Turiştii români şi străini pot descoperi, începând de astăzi, noi destinaţii de călătorie în ţara noastră, cu ajutorul celei mai complexe platforme locale multimedia de acest tip, România Atractivă. Programul de turism cultural al României include 12 rute tematice care străbat întreaga ţară, cu 275 de obiective de vizitat, prezentate în platforma multimedia dedicată şi care, până în 2026, vor fi semnalizate inclusiv prin infrastructură rutieră specifică.
Programul România Atractivă, cu o valoare de 36.356.328,86 lei, este parte a Componentei 11 - Turism şi Cultură, Investiţia 1 - Promovarea celor 12 rute turistice/culturale, Jalonul 332 din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).Programul, coordonat de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, are 211 beneficiari direcţi (custozii obiectivelor culturale de vizitat) iar beneficiari principali ai programului devin de astăzi turiştii români şi străini.
Rute tematice şi sute de obiective de vizitat
Castele, cetăţi sau conace, sate cu arhitectură tradiţională, biserici fortificate sau de lemn, mănăstiri incluse în patrimoniul UNESCO, limesul dunărean şi cel al provinciei Dacia care fac parte din cea mai complexă şi mai lungă porţiune de frontieră a Imperiului Roman de pe teritoriul Europei continentale, alături de peisajul cultural din Delta Dunării sau gastronomia locală - sunt doar o parte dintre tematicile pe care au fost dezvoltate primele itinerarii de turism cultural ale României. Acestea sunt:
-Ruta castelelor (judeţele Alba, Arad, Bistriţa-Năsăud, Braşov, Cluj, Covasna, Dâmboviţa, Harghita, Hunedoara, Iaşi, Mureş, Sălaj, Sibiu, Timiş);
-Ruta curiilor din Transilvania (judeţele Bihor, Cluj, Covasna, Harghita, Sălaj, Satu Mare);
-Ruta culelor (judeţele Argeş, Dolj, Gorj, Mehedinţi, Olt, Vâlcea);
-Traseul gastronomiei tradiţionale româneşti (judeţele Alba, Argeş, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Botoşani, Braşov, Buzău, Cluj, Constanţa, Covasna, Giurgiu, Harghita, Hunedoara, Maramureş, Mureş, Neamţ, Prahova, Sălaj, Sibiu, Suceava, Timiş, Tulcea, Vrancea);
-Ruta bisericilor fortificate (judeţele Alba, Bistriţa-Năsăud, Braşov, Harghita, Sibiu);
-Ruta bisericilor de lemn (judeţele Alba, Argeş, Bacău, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Botoşani, Cluj, Gorj, Hunedoara, Iaşi, Maramureş, Mehedinţi, Neamţ, Suceava, Timiş, Vâlcea, Vrancea);
-Ruta mănăstirilor din zona Moldovei (judeţele Botoşani, Iaşi, Neamţ, Suceava, Vaslui);
-Ruta Sfântul Ladislau pe teritoriul României (judeţele Alba, Bihor, Covasna, Harghita, Maramureş, Mureş, Satu Mare, Sibiu);
-Ruta castrelor romane (judeţele Alba, Bistriţa-Năsăud, Buzău, Caraş-Severin, Cluj, Dolj, Harghita, Hunedoara, Mehedinţi, Mureş, Olt, Prahova, Vâlcea)
-Ruta cetăţilor (judeţele Alba, Bacău, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Braşov, Caraş-Severin, Cluj, Contanţa, Covasna, Harghita, Mehedinţi, Mureş, Hunedoara, Sălaj);
-Refacerea peisajului cultural din Delta Dunării în vederea creşterii atractivităţii zonei - 8 obiective promovate (judeţul Tulcea);
-Ruta satelor cu arhitectură tradiţională (judeţele Alba, Argeş, Braşov, Cluj, Covasna, Harghita, Hunedoara, Maramureş, Mureş, Prahova, Sălaj, Sibiu, Suceava, Timiş, Tulcea, Vrancea).
Platforma multimedia - website şi aplicaţie mobilă de travel, România Atractivă
Prin platforma multimedia România Atractivă, informaţia ajunge online la utilizator prin website-ul www.romania-atractiva.ro şi prin aplicaţia mobilă de travel, disponibilă gratuit atât pentru smartphone-urile cu sistem de operare iOS, cât şi Android (se poate descărca de aici: https://romaniaatractiva.app.link/download).
