Dificultatea în a aborda aceste cazuri de manipulare şi fraudă constă în faptul că necesită multe cuvinte.
Cazurile, în sine, sunt nişte potlogării simple.
Dar, pentru că mimeazaă că se aliniază unor prevederi legale şi sunt puse în mişcare cu consultarea unor servicii juridice, nu este recomandabil să te repezi la potlogari şi să le spui "mincinosule!, nenorocitule!, hoţ ordinar!" sau cum altcumva îţi vin spumele de furie şi nu e bine să-i scuipi pe potlogari şi să le arzi două palme, când îi întâlneşti întâmplător pe la vreo recepţie cu "Dress code Black Tie".
Nu, trebuie cuvinte multe şi pe ocolite şi tot pe ocolite şi la recepţie.
Dar asta nu trebuie să vă deruteze.
• NOTORIETATEA TOLERĂRII UNUI CAZ DE MANIPULARE A PIEŢEI
Fraudele şi manipularea despre care urmează să scriu aici nu sunt poveşti necunoscute pieţei, ba chiar au o notrorietate care le propulsează în comentariile anonime postate de cititorii ziarului BURSA.
Iată un exemplu din 13.07.2020, la articolul meu "ASF permite infractorilor să zburde în voie prin piaţa de capital":
"2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim )
Acţiunea SIFI este de 4 ori mai valoroasă decât valoarea contabilă, ajungând la o capitalizare de 262 milioane de EUR. Oare specialiştii lui Grădinărescu nu văd asta? Oare asta nu se numeşte dezinformare şi manipulare...şi aceasta în cel mai elegant limbaj? ...birjăreşte se numeşte hoţie.
Bine hai să ne întoarcem la SIFI-oanele noastre. Când a fost înfiinţat SIF Imobiliare plc, cu scopul optimizării fiscale a unui holding financiar, care vezi doamne nu se putea face în România, au existat 6 acţiuni care nu au fost direct în posesia lui SIF1, dar indirect da. Bistriţa SA, Complex Laboratoare, Arta Culinare, Agrorent, Comalim şi Administrare Imobiliare deţineau fiecare câte 1 acţiune, şi făcea parte din SIFI.
În cei 6 ani de management performant s-au întâmplat următoarele:
Bistriţa SA a rămas Bistriţa SA, şi n-a făcut mare lucru decât cumulat vreo 120.000 profit în 5 ani;
Complex Laboratoare s-a restructurat în SIFI CJ OFFICE, şi a reuşit să cumuleze în urma managementului performant o pierdere de vreo 1.3 milioane lei;
Arta Culinară s-a transformat în SIFI CJ RETAIL şi este o mică perlă, realizând profit cumulat de vreo 13 milioane lei;
Agrorent nu mai există a fost absorbit prin fuziune de o altă societate;
Comalim mai există şi a realizat în ultimii 5 ani un profit cumulat de vreo 800.000 lei.
Administrare Imobiliare, societatea care administrează SIFI şi toate entităţile din portofoliul SIFI, a fost capitalizat prin SIF1 via SIFI cu circa 42 milioane de lei, iar în anii de management superperformant a cel puţin 30 de entităţi a adus SIFI un profit cumulat, adică de fapt o pierdere de 1.2 milioane lei.
Aceştia sunt acţionarii, administratorii şi realizările unei societăţi care valorează 52% din SIF1.
Da, acesta este SIF-ul paralel creat de Lakis, împreună cu toată gaşca aia de penali, care canibalizează SIF1...strategia de care SIF5 nu va scapă dacă intră în performanta administrare a SIF1 şi SIF4".
Astfel de comentarii apar în josul articolelor noastre despre "relaţiile speciale" pe care le are conducerea Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) cu cuplul Lakis/Drăgoi.
