României i s-a pregătit o nouă capcană

SORIN ROŞCA STĂNESCU
Politică / 20 decembrie 2022

SORIN ROŞCA STĂNESCU

Am sentimentul că nu ne-am săturat. Nu ne-am săturat să ne lăsăm manipulaţi. Iar ultima mişcare de manipulare exercitată de mai marii Europei este legată de exercitarea dreptului de veto, care până acum a guvernat toate relaţiile şi toate deciziile dintre partenerii UE. Dreptul de veto vine la pachet cu regula unanimităţii. În absenţa unanimităţii, nu se poate lua nicio decizie. Veto-ul este o armă letală, la dispoziţia nu numai a statelor puternice, ci şi a statelor mai slabe. Ce înseamnă exercitarea şi respectiv pierderea acestui drept pentru România?

În urmă cu mai multe luni, atunci când, la nivelul Comisiei Europene, a căpătat contur acest proiect de anulare a unanimităţii şi de trecere la un alt sistem, dominat de regula majorităţii, mi-am pus întrebarea, într-una dintre analize, ce este mai bine pentru buna funcţionare a Uniunii Europene şi ce este mai bine pentru România. Există o coincidenţă sau există o divergenţă?

Această tema fost abordată frontal de unii membri ai Comisiei Europene, consecutiv momentului în care Polonia şi-a exercitat dreptul de veto, blocând decizii legate de statutul LGBT, care ar fi urmat să devină obligatorii. Pentru prima dată deci, a fost manifestată atunci intenţia făţişă de a modifica în mod fundamental principiile şi respectiv regulile în baza cărora funcţionează UE. Şi, fireşte, ca de fiecare dată, în spatele uşilor închise au început negocierile în acest sens.

Respingerea brutală a accesului României în Schengen în baza dreptului de veto exercitat de un stat, după opinia unora de către două state, a fost un excepţional pretext pentru a se încerca scoaterea acestei castane fierbinţi pe mâna unui stat tratat până în prezent ca fiind la periferia UE. Un stat de mâna a doua sau chiar de mâna a treia. România. Şi iată că înţeleptului nostru ministru de Externe, Bogdan Aurescu, i-a şi ieşit păsărica din gură. E clar că nu a făcut-o în mod voluntar. Nu-i stă în caracter şi nici în putere. El pur şi simplu a fost împins la înaintare. Şi s-a comportat ca un birocrat fidel. A anunţat că România se pregăteşte să propună şi să susţină în Comisia Europeană proiectul unei schimbări radicale, în sensul renunţării la unanimitate şi a trecerii deciziilor sub filtrul unui anumit tip de majoritate. Care? Încă nu se ştie. Pentru că din telecomandă nu i s-a transmis încă acest detaliu.

Am fi putut de mai multe ori, în situaţii dificile, să blocăm decizii ale Uniunii Europene neconvenabile României, pentru a forţa negocieri care să ne avantajeze sau chiar decizii care nu ne afectează direct, dar care ar putea fi utilizate ca un levier pentru afirmarea ţării noastre în plan european. Nu am făcut-o niciodată. Să ne întorcem pentru o secundă în trecut şi să ne amintim cum am pierdut o importantă bătălie, atunci când, beneficiind de propriul comisar, au fost adoptate reguli în materie de transporturi, care ne dezavantajează în mod clar faţă de statele din Europa de Vest şi Europa Centrală. Schimbarea acelor reguli a condus instantaneu la costuri mult mai mari legate de plata şoferilor de TIR-uri, de numărul acestora, de diurne, de condiţiile de odihnă şi cazare. Costuri mai ridicate pentru transportatorii români în comparaţie cu alţi transportatori, care, în materie de competitivitate, au condus la o situaţie dezavantajoasă, care s-a tot perpetuat. Neprimirea în spaţiul Schengen, în Europa liberei circulaţii, nu a făcut decât să agraveze această stare de lucruri. Ori se ştie că, în componenţa Produsului Intern Brut, transporturile de mărfuri au un aport important. A fost doar un exemplu. Puteam să opunem dreptul de veto într-o chestiune de mare interes naţional, dar am fost incapabili să manifestăm voinţa necesară în acest sens. Şi nu mă opresc aici. Mai dau un exemplu, de dată foarte recentă, în care, fără să avem un interes direct, ci doar în virtutea unui interes indirect, am fi putut fie să ne exercităm dreptul de veto, fie să simulăm că l-am putea exercita. Este vorba chiar despre linia electrică ce urmează să traverseze Marea Neagră, să ajungă în România şi, prin intermediul României, să aprovizioneze Europa Centrală, începând cu Ungaria şi Austria, şi apoi întreaga Europă de Vest. Am fi putut bine merci să ameninţăm cu exercitarea dreptului de veto. Cu nesemnarea documentului. Sigur că s-ar fi inflamat partenerii europeni. În frunte chiar cu şefa Comisiei, prezentă zilele trecute la Bucureşti, sau chiar cu preşedinta Parlamentului European, care ne-au bătut prieteneşte pe umăr, garantându-ne că, în cele din urmă, pe parcursul anului viitor, vom fi în fine acceptaţi într-o uniune a statelor Schengen în care, încă de la aderare, ni s-a promis libera circulaţie. Odată cu ridicarea vizelor. Am fi putut cu acest prilej fie să forţăm un angajament ferm al Austriei, care altfel nu ar mai fi pompată cu energie curată, fie să obţinem alte avantaje de natură financiară, adecvate noului statut de nod energetic european. Nu am făcut nici de această dată vreun gest în acest sens. Nu ne-am apărat interesele. Am irosit şi această şansă. Nu am tras glonţul de argint.

