţiilor transferului de competenţe către ERA, există riscul creşterii costurilor suportate de operatorii care efectuează doar operaţiuni naţionale pe teritoriul unui stat membru. De asemenea, la o primă analiză, pentru a nu se introduce noi bariere în calea procesului de autorizare a punerii pe piaţă a vehiculelor feroviare, respectiv pentru a se reduce birocraţia, costurile suplimentare şi consumul de timp, considerăm că ar fi mai potrivit ca acest proces să se desfăşoare, în continuare, în cadrul naţional pentru operatorii economici care doresc să obţină autorizaţii de punere pe piaţă pentru pieţele naţionale".
Oficialul român a specificat în finalul intervenţiei sale că ţara noastră susţine introducerea unui mecanism de monitorizare, de către ERA, a proceselor de autorizare a punerii pe piaţă a vehiculelor feroviare şi că vehiculele care circulă exclusiv pe reţelele regionale şi locale "nu ar trebui să fie construite, modernizate sau reînnoite pe baza cerinţelor din Specificaţiile Tehnice de Interoperabilitate, deoarece aceasta ar conduce la costuri suplimentare ridicate şi nejustificate pentru operatorii economici. Autorizarea punerii pe piaţă a acestor vehicule feroviare ar trebui să se realizeze de către autoritatea naţională de siguranţă, pe baza cerinţelor din legislaţia naţională aplicabilă".
Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, participă astăzi, la Bruxelles, la prima reuniune din acest an a Consiliului Uniunii Europene - Transport, Telecomunicaţii, Energie (TTE)- secţiunea Transporturi.
În cadrul întâlnirilor sunt atinse subiecte precum infrastructura reţelelor de transport şi candidatura ţării noastre la poziţia de director executiv EASA.