În loc să-i interzică lui Lakis activitatea pe piaţa de capital, măcar în anii de condamnare pe care i-a dictat sentinţa judecătorească (pentru manipularea pieţei şi pentru spălare de bani), ASF îi permite infractorului Najib el Lakis să îl consilieze pe Bogdan Drăgoi, preşedintele SIF Banat Crişana, care controlează şi administrarea SIF Muntenia, iar acum, o ştie toată lumea, controlează deciziile din Adunarea generală a SIF Oltenia, prin intermediul mănunchiului de fonduri de investiţii create cu banii celor două SIF-uri (Banat Crişana şi Muntenia), pe care ASF a refuzat constant să le concerteze, împotriva oricăror evidenţe.
Imaginea creată de această situaţie este că Drăgoi nu este decât un prepus al lui Lakis, care pare să joace rolul de "creier" al manevrelor de expansiune ale SIF Banat Crişana, pe care ASF le tolerează, deşi legalitatea lor este cel puţin discutabilă (termenul de "discutabil" este cel recomandat de avocaţi să fie folosit, cât timp nu există o condamnare).
• MANIPULAREA ACTIVULUI NET AL SIF BANAT CRIŞANA
În lista valorii activelor nete ale celor cinci SIF-uri, la 30 iunie 2020, sare în ochi cel al SIF Banat Crişana (SIF 1), care este cel mai ridicat:
- SIF1: 3,522 miliarde lei;
- SIF2: 1,851 miliarde lei;
- SIF3: 1,024 miliarde lei;
- SIF4: 1,459 miliarde lei;
- SIF5: 1,873 miliarde lei.
Oricare picat din Lună în piaţa noastră de capital va exclama "Wow, SIF1 este de aproape două ori mai valoros decât SIF5!".
Când va consulta site-ul AAF (Asociaţia Administratorilor de Fonduri), bizonul va fi informat oficial că singurul SIF al cărui activ net a crescut în 2020 este SIF Banat Crişana.
Iar la toate celelalte s-a diminuat.
"Wow!, ce management performant are SIF Banat Crişana", va exclama bizonul.
După care se va uita la discountul faţă de activul net, la 30 iunie 2020:
- SIF1: 66.84%;
- SIF2: 30.34%;
- SIF3: 23.82%;
- SIF4: 61.82%;
- SIF5: 31.87%.
în acest moment, bizonul a fost rupt în două!
Valoarea unitară a activului net raportată de SIF Banat Crişana la 30 iunie 2020 este de 6,84 lei, iar acţiunea se tranzacţionează în piaţă, la aceeaşi dată, la 2,27 lei.
Hai să punem botu'!
Hai fraţilor să luăm SIF Banat Crişana cu asalt - câştigăm sigur, o luăm de trei ori mai ieftin decât merită!!!
Şi uite ce repede îi urcă activul!
Ne umplem!
În realitate, aceste proporţii sunt viciate cu bună ştiinţă de administratorul SIF Banat Crişana, ele sunt promovate de Asociaţia Administratorilor de Fonduri şi tolerate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, unde am dubii că Gabriel Grădinescu pricepe despre ce este vorba şi cât de gravă este infracţiunea, dar Claudia Cătălina Sava cu siguranţă ştie să scrie şi să citească.
• ADMINISTRATORUL ADMITE FALSIFICAREA IMAGINII SIF BANAT CRIŞANA; ASF, AAF ŞI BVB AU PĂRŢILE LOR DE RESPONSABILITATE
Colegul meu Andrei Iacomi a dedicat un articol amănunţit felului în care calculul activului net al SIF Banat Crişana se umflă cu miliarde de lei din câte o tranzacţie cu câte o acţiune SIF Imobiliare, o societate cu sediul într-un offshore, listată pe piaţa Aero, în care free float-ul este de 13 acţiuni:
"În data de 19 mai, are loc o tranzacţie cu o acţiune SIFI, la preţul de 286 lei, cu 30% peste preţul ultimului transfer, ce data din 25 aprilie 2019, ceea ce ridică capitalizarea SIF Imobiliare la aproape 1,287 miliarde de lei, faţă de circa 990 milioane lei cât era până atunci." (Citeşte alăturat articolul lui Andrei Iacomi "Câteva sute de lei au ridicat cu peste un miliard Activul Net al SIF1").
