Nouă din cele mai aglomerate zece porturi din lume se află în Asia, ceea ce subliniază reorientarea spre est a fluxurilor comerciale globale, în 2024, conform unei analize visualcapitalist.com.
Pe fondul schimbărilor din lanţul de aprovizionare şi al integrării mai profunde, comerţul intraregional din Asia a crescut semnificativ. În anii 1990, peste 70% din exporturile asiatice - după valoare - ieşeau de regiune, containerele fiind expediate înapoi în mare parte goale, notează sursa citată. Pentru comparaţie, aproximativ 60% din exporturile din Asia sunt comercializate în regiune, astăzi.
Ship Technology arată că, potrivit cifrelor aferente anului 2023, cele mai aglomerate porturi din lume sunt următoarele: Shanghai (China), cu 49 milioane TEU; Singapore - 39 milioane; Ningbo-Zhoushan (China) - 35,3 milioane; Shenzhen (China) - 26,9 milioane; Qingdao (China) - 26,4 milioane; Busan (Coreea de Sud) - 22,8 milioane; Tianjin (China) - 21,8 milioane; Guangzhou (China) - 20,8 milioane; Hong Kong (China) - 14,3 milioane; Rotterdam (Olanda) - 13,4 milioane. TEU reprezintă unitatea echivalentă a douăzeci de picioare, o unitate generală de capacitate de marfă, folosită pentru nave-containere şi porturi pentru containere. După cum rezultă din datele de mai sus, şapte din cele zece cele mai aglomerate porturi din lume se află în China, ceea ce ilustrează rolul central al ţării asiatice în producţia şi comerţul global.
Din 2009, China este cel mai mare exportator de mărfuri din lume. Extinderea şi modernizarea reţelei portuare a Chinei sunt esenţiale pentru Iniţiativa Belt & Road. Ca strategie globală de dezvoltare a infrastructurii adoptate de China în 2013, Belt & Road are ca scop extinderea conectivităţii şi comerţului între Asia, Europa şi Africa prin crearea de reţele extinse de căi ferate, conducte de energie, autostrăzi şi rute de transport maritim.
În cel de-al doilea mare port la nivel global, Singapore, intră 130.000 de nave în fiecare an. Singapore este conectat la 600 de porturi din peste 120 de ţări din întreaga lume. Mai mult, 1.000 de nave se află în acest port la orice oră din zi, conform analizei citate.
• Rotterdam - principalul hub din Europa
Dincolo de Asia, portul Rotterdam din Ţările de Jos (Olanda) este principalul hub din Europa. Cu origini în secolul al XV-lea, Rotterdam are o suprafaţă portuară de 12.500 de hectare şi o lungime a zonei portului de peste 40 km, în timp ce lungimea cheiului este de 89 km. Suprafaţa totală de teren a portului este de peste 7.800 de hectare, iar cea de apă este de aproape 4.500 de hectare. Mai recent, în portul Rotterdam se lucrează la proiecte de transport maritim autonom cu mai mulţi parteneri, permiţând ca navele să fie operate de la distanţă cu ajutorul camerelor şi senzorilor. Rotterdam a deţinut titlul de cel mai aglomerat port din lume după tonajul anual de marfă până în 2004, când a fost depăşit de Singapore. Cel mai aglomerat port din Europa are 14 terminale de containere pentru transport maritim pe mare scurtă, de adâncime şi interioară şi 20 de depozite de containere, conform ship-technology.com. Zona Maasvlakte II a portului este în prezent în curs de extindere şi se aşteaptă să fie finalizată până în 2026.
Per ansamblu, debitul portului a scăzut cu 6,1% în 2023 faţă de anul precedent, în principal din cauza reducerii debitului de cărbune, container şi vrac uscat în funcţie de port. Debitul de containere - de 13,4 milioane TEU în 2023, arată o scădere cu 7% faţă de 2022.