Rezultatele barometrului realizat de Reveal Marketing Research arată că implicaţiile economice ale sustenabilităţii capătă o importanţă tot mai mare, ajungând să primească o atenţie sporită faţă de dimensiunile ecologice şi sociale, conform unui comunicat de presă remis Redacţiei.
Astfel, în 2024, reciclarea este primul cuvânt pe care românii îl asociază spontan cu sustenabilitatea, în proporţie de 20%, un nivel în creştere semnificativă faţă de 2023 (12%) şi 2022 (8%).
În ceea ce priveşte principalele atribute pe care românii le asociază ideii de sustenabilitate, observăm că utilizarea responsabilă a resurselor se menţine în topul clasamentului (25%), dar cu o scădere considerabilă faţă de anul trecut (33%). Reciclarea este menţionată de 24% dintre respondenţi, înregistrând o creştere de 6% în ultimii doi ani, în timp ce evitarea risipei a crescut uşor, atingând acelaşi procent, de 24%, în 2024.
"Rezultatele studiului evidenţiază faptul că există o schimbare semnificativă în percepţia românilor asupra sustenabilităţii, influenţată puternic de provocările economice actuale. Interesul crescut pentru reciclare, amplificat de implementarea Sistemului de Garanţie-Returnare sugerează o preferinţă pentru soluţii cu impact economic direct, precum reciclarea şi evitarea risipei în detrimentul preocupărilor ecologice tradiţionale. Această evoluţie reflectă o adaptare pragmatică la contextul economic, în care aspectele financiare şi de eficienţă au devenit esenţiale în strategiile de sustenabilitate", menţionează Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.
Creşte popularitatea comportamentelor de consum sustenabile ce aduc avantaje financiare directe
Românii consideră că efortul comun este cheia succesului în sustenabilitate. Astfel, aceştia consideră că pentru a rezolva eficient problemele de sustenabilitate, este esenţial un efort concentrat, care să implice schimbarea comportamentului individual (71%), transformarea mentalităţilor din cadrul companiilor (69%) şi o atitudine proactivă din partea guvernelor (65%).
Dacă ne referim la frecvenţa comportamentelor sustenabile în rândul românilor, majoritatea aleg să colecteze separat deşeurile reciclabile şi să le ducă la containerele dedicate (77%), comportament ce înregistrează o creştere semnificativă faţă de anul 2023 (73%). De asemenea, 73% dintre români aleg să folosească pungi reutilizabile, iar 66% optează pentru produse cu ambalaje reciclabile, cu 9% mai mulţi faţă de anul precedent (57%).
Produsele verzi/ bio continuă să fie aspiraţionale, însă românii le descriu în mai mică măsură ca fiind bune pentru sănătate (66% vs. 70% în 2023), ajutând mediul înconjurător (62% vs. 69% în 2023) sau mai bune decât cele standard (56% vs. 61% în 2023). De asemenea, scade şi ponderea celor care consideră că preţurile produselor ecologice sunt accesibile (35% vs. 38% în 2023).
Preocupările românilor legate de sustenabilitate nu mai sunt la fel de puternice în 2024, chiar dacă motivele rămân neschimbate
În viziunea românilor, principalele motive pentru adoptarea unui model sustenabil la nivelul societăţii sunt protejarea mediului înconjurător (41%), schimbările climatice recente (40%), reducerea risipei (35%) şi diminuarea resurselor disponibile (32%). Deşi topul include aceleaşi motivaţii ca în 2023, se constată un interes general mai redus, toate motivaţiile înregistrând scăderi semnificative, de până la 13%.
În ceea ce priveşte barierele în adoptarea practicilor sustenabile, costurile ridicate ale produselor sustenabile (51%), neîncrederea în produsele şi serviciile sustenabile (49%), lipsa de interes faţă de sustenabilitate (42%) şi obişnuinţa cu stilul de viaţă actual (41%) sunt cel mai des menţionate.
Despre modalităţile prin care companiile şi organizaţiile pot îndeplini aşteptările românilor şi sprijini iniţiativele eco-friendly
7 din 10 respondenţi cred că adoptarea unui stil de viaţă sustenabil este importantă în prezent, având un impact direct asupra calităţii vieţii, iar 76% au declarat că, în ultimul an, au consumat sau utilizat produse sustenabile, în special alimente (67%) şi îmbrăcăminte sau încălţăminte (35%).
Referitor la diferitele categorii de produse şi servicii, românii consideră că cele mai multe iniţiative sustenabile pot fi regăsite în sectoare precum energie (38%), alimente şi băuturi (37%) sau retail (26%).
În viitor, românii îşi doresc ca organizaţiile şi companiile să sprijine iniţiative eco-friendly, în principal prin dezvoltarea şi lansarea de produse sustenabile (37%), adoptarea de tehnologii şi procese mai ecologice (36%), şi organizarea de campanii de conştientizare şi educaţie ecologică (35%). Comparativ cu 2023, aceste aşteptări au fost exprimate într-o măsură semnificativ mai mică.
În contextul acţiunilor de promovare a produselor sustenabile care ar putea influenţa decizia de cumpărare a românilor, cele mai importante sunt etichetele care indică originea produselor (67%), cele care certifică regiunea sau ţara de provenienţă (66%), şi cele care atestă că produsele au fost fabricate într-un mediu sigur şi etic (65%).