Însăşi conducerea SIF Banat Crişana se arată îngrijorată că astfel de creşteri venite din câte o tranzacţie cu SIF Imobiliare au capacitatea să inducă investitorii în eroare şi se adresează ASF pentru soluţionarea cazului, care îl înmormântează.
Dar, în pofida îngrijorării, SIF Banat Crişana se raportează cu activul umflat, ceea ce îi prieşte.
Nu ştiu acum cum se numeşte chestia asta, abuz de piaţă, distorsiunea pieţei, manipularea pieţei, dar sunt sigur că este o infracţiune.
Ea cade în responsabilitatea administratorului SIF Banat Crişana, ASF, AAF şi a Bursei de Valori Bucureşti.
1) Administratorul, care chiar arată că este conştient de distorsiune, ar trebui să calculeze valoarea activului net al SIF Banat Crişana fără influenţa venită din tranzacţia cu o singură acţiune; influenţa tranzacţiei cu acţiunea SIFI în valoarea activului net al SIF Banat Crişana este, până acum, de 1,083 miliarde de lei, adică, fără ea, la 30 iunie 2020, valoarea activului net este, de fapt, de 2,435 miliarde lei, iar nu de 3,522 miliarde lei; urmează, însă, alte doua salturi de miliarde, pentru că, de atunci, s-au mai făcut vreo două tranzacţii.
2) ASF ar fi trebuit să se sesiseze singură, pentru că asta este menirea sa, supravegherea; dar ASF nu doar că nu s-a sesizat prin sine, ci nu a vrut să se sesiseze nici când SIF Oltenia i-a prezentat cazul şi i l-a explicat ca la proşti, într-un Raport înaintat în AGA la SIF Banat Crişana, cu un an în urmă; zero reacţie, manipularea rezistă.
3) AAF ar fi trebuit să conştientizeze că se face vehicul al manipulării de piaţă şi că girează distorsiunea în ochii investitorilor; raportarea este evident, mincinoasă, chiar dacă este aparent în acord cu legea.
4) Cel mai curios este că BVB are partea sa de responsabilitate în caz: executivul Bursei ar fi trebuit să sesizeze potenţialul distructiv al acestei distorsiuni a discountului la acţiunile SIF Banat Crişana şi ar fi putut curma acest mecanism, intervenind în piaţa Aero; executivul are competenţa să stabilească blocuri de tranzacţionare şi ar fi putut interzice tranzacţii cu o acţiune, aşa cum au ele loc la SIF Imobiliare; simpla obligaţie a tranzacţionării în blocuri de câte 50 de acţiuni (să zicem) ar fi antrenat SIF Banat Crişana să participe la tranzacţii cu acţiuni SIFI din propriul portofoliu, peste freefloat-ul de 13 acţiuni din prezent, ceea ce nu i-ar mai fi dat posibilitatea administratorului să nege că ar cunoaşte vânzătorul.
• UN ALT INTERES AL LUI LAKIS ŞI DRĂGOI
Ziarul BURSA a informat ieri că SIF Banat-Crişana (SIF1) şi SIF Muntenia (SIF4) au trimis la SIF Oltenia (SIF5) o nouă solicitare de convocare a acţionarilor ce priveşte demiterea administratorilor, iar convocatorul este aproape identic cu cel trimis în luna iunie, după cum reiese din raportul remis Bursei de Valori Bucureşti (BVB).
În avântul lor să-şi instituie dominaţia asupra SIF Oltenia, Lakis şi Drăgoi au investit în acţiuni la companii nelistate (cum sunt fondurile de investiţii prin care controlează decizia în AGA SIF5) şi şi-au pierdut capul, depăşind limita de maxim 20% din valoarea propriului activ net, permisă de Regulamentul ASF nr.15/2004 (articolul 188).
Nimeni n-ar fi dus grija încălcării unui astfel de mărunţiş legal, nici Lakis şi Drăgoi şi cu atât mai puţin vicepreşedintele ASF Gabriel Grădinescu, acest golden boy al supravegherii cerului să nu se adune lastunii.
