Partidul REPER solicită revizuirea "urgentă" a OUG privind suspendarea permiselor auto pentru refuzul testării cu DrugTest, susţinând că "Ministerul de Interne a demonstrat o incompetenţă cronică în asigurarea frontierelor şi aderarea la spaţiul Schengen, eşuând repetat în protejarea României împotriva traficului transfrontalier de droguri, iar acum îşi compensează ineficienţa prin persecutarea şoferilor oneşti cu teste îndoielnice, cu rată de falsă pozitivare", relatează Agerpres.
REPER cere Guvernului să suspende "imediat" aplicarea acestei ordonanţe şi să revină cu o propunere "echilibrată", subliniind că siguranţa rutieră este vitală, dar nu poate fi obţinută prin măsuri arbitrare care încalcă prezumţia de nevinovăţie şi dreptul la muncă.
Printre propunerile REPER se află revizuirea procedurii de testare, cu introducerea obligatorie a unui al doilea test de confirmare înainte de orice sancţiune sau măsură asiguratorie de tipul suspendare, reducerea drastică a timpului de aşteptare pentru rezultatele analizelor de laborator, singurele care pot să dea o dovadă clară a vinovăţiei şoferului, de la 3 - 12 luni la maximum 72 de ore şi alocarea de resurse suplimentare pentru modernizarea laboratoarelor şi instruirea personalului, pentru a asigura acurateţea testelor.
"În loc să-şi concentreze resursele pe combaterea adevăratelor ameninţări la adresa siguranţei naţionale, ministerul alege calea facilă a hărţuirii cetăţenilor obişnuiţi, transformând o simplă pastilă de răceală într-un potenţial motiv de suspendare a permisului de conducere, lucru extrem de limitativ, mai ales pentru şoferii profesionişti. REPER denunţă ferm această inversare periculoasă a priorităţilor şi cere Ministerului de Interne să-şi recalibreze urgent strategia, concentrându-se pe ameninţările reale la adresa siguranţei publice, nu pe inventarea unor ţapi ispăşitori printre şoferii români. Partidul REPER îşi exprimă profunda îngrijorare faţă de recenta Ordonanţă de Urgenţă care prevede suspendarea permiselor de conducere pentru şoferii care refuză testarea cu DrugTest, în ciuda ratei ridicate de rezultate fals pozitive ale acestor teste, în multe cazuri de peste 50%", explică reprezentanţii REPER.
Potrivit deputatului Cristian Paul Ichim, membru în Comisia de transporturi, chiar dacă intenţia autorităţilor aparent este una constructivă, de a controla şi diminua consumul de droguri şi de a reduce numărul accidentelor rutiere, "măsura aleasă este complet aberantă".
"Rezultatul DrugTestelor aplicate acum şoferilor dau mari rateuri. Asta face ca refuzul şoferilor de a face aceste teste să fie complet justificat. (...) Această OUG a primit deja enorm de multe critici din partea societăţii civile şi mai ales a şoferilor. Chiar dacă, acest act normativ îşi face deja efectele pentru că este în vigoare, Ordonanţa va ajunge în septembrie în Parlament. Primul pas spre o reformă adevărată este dialogul cu toate părţile implicate şi afectate de măsurile care urmează să fie adoptate. Am depus proiecte de lege care vizează acest domeniu, am avut nenumărate întâlniri şi discuţii cu tot felul de specialişti, fie că au fost reprezentanţi ai şcolilor de şoferi, agenţi de Poliţie, experţi din MAI, secretari de stat şi chiar miniştri. Ştiu că există expertiză reală în rândul autorităţilor şi ştiu că există şi bune intenţii pentru colaborare. Lipseşte însă asumarea", a afirmat deputatul.
Copreşedintele partidului Ramona Strugariu a susţinut, la rândul său, că "această ordonanţă este un exemplu clasic de politică publică prost concepută, care loveşte în cei mai vulnerabili în loc să rezolve problema reală".
"Aşa cum ANAF neglijează marea evaziune fiscală şi se concentrează pe hărţuirea contabililor cu e-TVA sau pe amendarea seniorilor care vând pătrunjel în piaţă, la fel Ministerul de Interne ignoră marele trafic transfrontalier de droguri, în schimb culpabilizează cetăţenii oneşti care poate au luat un medicament pentru răceală sau de stomac. Această lege aduce atingere mai ales sutelor de mii de familii care se bazează pe venitul adus acasă de cei care lucrează ca şoferi, fie de persoane, fie de mărfuri. Este o lovitură dată nu doar şoferilor, ci întregii economii româneşti care depinde de transportul rutier", a argumentat Ramona Stugariu.