Pentru program a fost dezvoltată în premieră o bibliotecă digitală, disponibilă în mai multe limbi de circulaţie internaţională, în care este prezentată istoria fiecărui obiectiv cultural.
Unică prin tipologia cuprinzătoare de conţinut video, foto, tururi virtuale, reconstrucţii 3D, animaţii, ghiduri audio, texte de prezentare, recenzii utilizatori, platforma are rolul de a furniza informaţii despre tematicile rutelor existente şi despre obiectivele incluse în aceste rute. Astfel, aceasta aduce viitorul turist cât mai aproape de experienţele pe care le poate descoperi offline şi îl ajută în alegerea destinaţiilor de călătorie. În platformă sunt introduse cele 275 de obiective turistice, iar materialele lor de prezentare au fost traduse în engleză, franceză, romană şi o parte din ele în germană şi maghiară. Cumulat au fost produse peste 5.800 de materiale, la care se adaugă 98 de planuri de revitalizare ce vor ajuta unele obiective să atragă interesul publicului şi să-şi găsească surse de autofinanţare.
Platforma România Atractivă permite şi încurajează completarea cu noi informaţii, fie ele referitoare la alte obiective turistice aflate pe rute, fie referitoare la evenimente tematice care se organizează în ţară şi care pot fi acum accesate centralizat de iubitorii de turism cultural şi istoric.
Aplicaţia mobilă de travel, disponibilă gratuit pentru iOS şi Android, face mai simplu accesul la acest conţinut. Accesarea se poate realiza în mod anonim sau cu cont de utilizator care permite personalizarea conţinutului după preferinţe şi postarea de recenzii la obiective. Prin sistemul de geolocalizare, utilizatorului i se afişează inclusiv obiectivele din proximitate. Aplicaţia mobilă se poate folosi în mod offline, iar conţinutul salvat se poate vizualiza şi atunci când telefonul nu are semnal.
Atât dezvoltarea cât şi mentenanţa aplicaţiei sunt realizate de Eventya, companie parte din Asocierea Terra Building - Eventya, consorţiu câştigător al licitaţiei aferente implementării proiectului. Eventya a creat multe alte aplicaţii culturale şi de travel din România, printre cele mai de succes numărându-se Braşov Tourism App, Sibiu City App, Discover Dolj, Visit Harghita, Visit Covasna, Galaţi City App, Visit Maramureş, Salina Turda App, dar şi aplicaţii pentru instituţii culturale, precum FITS App, aplicaţia Festivalului Internaţional de Teatru, Muzeul ASTRA App, Teatrul Gong sau Filarmonica Sibiu App. Pentru România Atractivă, compania va oferi şi după finalizarea programului (iunie 2026) încă 5 ani de întreţinere constantă şi suport pentru aplicaţie şi website.
Infrastructura rutieră de semnalizare a obiectivelor pe 55.000 de kilometri pătraţi
Demersul iniţial de mapare şi dezvoltare de conţinut aferent celor 275 de obiective turistice, realizat în perioada 2023-2024 şi integrat în platforma multimedia, va fi completat, în etapa următoare a programului, de cel constituit de amplasarea infrastructurii rutiere de semnalizare a fiecărui obiectiv aflat pe cele 12 rute turistice culturale.
De la startul proiectului până în prezent, a fost realizat primul raport de cartografiere a obiectivelor turistice culturale, la nivel naţional. A fost realizată localizarea in situ şi realizarea de măsurători necesare pentru semnalizarea în teren a obiectivelor din România Atractivă. Acestea sunt situate pe o arie de aproximativ 55.000 km2 dintre care 4.950 km2 vor avea un ritm foarte intens de semnalizare. Mai precis, un obiectiv va acoperi aproximativ 200 km2 semnalizaţi, respectiv pe fiecare 18 km2 vor exista în medie 20 de puncte de semnalizare. Necesarul estimat este de 5.759 ore pentru amplasarea celor peste 8.000 de elemente de infrastructură. Mijloacele de semnalizare vor respecta standardele aplicabile semnalizării rutiere (tablă din oţel zincat sau aluminiu de grosime 1 mm, tratată anticoroziv, vopsită în câmp electrostatic, cu aplicare de folie reflectorizantă clasa 3), iar garanţia acordată mijloacelor de semnalizare va fi de minimum 7 ani.