Dar, Tudor Ciurezu, la post (încă), a găsit de cuviinţă să-i semnaleze ASF că, de ceva timp, deja, SIF Banat Crişana nu se află într-o bună relaţie cu legea nici în această privinţă.
Nu se ştie cum, brusc, Lakis şi apoi Drăgoi şi-au dat seama de problemă.
Întrucât Lakis, mai ales, dintotdeauna îşi doreşte să respecte legea cu stricteţe (n-a prea avut parte de asta), SIF Banat Crişana a intrat în legalitate fără nici un efort - cineva a vândut o acţiune SIFI şi gata, valoarea activului net a crescut enorm, iar proporţia de 20% a fost respectată în mod izbitor.
• PIAŢA MAFIOŢILOR
Cred că am scris multe cuvinte, evitându-le pe cele de turpiditate, pungăşie, corupţie, minciună, care nu se spun la recepţiile cu "Dress code Black Tie".
Cazul mi se pare, însă, de o gravitate pe care nu o pot exprima.
Sunt tentat să spun că "pe vremea mea" aşa ceva nu ar fi putut avea loc, dar exemplul FNI care se folosea de acţiunile la purtător să-şi umfle valoarea activului net cu fix 2% pe săptămână este similar.
Însă pe vremea Gabrielei Anghelache nu cred că ar fi fost posibil.
Cred că piaţa noastră de capital se află în dezmembrare.
Cred că ASF este o instituţie coruptă până în gât şi dincolo de cap.
Cred că în comunitatea pieţei de capital s-a înstăpânit falsificarea cinică şi mahalagismul pe care le ilustrează comentariile sordite, insultătoare, care explodează la fiecare articol care aduce atingere unor interese de zombi.
Cred că există oameni în piaţă care, de fapt, sunt infractori cu acte în regulă şi sunt lăsaţi să zburde în voie.
Astfel de piaţă, totuşi, ar putea fi extrem de atrăgătoare.
Desigur, pentru mafioţi.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 00:14)
Nu oricine poate sa scrie asa ceva. Ce noroc ca-l avem pe Make!
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 09:20)
Cum s-ar zice, ai pus botu'.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 09:35)
Tu ai pus [...] si te-ai aplecat in fata mafiotilor de la SIF1.
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 09:38)
Subscriu!
Mai deranjanta decat imputiciunea conducerii de la SIF1 este lipsa de reactie a justitiei, atat impotriva SIF1 cat si a ASF-ului.
Ce fel de tara este asta?
Ne-a mutat PSD-ul din Europa in Africa sau America de Sud.
2. De ce nu solicitati parerea d-lui Hanga
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 00:44)
presedinte AAF, dl Hanga, presedinte BVB, dl Hanga, de ce nu cereti un punct de vedere acestui domn Hanga.in functie de reactie/raspuns veti sti de ce e posibil scenariul prezentat. mai degraba veti intelege de ce e permis si de ce nu se poate face nimic pentru dezvoltarea BVB
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 01:59)
''Pont" ochit punct lovit....ne-am luminat a nu stiu cita oara, nea Make, sa traiesti !
Poate dezmembrarea, in sensul fizic daca ar fi posibil, a ,,tentaculelor" ce duc la ASF si de la ASF, ar fi foarte indicata !
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 09:22)
Haideți, haideți, puneti botu'!.
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 09:43)
Esti un slugoi al lui Dragoi.
Te-ai nascut liber si o sa mori sluga!
4. Care e solutia???
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 06:21)
Bun. F bun.
Facem constatari astea triste de mult timp.
Care.i solutia???
Cele descrise vin dintr.o lipsa de morala crasa. O mixtura de amoralitate si imoralitate letala, care se manifesta in toata societatea.
Reintreb. Care e solutia???
5. win-win
(mesaj trimis de actionar de SIF-uri (toate) în data de 30.07.2020, 07:56)
Tranzactionarea a cate unei actiuni SIFI reprezinta o operatiune win-win pentru SIF1 si ASF. SIF1 mascheaza ca este un FIA si nu un fond de mare risc, in ceea ce priveste structura portofoliului, iar ASF nu mai trebuie sa controleze structura portofoliului SIF1, din perspectiva riscului operational.
