Adoptarea, în prima şedinţă de guvern din acest an, a ordonanţei de urgenţă prin care au fost modificate foarte multe prevederi din OUG 114/2018 a stârnit nemulţumirea parlamentarilor social-democraţi, care, anterior, au contestat la Curtea Constituţională legea prin care cabinetul Orban şi-a asumat răspunderea în Legislativ pe noile prevederi normative.
Cu toate acestea, până ieri Avocatul Poporului nu a înregistrat nicio solicitare din partea parlamentarilor PSD privind o eventuală contestare la Curtea Constituţională a OUG 1/2020 prin care au fost anulate sau modificate multe dintre prevederile OUG 114.
Avocatul Poporului, Renate Weber a declarat: "Nu a solicitat nimeni instituţiei noastre contestarea respectivului act normativ. Chiar ieri (n.r. - luni) am avut o astfel de discuţie la consiliul nostru consultativ. Nu am primit nicio solicitare. Deocamdată suntem în analiză, pentru că au fost mai multe ordonanţe de urgenţă în această perioadă. Suntem şi în analiza răspunsurilor pe care Curtea Constituţională le dă când este vorba despre urgenţe, pentru că, deocamdată, aşteptăm, ca să fiu foarte sinceră".
Domnia sa a pasat responsabilitatea atacării acestor acte către clasa politică, mai precis către noua opoziţie parlamentară, condusă de social-democraţi.
Renate Weber a mai spus: "Avocatul Poporului nu se substituie altor autorităţi ale statului. Există un Parlament, la nivelul organizării politice există putere, există opoziţie, deci sunt şi alţi factori care pot să acţioneze şi care au obligaţia politică să acţioneze, nu doar noi. Toate ordonanţele de urgenţă vin pe agenda Parlamentului care se va întruni în curând şi le va lua în discuţie".
Şefa instituţiei Avocatul Poporului susţine că este nelămurită de practica Curţii Constituţionale cu privire la contestarea anumitor acte normative.
Renate Weber a precizat: "Deocamdată aş vrea să înţelegem un pic şi practica de la Curtea Constituţională, pentru că pe sesizări pe care noi le-am făcut prin iunie, de exemplu la aceea privind transporturile, avem o respingere pe inadmisibilitate. Aş vrea să vedem motivarea acestei decizii. Sesizarea privind Codul Administrativ este discutată de CCR după şase luni de la emiterea ordonanţei de urgenţă. Mai sunt şi alte sesizări făcute de Avocatul Poporului care, deşi au trecut doi ani, nu au încă un termen de soluţionare dat de CCR. Atunci vrem să înţelegem un pic ca să ne dăm seama cum anume trebuie să ne situăm în raport de toate aceste lucruri.
În privinţa unei eventuale desfiinţări a Secţiei de Investigare a Infracţiunilor din Justiţie, prin intermediul unei ordonanţe de urgenţă adoptată de guvernul Orban, Weber a refuzat să spună dacă va contesta un asemenea act la Curtea Constituţională şi s-a rezumat să declare că o astfel de ordonanţă va fi analizată de consiliul consultativ al Avocatului Poporului care va decide măsurile ce vor fi luate.
Printre principalele prevederi de modificare ale OUG 114, se numără eliminarea prevederilor care privind capitalizarea fondurilor private de pensii şi banii participanţilor la Pilonul 2 de pensii, abrogarea taxei de 2% pe cifra de afaceri a companiilor din sectorul energetic, desfiinţarea taxei pe activele bancare, desfiinţarea Fondului de Dezvoltare şi Investiţii, plafonarea indemnizaţiilor pentru demnitari şi a sporurilor din sectorul public la nivelul lunii decembrie din 2019 şi plata activităţilor desfăşurate de militari şi poliţişti în zilele libere sau de sărbătorile legale şi a alocaţiei pentru drepturile de hrană.
Tot prin OUG 1/2020 încetează detaşările din sectorul privat în sectorul public prin care erau evitate concursurile de ocupare a unor funcţii publice, şi este îngheţată valoarea pecuniară a punctului de amendă la nivelul anului 2019, la 145 lei. Totodată sunt suspendate pensiile speciale pentru primari, preşedinţii de consilii judeţene, consilieri locali şi judeţeni până la începutul anului 2021.