România 2012. Împotriva periferizării: întărirea statului şi dezvoltarea IMM-urilor

Ziarul BURSA #Macroeconomie / 1 octombrie 2012

Horia Mihălcescu, Flavius Chircu, Arthur Suciu

Horia Mihălcescu, Flavius Chircu, Arthur Suciu

  • document ataşat Fig. 1a - Evoluţia ponderii sistemului financiar în PIB-ul României între anii 2003-2007 Febr. 2010, IMF Country Report No. 10/47, pg. 35; Fig. 1b - Evoluţia sistemului bancar din România între anii 1999-2007 Febr. 2010, IMF Country Report No. 10/47, pg. 35; Fig. 2 - Evoluţia ponderii sectorului financiar în PIB-ul statelor puternic financiarizate între anii 1985-2007; Fig. 3 - Evoluţia curbei deficitului comercial între anii 2000 - 2010; Fig. 4 - Evoluţia suprafeţei agricole din România între anii 2002-2010 în funcţie de destinaţie şi modul de exploatare
    apasă aici pentru a descărca.

    (partea I)

    Grupul pentru Consolidare Instituţională (GCI) a efectuat, în perioada iulie - septembrie 2012, un raport de cercetare privind situaţia României în perioada de criză cu titlul: "România 2012. Împotriva periferizării: întărirea statului şi dezvoltarea IMM-urilor", care a fost dat publicităţii cu puţin timp în urmă.

    Materialul cuprinde o analiză ce pleacă de la evaluarea deficienţelor structurale şi instituţionale ale României, manifestate în perioada de aplicare a politicilor neoliberale (anii 2000), consecinţele acestor politici fiind vizibile în accentuarea efectelor crizei. Încheierea unui nou acord de finanţare cu FMI, BM şi UE nu a putut opri procesul de periferizare a României, început odată cu aplicarea viziunii neoliberale asupra dezvoltării economice, şi înţeles, acum, ca variantă pasivă de traversare a crizei. Acest proces, ce are efecte pe termen mediu şi lung, conduce la incapacitatea statului de a juca rolul de arbitru pe o piaţă funcţională şi, de asemenea, de a lua măsuri anti-ciclice şi pro-active pentru dezvoltarea capitalului autohton.

    Procesul de integrare a Româ-niei în spaţiul european a îndepărtat-o de formulele economice originale de la începutul anilor 1990. În schimb, a scos la lumină deficienţe noi, care au expus România pericolelor cauzate de criza economică globală.

    Evaluarea situaţiei. Ravagiile neoliberalismului

    Statul român a adoptat, din 2005, politici neoliberale cu obiectivul declarat de a încuraja dezvoltarea economiei. Pentru România, o ţară aflată în curs de dezvoltare, aceste măsuri economice au fost neadecvate. Ele au fost corecte pentru statele postindustriale din Vest, ca răs-puns la criza din anii 1970, dar în prezent nu mai răspund necesităţilor nici pentru aceste state, cu atât mai puţin pentru o ţară postcomunistă ca România. În plus, neoliberalismul, care a fost ideologia dominantă, a împiedicat adoptarea unor măsuri strategice de dezvoltare economică echilibrată şi durabilă.

    Criza economică mondială, izbucnită în 2008, a transformat România dintr-o ţară emergentă, aflată în proces de integrare în Uniunea Europeană, într-una dintre cele mai afectate, cel puţin la nivel regional. După câţiva ani de politici pro-ciclice, de creştere a economiei, în mod excesiv, prin consum, precum şi de creştere a veniturilor peste nivelul de productivitate, criza a surprins România vulnerabilă. Efectele economice negative s-au extins repede către celelalte zone: social, instituţional etc. România nu era pregătită să înfrunte criza, iar acest fapt a agravat efectele crizei.

    Deficienţe structurale

    Naţionalismul economic al statelor din Vestul Europei. Statele din Vestul UE, vulnerabilizate şi ele de doctrina neoliberală, au manifestat, după Criza din 2008, diferite forme de naţionalism economic. Statele naţionale din Vestul Europei au acţionat împotriva spiritului de coeziune comunitară, alegând să transfere efectele negative ale crizei în afara spaţiului lor naţional. Un mijloc de repliere a economiilor occidentale, care a afectat şi România, a fost delocalizarea. Exemplul cel mai cunoscut este închiderea fabricii Nokia, de la Cluj, la numai doi ani de la des-chidere. Pe lângă retragerea inves-titorilor, asupra României a planat, încă de la începutul crizei, pericolul retragerii capitalului financiar al băncilor străine.

    Căderea investiţiilor străine

    Stoparea bruscă a investiţiilor străine, începând cu 2009, este principala consecinţă internă a crizei mondiale. Înaintea crizei, investiţiile străine directe crescuseră treptat, ajungând, în 2008, la un maximum de 9,1 miliarde de euro. În următorul an, s-a înregistrat însă o scădere a investiţiilor cu 61,5%, iar trendul s-a menţinut descrescător şi în anii următori.