Si astfel fiecare isi vede de business, SIF1 de sifonarea partii lichide a portofoliului SIF1, SIF4 si daca continuam asa si a SIF5 si ASF de comodul " dolce far niente" crescandu-si in acelasi timp veniturile luna de luna, fara dureri de cap (0.078% din VAN este comisionul pentru activitatea de atenta supravhere platite de SIF-uri, ASF-ului pe luna).
Singurul care pierde tot timpul la SIF1 si SIF4 este acela ca si mine care a investit timp de ani de zile in aceste vehicole, si care inca mai spera ca cineva din autoritatile acestei tari ii va apara drepturile.
5.1. De ce nu vinzi? (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de Alex S în data de 30.07.2020, 09:54)
Daca ti se pare ca pierzi din operatiunile "discutabile" ale unor administrator de SIF-uri, de ce nu iti vinzi actiunile? Nu exista alte firme mai atragatoare pe BVB?
Nu este acesta un avantaj al listarii pentru actionarii nemultumiti - faptul ca pot sa "plece" de la firma respectiva? Poate ai vinde in pierdere, fata de pretul la care ai cumparat. Dar, daca ti se pare ca risti sa pierzi mai mult pe viitor, daca ramai actionar, nu mai bine vinzi?
De ani de zile citesc comentariile nemultumite ale unor cititori care spun ca sunt actionari la SIF-uri si nu inteleg de ce mai stau, ca doar nu ii tine nimeni cu forta.
5.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.1)
(mesaj trimis de de SIF-uri (toate) în data de 30.07.2020, 10:09)
Alex S tu stii despre ce vorbesti?
In primul rand bursa nu este o piata pentru nemultumiti, asta poate este definitia din capul lui Dragoi.
In al doilea rand ASF mai nou, pe vremuri CNVM trebuie sa fie supraveghetorul si controlorul acestei piete, tocmai ca sa nu exista actionari nemultumiti si pacaliti de administratori smecheri si fraudulosi.
In al treilea rand, in momentul in care Dragoi face oferta de cumparare actiuni SIF1 la un pret care cat de cat sa fie corelat cu VUAN, ca asa impun reglementarile daca ai avea macar putin habar despre ceea ce inseamna o piata reglementata si autorizata, m-as scapa instantaneu de aceste instrumente de sifonare
...in rest astept, tac si inghit ca sa pot sa-i dau in judecata pentru prejudiciile create in urma administrarii defectuoase poate chiar frauduloase a activelor pe care le avea SIF1 atunci cand am cumparat eu actiunile, adica inainte de 2013.
5.3. gestionare frauduloasa (răspuns la opinia nr. 5.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 10:30)
cred ca aceasta este solutia, un grup de actionari sa ii dea in judecata pe cei care conduc sif-urile pentru gestionare frauduloasa a activelor in detrimentul celorlalti actionari care pierd, sa se mearga pe urma banilor
5.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.2)
(mesaj trimis de Alex S în data de 30.07.2020, 10:54)
De acord cu ce ai scris in ultimele trei paragrafe (mai putin partea cu "daca ai avea putin habar..").
Cu privire la prima idee, nu am zis ca este o piata pentru nemultumiti. Am intrebat de ce, daca ti se pare asa pierzatoare investitia in SIF-uri, nu iesi?
Avantajul de a fi actionar la o firma listata, fata de una nelistata, este ca poti iesi mai usor din actionariat. Ne neaparat in castig, dar mai usor. De cate ori nu s-a intamplat ca, atunci cand au aparut in presa suspiciuni de frauda la unele firme, unii actionari nu au pus ordine de vanzare, ceea ce a redus puternic pretul actiunilor?
Nu sustin sa fie lasati in pace administratorii, iar actionarii nemultumiti sa iasa. Bineinteles ca trebuie respectata legea. Doar ca, atunci cand cei care trebuie sa se ingrijeasca de respectarea legii nu fac nimic, actionarii au o portita de iesire.
