Românii şi cumpărăturile: 3 din 4 consumatori merg în magazine pentru reduceri şi promoţii

M.P.
Miscellanea / 20 februarie

Românii şi cumpărăturile: 3 din 4 consumatori merg în magazine pentru reduceri şi promoţii

Interesul românilor în campaniile promoţionale a crescut în ultimii ani, iar mecanica şi felul în care acestea sunt comunicate impactează achiziţia şi loialitatea faţă de brand, relevă un studiu realizat de Highlight Agency cu sprijinul Reveal Marketing Research, conform unui comunicat transmis redacţiei.

Într-un context dominat de preocupări financiare, fiecare industrie resimte schimbări constante în comportamentul de consum, lucru care impactează rezultatele obţinute. Aceste transformări sunt influenţate atât de tendinţa consumatorilor de a-şi optimiza cheltuielile, cât şi de modificarea profilului audienţei, prin creşterea numărului de cumpărători din Generaţia Z şi impactul pe care modul lor de relaţionare cu brandurile şi achiziţiile îl generează.

Studiul derulat de Highlight Agency a analizat comportamentele de consum şi preferinţele românilor în materie de campanii promoţionale instore şi relevă felul în care brandurile pot atrage atenţia fiecărei generaţii de consumatori astfel încât gradul de implicare al acestora să fie ridicat.

Consumatorii români - indiferent de generaţia căreia îi aparţin - sunt extrem de interesaţi de optimizarea costurilor, iar 72% dintre ei au indicat reducerile şi promoţiile ca fiind principalul motiv pentru care apreciază cumpărăturile în magazine.

Acest aspect este preferat în mod special de Baby Boomers (79%) şi de Generaţia X (73%) dar este şi principalul motiv pentru care şi generaţiile tinere aleg să vină în magazine: 70% pentru Generaţia Y respectiv 67% pentru Generaţia Z.

Promoţiile sunt căutate de toate categoriile de consumatori, în acelaşi timp impactul unei promoţii bine comunicate şi semnalizate, care răspunde nevoilor lor, este foarte ridicat şi în ce priveşte loialitatea faţă de brand: 78% dintre ei afirmă că promoţiile sunt unul din factorii care influenţează inclusiv decizia de a schimba marca pe care o achiziţionează de obicei.

În acelaşi timp, campaniile promoţionale pot determina schimbarea mărcii obişnuite pentru 55% dintre consumatori (peste 50% în cadrul tuturor categoriilor de vârstă: 57% Gen Y, 56% Gen X, 54% Baby Boomers şi 50% Gen Z), potrivit comunicatului.

Dincolo de reducerile de preţ, unul din patru români declară că premiile instant sunt tipologia dorită de recompensă în cadrul campaniilor promo, fiind preferate în cea mai mare măsură de către consumatorii reprezentativi pentru Generaţia Z (28%).

Iar campaniile promo care utilizează astfel de premii au la rândul lor un impact ridicat asupra loialităţii faţă de brand, 69% dintre respondenţi afirmând că premiile instant influenţează pozitiv decizia lor de a schimba mărcile pe care le folosesc în mod obişnuit.

"În contextul relevat, abordarea strategică şi creativitatea unei campanii trebuie să se îmbine perfect cu o bună cunoaştere a tipologiilor de consum, pentru a se mula pe dorinţele şi nevoile fiecărei categorii de public şi a obţine, astfel, rezultatele dorite. De la alegerea mediul potrivit de comunicare până la definirea tipologiei de premii, alături de o execuţie impecabilă care să atragă atenţia şi să răspundă exact nevoii consumatorului, totul se îmbină pentru a obţine răspunsul dorit într-un mediu definit de presiuni economice intense şi în care loialitatea pentru brand nu mai are o pondere atât de mare," a declarat Alexandru Petrea, Chief Operating Officer al Highlight Agency.

Campaniile promoţionale atrag atenţia a aproape două treimi dintre consumatori (72%), în timp ce 64% dintre respondenţi au declarat că acestea îi determină să facă achiziţii impulsive, referindu-se atât la plasările speciale cât şi la cele strategice.

Majoritatea respondenţilor (55%) percep plasările speciale din magazine (insule creative, teatralizări etc) ca fiind strategii pentru a promova produsele aflate în ofertă sau promoţie, ceea ce subliniază eficacitatea acestor tactici în atragerea atenţiei consumatorilor.

Iar mai departe, 40% dintre aceştia afirmă că plasările speciale le influenţează decizia de cumpărare. Acestea au un impact profund asupra tendinţelor spontane ale consumatorilor şi influenţează cel mai mult Generaţia Z (45%).