    Sărăcirea populaţiei prin creşterea creditării de consum

    Dublarea ponderii sectorului financiar în PIB-ul României, de la 36,3%, în 2003, la 74,1%, în 2007 (vezi Fig. 1a), ilustrează o componentă importantă a evoluţiei economiei autohtone în perioada de "boom" economic (2004-2008), care a dus la formarea de bule speculative prin creşterea nesustenabilă şi iraţională a preţului unor active (în special imobiliare). Practic, creşterea din acea perioadă s-a datorat în mare parte operaţiunilor financiare, de natură prociclică dacă nu speculativă şi nu unei dezvoltări industriale şi, implicit, a capacităţilor de producţie necesare pentru o creştere economică sănătoasă. Mai mult, se poate concluziona că, între anii 2003-2007, nu a crescut semnificativ numărul entităţilor financiare, în schimb au crescut semnificativ cifrele de afaceri ale băncilor, pe urma creditelor de consum acordate (vezi Fig. 1b). Consecinţa cea mai importantă este sărăcirea rapidă a populaţiei, după declanşarea Crizei, care a accesat fondurile dis-ponibile.

    Relaţia de supraordonare UE-România

    Aderarea la UE a coincis cu izbucnirea unei crize politice de durată, care a făcut imposibile adoptarea unei strategii pentru perioada postaderare şi repoziţionarea Româ-niei ca actor al Uniunii Europene. Româ-nia a continuat să se comporte ca un stat aflat în perioada de aderare. Prin măsurile europene de monitorizare a progreselor în justiţie şi în alte domenii, UE a impus o relaţie de supraordonare în raport cu Româ-nia, ceea ce a diminuat autoritatea naţională a statului român.

    Comparativ cu România, chiar şi în statele lumii ale căror economii sunt puternic financiarizate şi care deţin şi mari centre de afaceri bursiere sectorul financiar are o pondere de sub 35% ca aport la PIB. (vezi Fig.2)

    Creşterea deficitului comercial

    Evoluţia deficitului comercial al României în primul deceniu al mileniului (vezi Fig. 3) sintetizează într-un mod elocvent direcţia fundamentală pe care s-a înscris economia autohtonă, prin importuri tot mai consistente şi exporturi tot mai puţine. Extrapolând, am putea concluziona că producţia de bunuri şi materii prime s-a diminuat progresiv şi nu a reuşit să inducă un trend ascendent asupra curbei de deficit comercial printr-un volum important de exporturi şi nici prin satisfacerea cererii interne, proces care ar fi determinat un volum redus al bunurilor şi materiilor prime importate. Mai putem observa o scădere consistentă a raportului exporturi/importuri în perioada 2005-2007, pusă pe seama unei creşteri accentuate a consumului populaţiei, alimentat şi susţinut de facilităţile de creditare acordate de entităţile financiare, în acea perioa-dă. În acelaşi timp, panta ascendentă a curbei de deficit, din perioada 2008-2009, este determinată de o reducere a consumului intern cauzată de izbucnirea crizei economice, precum şi de schimbarea normelor de creditare.

    Ponderea mare a agriculturii de subzistenţă

    Raportul dintre rural şi urban este în continuare dezechilibrat, o parte însemnată a populaţiei din mediul rural fiind blocată în agricultura de subzistenţă. Între anii 2002 şi 2008, suprafaţa de teren arabil exploatat ca ramură de business (persoane juridice) a crescut cu doar 7,3%, în timp ce suprafaţa exploatată de entităţi fără personalitate juridică a scăzut cu doar 13% (Fig. 4). Această evoluţie sintetizează modul ineficient, de subzistenţă, în care persistă agricultura românească, cea mai mare parte a terenului arabil la nivel de ţară (4,7 milioane de hectare) fiind, în continuare, exploatat în mod individual de persoane fizice.

    Grupul pentru Consolidarea Instituţională (GCI)

    GCI este un think-tank fără afiliere politică ce oferă expertiză în domeniul analizei instituţionale şi structurale a societăţii româneşti. Într-o lume globală aflată în criză, GCI doreşte să contribuie la consolidarea poziţionării autorităţilor statului în raport cu partenerii săi externi şi interni. Într-o Românie aflată de mult timp în criză politică, GCI doreşte să stimuleze preocuparea partidelor pentru adoptarea de strategii şi politici publice, singurele în măsură să conducă la consolidarea instituţiilor statului. GCI este coordonat prin membrii board-ului format din: Horia Mihălcescu, Flavius Chircu şi Arthur Suciu.

    Horia Mihălcescu

    Este specialist în comunicare, marketing politic şi consultanţă de business, doctorand în Ştiinţele Comunicării, posesor al unui master în Relaţii Internaţionale în cadrul Academiei de Studii Economice şi unul în Ştiinţele Comunicării în cadrul SNSPA, este absolvent al Colegiului Naţional de Apărare, licenţiat în Filozofie al Universităţii Bucureşti şi licenţiat în Automatică şi Calculatoare al Politehnicii Bucureşti.

    Flavius Chircu

    Este specialist în strategii de dezvoltare antreprenorială, acces la pieţe şi capital, nord-americane şi europene, consultant în marketing şi business, doctorand în Antreprenoriat şi Management Strategic în cadrul Universităţii Bentley, Massachusetts (SUA), licenţiat în Automatică şi Calculatoare al Universităţii Politehnica Bucureşti, fondator şi managing partner la CREIRE, companie de consultanţa nord-americană cu clienţi în Boston, Silicon Valley şi Austin TX.

    Arthur Suciu

    Este specialist în comunicare şi jurnalism, fost consilier la Cancelaria Primului-Ministru şi în cadrul Centrului Naţional pentru Dezvoltare Durabilă, doctorand în Ştiinţele Comunicării, deţine un master în Filozofie Teoretică în cadrul Universităţii Bucureşti şi este licenţiat în Filozofie al Universităţii "Al. I. Cuza" din Iaşi.

    Opinia Cititorului ( 6 )

    1. In perioada mentionata ca "neoliberala"

      institutiile Statului s-au "intarit" cu cateva sute de mii de functionari! Asta se chiama la voi politica neoliberala?!

      Statu Roamn este cvasineschimbat din vremea Comunismului : controleaza birocratic absolut tot ce se intampla in societate, iar cateva ministere sunt practic neschimbate din vremea lui Ceausescu ( dar functioneaza mult mai prost din cauza coruptiei). 

      1. ... ca noi am fost sa aplicam teoria neoliberala pe partea economica si sa vindem tot, sa liberalizam intreaga economie iar statul a ramas la nivel de tranzitie tocmai ca sa fie controlat de neoliberalistii aterizati in Romania la jefuit ce era pe aici...

      cum puteti scrie asta: " Dublarea ponderii sectorului financiar în PIB-ul României, de la 36,3%, în 2003, la 74,1%, în 2007 (vezi Fig. 1a)..", cand toata lumea sctie ca avem contarrul, vezi si urmatorul citat dintr-un raport BNR la 2011: Gradul de intermediere financiară, calculat ca pondere a activelor bancare în PIB, continuă să situeze România (aproximativ două treimi din PIB) mult sub media UE (de trei ori PIB-ul) şi chiar sub valorile înregistrate de celelalte noi state membre. ..."????

      1. Mosule, daca ai fi mai putin superficial in abordare ai observa ca e vorba despre aportul in PIB a sectorului financiar, asa cum agricultura are o pondere in PIB, asa cum industria are un aport de X la suta in PIB si tot asa. Matale vorbesti despre un raport BNR care cuantifica totalitatea operatiunilor financiar-bancare derulate in Romania, adica toti banii invartiti in tara si nu aportul lor in PIB.

        Acest aspect invocat de tine, denota tocmai faptul ca, in Romania, nu avem creditare pe IMM-uri, ci doar de consum, acesta fiind motivul pentru care totalitatea banilor tranzactionati este de 3 ori mai mica decat media UE... 

        tu faci o mare confuzie, cum credeai ca aportul sectorului financiar e 74%?????

        de ex. aportul TUTUROR SERVICIILOR la PIB in 2009 a fost de 50.1%!!!!! 

        La polul opus, industria a fost principalul performer din 2010, crescand cu 5,1%, pana la un volum de 135,5 miliarde lei (pondere de 26,4%). Singura componenta care mai incheiat anul pe crestere a fost cea a activitatilor financiare, imboliare, inchirieri, servicii pentru intreprinderi, cu 0,8%, pana la 71,5 miliarde lei (pondere de 13,9%).

    Cotaţii Internaţionale

    vezi aici mai multe cotaţii

    Bursa Construcţiilor

    www.constructiibursa.ro

    Comanda carte
    veolia.ro
    Apanova
    digi.ro
    aages.ro
    danescu.ro
    librarie.net
    Mozart
    Schlumberger
    arsc.ro
    Stiri Locale

    Curs valutar BNR

    18 Noi. 2024
    Euro (EUR)Euro4.9764
    Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7176
    Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3172
    Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9544
    Gram de aur (XAU)Gram de aur393.2836

    convertor valutar

    »=
    ?

    mai multe cotaţii valutare

    Cotaţii Emitenţi BVB
    Cotaţii fonduri mutuale
    Mirosul Crăciunului
    Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
    petreceriperfecte.ro
    targuldeturism.ro
    Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
    The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
    BURSA
    BURSA
    Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
    The Kingdom of God on Earth
    Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
    Carte - The crisis solution terminus a quo
    www.agerpres.ro
    www.dreptonline.ro
    www.hipo.ro

    adb