Este decizia ta daca vrei sa astepti pana ASF sau vreo alta institutie va face ordine in paienjenisul de la SIF-uri. Nu te critic, doar te-am intrebat.
Vad, insa, ca tu ai luat-o personal si ai trecut la jigniri.
Imi pare daca ti s-a parut ca am vrut sa te jignesc. Nu asta a fost intentia. Nu sunt postac al nici unui SIF. Doar un cititor si observator.
5.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.4)
(mesaj trimis de actionar in SIF-uri (toate în data de 30.07.2020, 13:16)
scuze pentru ofense, cateodata ma turez...posesorii titlurilor FNI sau FNA (furati de-a-dreptul) se judeca de 20 de ani...aceasta inertie de sistem pe care o exploateaza jefuitorii, poate isi va gasi un final rapid...ba sper ba disper...oricum scuze daca te-am jignit
5.6. perfect de acord (răspuns la opinia nr. 5.2)
(mesaj trimis de actionar sif 1 în data de 30.07.2020, 14:57)
Contribui si eu daca hotarati sa deschideti proces.
5.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 14:59)
Corect punctat.
5.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.5)
(mesaj trimis de Alex S în data de 30.07.2020, 15:35)
Nu-i problema. Nu sunt asa sensibil :)
Mi se pare putin probabil sa intre un investitor institutional mare la vreun SIF si sa puna presiune pe administratori, iar din asta sa beneficieze si micii actionari (vezi FP).
Astfel, singurul avantaj al ridicarii pragului pe care il vad pentru micii actionari este sa vanda, daca actionarii mari incearca sa isi creasca detinerile.
Fiecare are o limita pentru cat este dispus sa astepte ca firmele in care a investit sa isi corecteze problemele. In cazul investitorilor in SIF-uri, aceasta limita este foarte mare.
5.9. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 15:41)
Sifi are capitaluri proprii de 69 mil € la final de 2019 si profit de 7 mil €.Hai sa zicem ca ar valora la piata 40 mil€, tot pe primul loc este Sif1 la VUAN:)))
5.10. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.9)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 20:02)
Aberezi. Ce legatura are ceea ce spui cu articolul?
5.11. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 20:14)
Asta asteapta cei care controleaza SIF 1, sa vinda toti minoritarii in pierdere, sa cumpere ei la pret mic .
6. fără titlu
(mesaj trimis de Bolat Cristian în data de 30.07.2020, 07:58)
Ar fi benefic dacă semnatarul articolului ar direcționa cele scrise și spre așa zisele Instituții ale statului.Mai sintetizat,ca să nu-i obosească cu cititul pe cei interesați din DNA,Comisia buget finanțe a Senatului,Ministrului internelorVela,sau conducerii BVB ! Poate atunci vechiul slogan cu Singura soluție...,ar deveni un altfel de revoluție.
6.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 08:45)
Deci ... vine Ciurezu, face o tranzactie cu SIFI (special ca sa arate ce discount mare are SIF1 fata de SIF5), si creaza o poveste pentru presa. Insusi SIF1 atentioneaza oficial atat ASF cat si investitorii ca ceva nu este in regula, .... dar in final tot SIF1 este cea care manipuleaza piata .... si povestea este scoasa la tipar exact cand trebuie !!! bravo Bursa/Make :)) --- bine gandit.
Pentru informare corecta - regulamentul obliga societatile sa calculeze activul net indiferent daca se vinde o actiune sau un milion; ignorarea tranzactiei ar fi inse,mnat amenzi pentru SIF1.
6.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 09:24)
Sau încă o revoluție!.
6.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 09:37)
Bai Dragoi, mucles!
6.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 09:56)
mai martafoiule, te-ai intrebat de unde putea sa cumpere Ciurezu macar o singura actiune SIFI, din cele 13 care nu sunt controlate de Dragoi? ...tu ai incercat sa cumperi macar o singura actiune?...eu am incercat si nu am reusit niciodata de cand este tranzactionabila.
6.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.1)
(mesaj trimis de Bolat Cristian în data de 30.07.2020, 13:39)
6.1 nu este răspuns la opinia 6.Cu totul altceva conține opinia 6.