Regula unanimităţii şi, respectiv, o nouă regulă, a unui anumit tip de majoritate, reprezintă aceeaşi sabie cu două tăişuri. Chiar dacă România nu a utilizat niciodată dreptul de veto, atâta timp cât nu se schimbă regulile jocului, are posibilitatea să o facă în viitor. La fel cum utilizează acest drept Polonia şi Ungaria, în situaţii concrete, sau simulează că ar fi decise să-l utilizeze. Pentru mai mulţi ani de acum încolo, România nu are capacitatea diplomatică sau de altă natură de a strânge în jurul ei majorităţi consistente. În schimb statele puternice din nucleul dur UE, din primul cerc de putere, precum şi statele din al doilea cerc de putere, afirmate pe plan internaţional după căderea Zidului Berlinului, pot aduna asemenea majorităţi calificate. Şi deci ele îşi vor putea întotdeauna impune voinţa utilizând noua regulă a majorităţii, în timp ce noi nu vom mai avea nici măcar şansa teoretică de a impune o anumită decizie sau de a determina renunţarea la o decizie care ne dezavantajează.

Este o temă extrem de delicată. Pentru că Uniunea Europeană, conform tratatelor de aderare, nu este o federaţie, ci o organizaţie a unor state independente şi suverane. O organizaţie a naţiunilor. În baza acestui principiu a fost statuată regula unanimităţii. Tocmai pentru ca şi statele mai slabe să aibă o şansă. Dar numărul membrilor UE creşte constant. În aceste condiţii, creşte exponenţial pericolul de a fi blocate decizii, unele extrem de importante, sau de a fi amânate sine die, în scopul desfăşurării a fel de fel de negocieri şi trocuri. Uniunea se poate gripa în aceste condiţii. Şi de aici a şi apărut necesitatea şi discuţia şi până la urmă proiectul transformării unanimităţii în majoritate. Dar dacă acest este interesul UE de ansamblu, care este, cel puţin pentru moment, interesul României? Cine ne garantează că drepturile de care am fost privaţi până în prezent ne vor fi acordate, dacă nu ni le extragem singuri cu forcepsul? Prin urmare, cel puţin câţiva ani de acum încolo, până când vom avea, dacă vom avea, conducători puternici şi realmente independenţi , interesul României este divergent în raport cu interesul de ansamblu al Uniunii. Deci nu avem niciun interes să susţinem renunţarea la unanimitate. Şi cu atât mai puţin nu avem niciun interes să fim noi înşine cei care promovăm din prima linie o asemenea acţiune. Ni s-a întins o capcană. Tocmai în acest scop. Şi dacă avem puţină minte şi voinţă, evităm să cădem în ea.

Opinia Cititorului ( 9 )

  1. Scurt și la obiect.

    Doar că nici nu e neapărat nevoie de capcana asta cu impunerea prin majoritate, și nu prin unanimitate, a deciziilor UE în cazul nostru. 

    Ce ni se comandă, asta vom face în continuare. Politică și apărarea intereselor naționale în genunchi. 

    Așa a fost de 30 de ani încoace.

    Lipsă de demnitate. Pot fi date exemple concrete la nesfârșit. 

    1. Oare? Acum 50 de ani era unul mic si rau, care latra foarte tare in ograda noastra pe tema asta cu demnitatea poporului roman.

      Numai ca, Tatucul de la Moscova il invita tovaraseste in statiunea Soci ca sa-i pupe mana. 

