Revolut, fintech-ul global cu peste 4 milioane de clienţi în România şi 45 de milioane la nivel global, cere companiei Meta să contribuie la restituirea sumelor pierdute de victimele fraudelor facilitate de platformele sale, indicând că recentul anunţ privind acceptul de a partaja date şi informaţii cu instituţiile bancare britanice este insuficient pentru a controla fenomenul global al fraudelor şi scam-urilor, conform unui comunicat transmis redacţiei.
Revolut a dat publicităţii astăzi cel de-al doilea Raport privind protecţia fondurilor clienţilor şi prevenirea fraudelor, aferent primului semestru al anului 2024. Acesta arată că platformele Meta au rămas principala sursă de fraude raportate către Revolut, în semestrul I 2024, reprezentând 62% din totalul scam-urilor, faţă de 64%, ponderea deţinută în sem. II 2023.
Meta a anunţat recent că va încheia parteneriate de partajare a datelor cu băncile şi instituţiile financiare britanice pentru a preveni fraudele generate pe platformele sale, dar Revolut consideră că această iniţiativă nu rezolvă principalele probleme legate de fenomenul fraudelor online:
Se pune accentul, din nou, pe responsabilitatea companiilor financiare de a prezenta informaţii despre fraudele care provin din platformele de social media ale Meta, în loc să se insiste pe implementarea de sisteme de monitorizare a fraudelor distribuite prin canalele Meta.
Iniţiativa vizează doar piaţa britanică, în timp ce problema fraudelor răspândite prin social media este una globală, care afectează utilizatori şi companii din foarte multe ţări.
Nu este luat niciun angajament faţă de rambursarea sumelor pierdute de victimele scam-urilor distribuite şi promovate prin social media, deşi compania Meta ar putea profita de pe urma reclamelor false sau care atrag victimele.
"Aceste planuri par doar nişte paşi mărunţi înainte, în timp ce la nivel de industrie este nevoie de nişte progrese serioase. Cel mai recent raport al nostru privind fraudele şi criminalitatea financiară ne arată că platformele de social media au continuat să fie principala modalitate de diseminare a scam-urilor, anul acesta, la fel ca anul trecut. Victimele şi instituţiile financiare sunt cele care suportă costurile. Dar platformele de social media nu au nicio responsabilitate în ceea ce priveşte rambursarea sumelor sustrase şi nu există niciun mecanism de a le motiva să facă asta. Un simplu angajament de partajare a datelor, chiar dacă util, este insuficient", a declarat Woody Malouf, Directorul Departamentului FinCrime Revolut.
"Avem convingerea că autorităţile locale vor lua măsuri pentru a controla acest fenomen, dar a devenit o urgenţă ca Meta şi alte platforme de social media să se angajeze în susţinerea victimelor escrocilor din online, aşa cum procedează şi instituţiile financiare. Tăcerea deţinătorilor de platforme social media în legătură cu acest subiect spune totul. Dacă noi facem tot posibilul pentru a ţine clienţii în siguranţă, la fel trebuie să facă şi aceste platforme. Noi ar trebui să fim ultima linie de apărare, nu singura linie de apărare împotriva fraudelor", potrivit comunicatului.
Iată câteva dintre datele prezentate în Raportul Revolut privind protecţia fondurilor clienţilor şi prevenirea fraudelor:
Meta rămâne principala modalitate de propagare a scam-urilor
Global: In primul semestru 2024, platformele Meta au generat 62% dintre scam-urile raportate către Revolut. Meta este responsabilă de cel mai mare procent de scam-uri comparativ cu sem. II 2023, în ciuda retoricii conform căreia ar urmări limitarea acestora.
In România: 73% dintre scam-urile raportate au provenit de pe platformele social media ale Meta.
Facebook a fost sursa cel mai des întâlnită
Global: 39% dintre scam-uri au fost diseminate sau au provenit din Facebook, adică dublu faţă de numărul de cazuri provenite din WhatsApp (18%) şi de peste trei ori mai multe decât cele din Telegram (12%).
In România, Facebook a fost principala sursă pentru 37% dintre scam-urile semnalate către Revolut, fiind platforma socială cu cel mai mare număr de fraude generate.
Scam-urile de cumpărături rămân tipologia de fraude cel mai des raportate
Global:
Scam-urile de cumpărături sunt tipologia de fraude cel mai des întâlnită în majoritatea ţărilor, mai puţin în Italia, afectând 60% dintre victime la nivel global şi continuă să fie una dintre tacticile comune utilizate de escroci pentru a-şi păcăli victimele.
Ponderea falselor anunţuri de angajare (job scams) a crescut semnificativ de la 9% la finalul anului 2023 la 18% la finalul lunii iunie 2024.
În România: scam-urile de achiziţii sunt de asemenea cel mai des întâlnite (40% dintre cazurile raportate către Revolut) şi sunt urmate la mică distanţă de scam-urile cu anunţuri de angajare (39%) şi de cele de investiţii (9%).
Revolut tratează cu seriozitate problema fraudelor şi a protejării fondurilor clienţilor de scheme de înşelătorie şi de escrocii digitali. Compania a investit semnificativ în sisteme de protecţie anti-fraudă şi în recrutarea de specialişti FinCrime, care reprezintă o treime din totalul efectivelor de angajaţi. Revolut dispune, de asemenea, de sisteme solide de protecţie a fondurilor clienţilor, inclusiv bazate pe modele de inteligenţă artificială. În 2023, Revolut a prevenit fraude estimate la peste 475 de milioane de lire sterline, compania lucrând constant la actualizarea mecanismelor de protecţie pentru a fi cu un pas înaintea escrocilor. De asemenea, compania colaborează cu autorităţi guvernamentale şi cu alte companii de tehnologie pentru a combate fraudele şi a asigura un mediu digital sigur pentru toţi utilizatorii, conform comunicatului.