6.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 17:41)
ciurezu a cumparat si la Flaros ,simbol FLAO ce are capitaluri proprii 17 mil ron si o are trecuta in active la sif5 la 77 mil ron, mercur craiova la 45 mil ron,etc dar astea nu se vad:))))
6.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 19:59)
N-ai inteles cazul, SIFI nu e la fel.
6.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.4)
(mesaj trimis de initiator 6.1 în data de 31.07.2020, 01:00)
Da. Si e simplu. De la Bilteanu !!!
6.9. Precizare: raspuns pt pct. 6.4. (răspuns la opinia nr. 6.8)
(mesaj trimis de initiator 6.1 în data de 31.07.2020, 01:02)
Da. Si e simplu. De la Bilteanu !!!
7. ASF BVB de ce permit sif1 asa ceva ? nu uitati de
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 08:40)
de ce ASF si bvb le permit celor de la SIF1 sa faca asta ? sa nu uitam ca bonusurile si salariile celor ce conduc sif1 se dau din activul net umflat cu acest SIF1, asta inseamna ca micii actionari sunt furati, asta vor sa faca si cu celelalte sif-uri ?
7.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 12:07)
problema este de pe vremea cnvm
8. Adrian Simionescu la SAI Muntenia Invest S.A. SIF4
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 08:51)
Sunt brokeri mai vechi pe la SIF4 SI SAI Muntenia Invest S.A, poate ii intrebati si pe ei ce se intampla, SAI Muntenia Invest S.A este controlata de SIF1, Adrian Simionescu si Mihai Chisu apar cu anumite functii
9. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 09:18)
Cu un singur lucru s-a inselat Make - consilierea nu vine din "Liban" ci din "Monaco".
9.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 09:35)
Creierul nu e Dragoi (altceva decat tupeu el nici nu prea are) ci Lakis.
9.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 09:47)
Depinde la ce Dragoi te referi.
10. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 09:19)
Probabil că Make se plictisește in pandemie,asa că s-a apucat iarăși de imbarligat.
10.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 09:42)
Imbarligata este mintea ta. Nu vede groapa nici dupa ce a cazut in ea.
Esti un slugoi al lui Dragoi.
Te-ai nascut liber si o sa mori sluga!
10.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 09:47)
Ce ai cu Make, a publicat un nou articol exceptional despre porcaria de piata de capital si ti-a dat explicatii pe care nu le primesti de la nici un expert, iar tu in loc sa comentezi articolul te iei din nou de autor, ca orice om de nimic lipsit de scrupule si iubitor de minciuni. Rusine sa-ti fie!
10.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 11:43)
M-am rostit!. A nu se înțelege că aș fi aderat la ciuma rosie
10.4. Erata (răspuns la opinia nr. 10.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 11:45)
Am scris, rosit nu rostit.
11. BVB este infractorul N°1
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 09:41)
o societate unde free float-ul acţiunilor este mai mic de 3% trebuie delistata
12. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 09:45)
ASF primeste comision (taxa ) procent din valoarea activului net. De ce s-ar sesiza ?
13. Sintetic
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 11:00)
Fapte: se petrec tranzactii "discutabile" cu SIFI. SIF1, actionarul majoritar al emitentului, sesizeaza ASF in legatura cu acestea si solicita ancheta.
Raporteaza totusi, conform legii, asa cum este obligat sa o faca, activul net in concordanta cu cifrele oficiale.
Concluzie: "infractori cu acte in regula", "mafioti", "pungasie", "coruptie", "minciuna", etc.
Bun, perfect, excelenta si obiectiva analiza! Si mai si comentam: domle, da sesizati organele!!! Fara sa citim cu atentie ca insasi SIF Banat Crisana a facut-o deja, organele stiu si investigheaza.
Ce ar mai fi de adaugat? Traiasca presa libera si independenta!
13.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 11:27)
Exact de aia a facut SIF1 sesizarea, pentru ca tu sa poti posta comentariul asta, ca sa poti inchide gura celor inselati/furati/mintiti.