Elementele de plasare strategică, cum ar fi amplasarea la capetele de raft sau în zona caselor de marcat, nu numai că atrag atenţia, dar şi modelează loialitatea faţă de marcă, încurajând achiziţiile impulsive, 67% dintre respondenţi afirmând că achiziţionează produse din zona caselor de marcat. Acest comportament este mai accentuat în rândul cumpărătorilor mai tineri, din Generaţiile Z şi Y.

"Plasările speciale în magazine şi factorii care determină schimbarea mărcilor de produse subliniază o legătură profundă între strategiile de marketing vizual şi comportamentul de cumpărare al consumatorilor. Promovarea eficientă prin plasări speciale şi accentul pus pe calitate şi preţ ca factori principali de decizie arată că oamenii sunt extrem de receptivi la stimuli vizuali şi oferte valoroase. Mai mult de atât, promoţiile şi ofertele speciale sunt factori cheie în achiziţiile de la casele de marcat, echilibrând tendinţa de a evita cumpărăturile impulsive. Astfel, plasarea strategică a produselor la casele de marcat rămâne o tactică de marketing eficientă pentru stimularea vânzărilor şi influenţarea deciziilor de cumpărare la punctul de vânzare," a spus Florin Bădescu, Account Director Highlight Agency, în comunicat.

Atunci când vine vorba de înscrierea în campanii promoţionale, mai mult de jumătate din români (în special cei din Generaţia X şi Baby Boomers, bărbaţi, cu venit mediu şi ridicat) preferă promoţiile care utilizează şi platforme online însă promoţiile instore, cu reprezentant prezent, oferă mai multă încredere cumpărătorilor.

Locul secund este ocupat de promoţiile cu câştiguri instant cu un procent de 22 %, de data aceasta majoritatea provenind din Generaţia Z (28%), apoi, la distanţă mare, de înscrierile prin WhatsApp (10%) şi SMS (8%).

Consumatorii români preferă premii utile şi imediat aplicabile în viaţa de zi cu zi, considerând drept cele mai atrăgătoare tipologii de premii voucherele online (47%), electrocasnicele şi obiectele pentru casă (45%).

Un aspect interesant de menţionat este că consumatorii din Generaţia Z au indicat electrocasnicele şi obiectele pentru casă ca fiind unul din tipurile preferate de premii (77%), pe locul secund şi la distanţa mică de premiile de tip experienţă, care ocupă primul loc în preferinţele celor mai tineri consumatori (81%).

Baby Boomers (86%), Gen X (89%) menţionează gadgeturile ca tipologia preferată de premii, în timp ce consumatorii din cadrul Generaţiei Y preferă în egală măsură gadgets (79%) şi experienţe (79%).

"Deşi ne-am fi aşteptat să vedem poate diferenţe mai mari între generaţii şi felul în care se raportează la promoţii şi campaniile promoţionale, contextul macroeconomic pare să fi condus la a vedea mai multe aspecte comune, atât în ce priveşte interesul pe care îl acordă promoţiilor, indiferent de vârstă cât şi în ce priveşte rezultatele (premiile) dorite din partea acestora. Diferenţele generaţionale se fac simţite mai pregnant însă atunci când vine vorba de felul în care campaniile promo pot atrage atenţia şi determina achiziţiile, pentru fiecare generaţie în parte," a declarat Marius Luican, Director General al Reveal Marketing Research.

La polul opus, 6% dintre români nu au participat niciodată la promoţii de vreun fel, răspunsurile lor indicând o barieră semnificativă de încredere din partea potenţialilor participanţi. Principalul motiv pentru care respondenţii evită înscrierea în concursuri este neîncrederea în transparenţa acestora (39%), lipsa de interes în privinţa premiilor în general (32%), credinţa că acestea reprezintă doar o modalitate de a aduna date personale (26%), lipsa timpului necesar acestei acţiuni (24%) şi părerea că este prea complicat să participe sau nu au persoana potrivită care să le explice (10%).

"Un element important de reţinut este faptul că transparenţa în organizarea promoţiilor, împreună cu oferirea de recompense valoroase, poate transforma reticenţa iniţială în loialitate pe termen lung, amplificând angajamentul consumatorilor faţă de brand şi stimulând participarea activă. Prin urmare, felul în care sunt realizate aceste campanii, expertiza agenţiilor şi încrederea acordată de marketeri acestora va face diferenţa între o campanie ce va atrage atenţia pozitivă a consumatorilor sau nu. Rolul nostru de consultanţi devine astfel din ce în ce mai important," a explicat Florin Bădescu în comuncat.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Feb. 2025
Euro (EUR)Euro4.9773
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7543
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2911
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0152
Gram de aur (XAU)Gram de aur447.9253

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

ccib.ro
aages.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
solarenergy-expo.ro
thediplomat.ro
tophotelawards.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb