România a fost acuzată că păstrează o "totală tăcere' în privinţa anchetei cu privire la scufundarea vasului Queen Hind, în luna noiembrie a anului trecut, care s-a soldat cu moartea a peste 14000 de oi, scrie The Guardian, conform G4media.
Echipele de salvare care s-au grăbit să ajungă la vasul scufundat, care, anul trecut, tocmai părăsise Midia, un port de la Marea Neagră din România, au reuşit să salveze numai 228 de oi dintr-un total de 14500, dar, în cele din urmă, doar 180 dintre ele au supravieţuit dezastrului.
Anul trecut, la televiziune, premierul Ludovic Orban a promis să interzică, "pentru o periodă de timp' exporturile de animale vii. Totuşi, după catastrofa vasului Queen Hind, peste 2 milioane de animale vii au fost exportate din România, mai ales în nordul Africii şi în Orientul Mijlociu.
Singura informaţie apărută după scufundare a fost legată de descoperirea la bord a unor compartimente secrete cu animale moarte în interior - o descoperire datorată companiei angajate să scoată vasul din apă.
În această săptămână, Ministerul Transporturilor din România a declarat pentru The Guardian că ancheta e încheiată şi a precizat că un sumar al raportului va fi publicat pe pagina web a ministerului. Ministerul a mai precizat că scopul acestei anchete de ordin tehnic a fost de a se clarifica problemele de siguranţă maritimă şi de a se preveni viitoare accidente, "nicidecum de a se stabili vina persoanelor implicate".
Potrivit legislaţiei UE, anchetele pe tema unor accidente maritime trebuie să fie complet raportate în termen de 12 luni, dar, în cazul în care un raport final nu este posibil în acest interval de timp, atunci, "în termen de 12 luni, trebuie publicat un acord interimar" pe tema accidentului.
Autorităţile române au pretins că vasul ar fi fost încărcat cu 10% sub capacitate, iar animalele erau "clinic sănătoase şi bune pentru transport". Dar contestatarii spun că vasul era supraîncărcat şi că, în cele din urmă, asta a făcut ca mii de oi să se înece în Marea Neagră.
"Au promis o anchetă în paralel prin care să se poată afla ce s-a întâmplat, iar de atunci - deplină tăcere", afirmă Gabriel Păun, director din partea UE al organizaţiei Animals International.
The Guardian a contactat MGM Marine Shipping, compania care administrează vasul Queen Hind, iar cei de-acolo au negat că ar avea cunoştinţă despre nişte punţi secrete. Ei au spus că, după acest dezastru, procedurile companiei nu s-au schimbat.
"Nimic nu s-a schimbat, nu vreau să mai vorbesc despre acest vas - vreau să uit cele întâmplate ", a declarat un reprezentant al companiei la telefon înainte de a închide aparatul.
Un audit al Comisiei Europene în România, desfăşurat anul trecut, în perioada septembrie - octombrie, şi care viza o evaluare a stării animalelor în timpul transportului pe vase în ţări care nu sunt membre ale UE, a provocat numeroase motive de îngrijorare, unele fiind legate de "lipsa înregistrării lor în sistemul de control menit să le asigure animalelor condiţii bune în drumul lor spre ţări care nu sunt membre ale UE ".
"Nu există probe cu verificări care să confirme că animalele sunt pregătite să-şi continue drumul. Absenţa procedurilor prin documente, înregistrări şi confirmări din partea unor veterinari oficiali a controlului de pe vas oferă slabe asigurări în privinţa eficienţei majorităţii controalelor efectuate", subliniază raportul.
"Queen Hind este exemplul emblematic al eşecurilor evidente din sistem", a declarat Reineke Hameleers, preşedintele organizaţiei Eurogroup for Animals, cu sediul în Bruxelles, care reuneţte mai multe organizaţii pentru drepturile animalelor. "Uniunii Europene îi place să se considere un lider mondial printre binefăcătorii în slujba animalelor, dar ea îşi mai murdăreşte încă mâinile cu această industrie plină de cruzime".
O anchetă a ziarului The Guardian a constatat că, în comparaţie cu cargourile obişnuite, vasele care transport animale vii riscă de două ori mai mult să înregistreze "pierderi totale' în urma scufundării sau acostării. Vasele care transportă animale vii sunt deseori vechi şi construite iniţial în alte scopuri înainte de a ajunge să transporte animale. În momentul dezastrului, vasul Queen Hind avea 39 de ani.
Mary Pană, preşedinta Asociaţiei Crescătorilor şi Exportatorilor de Bovine, Ovine şi Porcine din România (ACEBOP, n. red.), a declarat: "Concurenţa UE cu Australia şi Noua Zeelandă este acută. Accidente navale ni se întâmplă şi nouă, li se întâmplă şi lor. Dar astea sunt accidente... Sunt convinsă că Comisia Europeană va găsi o modalitate eficientă prin care să schimbe actuala legislaţie, astfel încât animalele să beneficieze de condiţii mai bune de creştere, hrănire şi sacrificare".
Contestatarii s-au plâns că, după dezastru, puţine lucruri s-au schimbat pentru a îmbunătăţi condiţiile de viaţă ale animalelor destinate exportului.
"Nu este vorba despre nişte vase de croazieră de cinci stele", spune dna Păun. "Am stat ceva timp pe vase pentru animale, iar condiţiile nu pot fi îmbunătăţite - apar mereu o mulţime de probleme şi nu există nici măcar un singur vas pe care să nu moară vreun animal".
Vasile Deac, medic veterimar şi proprietar al unei companii de export de animale vii, afirmă că interzicerea transportului de animale vii ar afecta comunitatea crescătorilor români de vite.
"Pentru fermierii români, exportul de vite e foarte important ", spune Deac. "Dacă nu ar exista o asemenea piaţă de export, crescătorii n-ar mai avea unde să-şi vândă animalele, iar pentru ei asta ar însemna mari pierderi. Ca exportator, pentru mine e foarte important să văd vasele destinate exportului de animale", afirmă el. "Queen Hind a fost un accident, nu a fost ceva intenţionat".
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.11.2020, 13:43)
Ha ha .. eu stiam de acest vas de la alti oieri inca de anul trecut!
Mergeau oile la Arabi in export!