      Omul nostru era asa de curajos si demn ca venea apoi la Neptun sa se trateze de lumbago.

      Si atunci intreb, numai de 30 de ani incoace? 

      Mai documenteaza-te. Ești probabil tânăr.

      Perioada aia la care te referi a fost de reală independenta față de URSS. 

      În politica externă eram tari, eram oaia neagră a blocului comunist.

      Cu bune și cu rele, Ceaușescu nu a pupat mâna nimănui. 

      Scrii din ce-ti inchipui. Nu ti-e rusine sa faci pe desteptul fiind in halul asta de superficial?

      Când ți-am spus că nu știi nimic, nu a fost o jignire sau un reproș, ci doar o constatare.

      E drept, spusă cam dur. Mea culpa. 

      Acum, să îți dau niște repere de independența a României, începută pe timpul lui Dej și continuată pe timpul lui Ceaușescu: 

      - plecarea trupelor sovietice din țară în 1958 sau 1959; 

      - opoziția totală fața de planul economic Valev care urma să fie aplicat în cadrul tarilor CAER; 

      - declarația numită generic de independența din 1964; 

      - protestul și neparticiparea României la agresiunea pactului de la Varșovia în Cehoslovacia; 

      - deschiderea și cooperarea României cu țările occidentale, cu Israel și China. 

      China era inamicul ideologic pe atunci al URSS, iar Israelul era persona nongrata. 

      - intermedierea diplomatică a României între arabi și evrei, între ruși și chinezi etc. 

      - România a fost singura țară socialistă din siajul URSS care a participat la Olimpiada din 1984 de la Los Angeles., un afront pe față adus rușilor. 

      .... 

      Și tu vii cu basme spuse la gura sobei. 

      Nu-ți mai zic că nu știi nimic, că nu sunt fudul :))

    Romania Si Bulgaria urmeaas sa primeasca Teapa pe care a Primit-o Italia Grecia si Cipru tura trecuta!

    Romania va da cu gura de asfalt foarte foarte grav in fata!!! -Economic Vorbind!!! 

    Romaniei urmeaza sa ii se faca "16" dupa Distractia / Fanfara asta aparenta -unde toti au fost mituiti si cumparati cu sume colosale prin etc fonduri. 

    Romania va avea o nota grasa de plata ca nu va stii ce a lovit-o; sau chiar daca se va stii nu se va televiza si desbate public problema reala; exact cum s-a intamplat in Italia - Grecia si Cipru = unde filetul facut de UE nu a fost discutat in presa si televiziuni. 

    Nu stim cat "zahar" mai are de dus Romania dat nu pentru mult timp. 

    Sa vedem daca un conflict la granite fa genera diversiunea perfecta de inflare la maxim potenital a tuturor costurilor pe rastogolire datorie din pib. 

    Germania a reusit sa isi atinga planul economic din 1910 abea in 2020-2026.... sub alta politica ideologia se pare ca a reusit sa isi indeplineasca scopul si interesul de largire rute comerciale si de expansiune Noua Marca Germana (Euro) - se vede ca momenta la fiecare expansiune de marca germana vand aur exact ca statele unite prin anii 60 spre 70. Sa vedem cat Aur poate sa mai vanda Germania pe expansiune Marca si sa vedem daca reuseste sa puna euro ca mijloc de plata prim global. Asta inseamna castigarea unui conflict militar cu o actuala putere economica /militara. 

    PS: Germania urmeaza sa dea de pamant cu Romania la urmatoarea "Raceala economica" in favoarea altor state. 

    s c cret 

    Dpmdv Romania se va dizolva juridic vorbind.

    Oricum populația activă se risipește care încotro iar restul sunt captivi (fie direct angajați la stat fie pensionari, etc). 

    E simplu de înțeles orice decizie în unghiul păstrării ierarhiei existente. Cât timp ei rămân șefi, nu-i interesează. 

    Organic nu poate apare nici o schimbare. Game over. 

    Miorita. 

    1. Deci problema nu e doar un popor de oi. Problema e că și berbecii șefi sunt până la urmă tot ovine.

      obraznicia asta ca romanii nu sunt in stare sa existe ca stat a fost inventata de unguri in pledoaria de la trianon si se pare ca este sustinuta in continuare de propagandistii lor, exact asa cum au amenintat ungurii atunci ca vor agita tot timpul spiritele si vor provoca si razboaie daca va fi nevoie, pentru a pune mana iar pe transilvania

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

23 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9759
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7871
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3453
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0070
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.2660

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb
PrevNext
LuMaMiJoViSaDu
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031