• Marian Săniuţă: "În contract au apărut clauze noi, dar şi obligaţii noi de ambele părţi"
"Dacă prima negociere nu a fost o capodoperă, nici renegocierea cu EADS nu a fost un succes total al actualei puteri", susţine Marian Săniuţă. Fostul ministru de interne, din guvernarea PSD, a ţinut să răspundă, într-o conferinţă de presă, acuzaţiilor formulate la adresa PSD de către reprezentanţii actualei puteri în cazul EADS. Domnia sa a precizat că statul român nu a repurtat nici o victorie prin renegocierea contractului de securizare a frontierelor, care va fi derulat cu grupul german. Astfel, conform noului contract, în schimbul prelungirii garantării lucrărilor de către EADS de la 12 la 18 luni, statul român va fi obligat, pe o perioadă de post-garanţie de 10 ani, să achiziţioneze piese de schimb şi subansamble numai de la furnizorul german, ceea ce poate reprezenta o pierdere financiară, din moment ce partea română nu poate organiza licitaţii pentru procurarea de piese necesare şi nu poate analiza diferite oferte de preţ.
Referitor la legalitatea demarării, anul trecut, a negocierilor cu EADS, Marian Săniuţă a declarat: "Conform legislaţiei în vigoare, în anumite cazuri, care ţin de apărare şi servicii de siguranţă a statului, nu este obligatorie organizarea unei licitaţii pentru a alege furnizorul de servicii sau prestatorul de lucrări". În acelaşi timp, fostul ministru de interne a mai spus că "suma de 1 miliard de euro, care ar fi fost prevăzută în primul contract, vehiculată în presă, este o exagerare, preţul negociat cu EADS fiind de 650 de milioane euro".
Totodată, Marian Săniuţă a mai precizat că nici actualul preţ de 524,5 milioane euro nu este "ferm şi final" cum susţinea ministrul Blaga. Marian Săniuţă: "Articolul 8.1 din noul contract stabilişte clar caracterul preţului de 524,5 milioane euro, acesta fiind unul estimativ, deci poate suferi modificări".
În privinţa acelui 1 miliard de euro, necesar ţării noastre pentru lucrările de securizare a frontierelor, Marian Săniuţă a precizat că "suma a fost lansată după un studiu efectuat de EADS şi reprezintă valoarea totală pe care statul român ar trebui să o investească în acest sens. Aceasta ar trebui să includă şi dezvoltarea capacităţii de mobilitate aeriană şi navală. Asta nu înseamnă că aceasta era suma care urma să fie plătită concernului german".
Marian Săniuţă a ţinut să se refere şi la declaraţia ministrului Blaga, conform căreia tehnologia aleasă de foştii negociatori "ar fi fost una nefolosită nicăieri în Europa". În acest sens, Marian Săniuţă a pus la dispoziţia presei un exemplar al "Catalogului Schengen", care recomandă pentru uz atît standardul TETRA, cît şi standardul TETRA POL. Conform unui alt document al Comisiei Europene, standardul TETRA este folosit în ţări precum Spania sau Franţa şi este mai economic decît cel de tip TETRA POL.
În urma acestor declaraţii şi luării de poziţie ale ambelor părţi, implicate atît în primele negocieri cît şi în finalizarea contractului, rămîne totuşi întrebarea dacă statul român a făcut sau nu o afacere rentabilă? Si oare de ce a omis ministrul Blaga anumite aspecte legate de obligaţii noi asumate de partea română?