Nu, raportarea nu este conform legii, pentru ca pretul de capitalizare cu un miliard de lei a SIF Banat Crisana nu este un pret descoperit corect intr-o piata regulata.
Make a scris asta si nu te poti preface ca nu ai inteles.
Deci, da, traiasca presa libera si independenta, in ciuda infractorilor ca tine!
13.2. Recapitulare2 (răspuns la opinia nr. 13.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 13:01)
Deci tu sustii ca SIF1 a manipulat piata si pretul actiunii SIFI, dupa care s-a dus la ASF si s-a autoreclamat? Sau ce anume explici?
Cum adica raportarea nu este conform legii? Spune legea ca ea trebuie facuta altfel? Ma intereseaza strict aspecte procedurale, nu perceptii personale sau dileme morale.
13.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 14:31)
Ia te uita, ai inteles!
13.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 14:47)
Prietene, am înțeles doar că ești tâmpit și încerci să răspândesti prostia și în jurul tău. N-ai nici o logica.
Eu îmi fur singur aurul din casă după care merg și reclam la Poliție? Păi ce, sunt psihopat? Dacă am furat, de ce să vreau să fiu anchetat? Îmi place adrenalina sau cum?
13.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 14:55)
Ma faci tampit, dar progresezi in intelegere. Mai citeste-ti o data comentariile si pricepe ca raspunsurile la intrebarile tale sunt afirmative si nu te mai da uluit. N-ai auzit de "hotul striga hotii"? Sau esti tampit?
13.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 15:15)
nu dragul meu TU ESTI NORMAL dar EI SUNT HOTI, CARE TE VOR PSIHOPAT....nu plange si nu te vaita...LUPTA
13.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 16:06)
Înțeleg. Înțeleg cum vezi tu lucrurile. Ce vroiam să te întreb: de unde știi tu că e așa? Adică cine ești tu exact, astfel că nu doar știi cu siguranță că ăia au manipulat, dar știi, în același timp, că s-au și auto-reclamat, cu tupeu și dragoste de risc? 2 variante: ori esti SRI (nu pari suficient de smart, dai răspunsuri de-a dreptul idioate) ori ești tâmpit (revenim la prima idee).
Am auzit de "hoțul care strigă hoții". Cred că i se aplică perfect în situația de față lui SIF5, care urlă de mult timp "hoții".
13.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13.7)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 17:19)
Daca ai auzit atunci de ce te faci ca nu pricepi?
13.9. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13.8)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 17:47)
Băi da' eu prost! Hai că e clar acum, știu să vorbesc și cu tine.
Fii atent: badabum badabum. China ching. Vrum. Bâr bâr. Ai înțeles, da?
13.10. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13.9)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 18:15)
Daca tu crezi ca-i in chinezeste, de ce te bagi, mai Ken Lee ? Au ajuns idiotii sa faca misto de oamenii normali....
14. Manipularea presei
(mesaj trimis de MI7 în data de 30.07.2020, 11:23)
Numai cine pune botu’ la asemenea articole (ca să rămânem în exprimarea autorului) demonstrează o mentalitate necioplită și o predispoziție pentru cancan. Să-i tot ataci pe Lakis și pe Drăgoi, citând comentarii calomnioase scrise sub anonimat, sub care se ascund, de fapt, adversarii celor atacați, e o josnicie mai mare decât orice potlogărie s-ar petrece în piața de capital. Să recunoști tu, autor de articol, că „îți vin spumele de furie” și că ai „scuipa” și ai arde „două palme” unor cetățeni aflați la diverse recepții este dovada irefutabilă a unui caracter de mardeiaș, care utilizază stiloul doar pentru a-i înțepa în fund pe dușmanii de cartier și pentru a-și scobi apoi dinții cu penița, după o friptură soioasă plătită de sponsorul agresiunii. Să ataci, din nou, ASF pretinzând că ar avea „relații speciale” cu Lakis și Drăgoi e o ticăloșie specifică gangsterilor din presa românească în care probele sunt înlocuite cu insinuări și cuvinte sforăitoare! Să-l ataci pe vicepreședintele ASF, Gabriel Grădinescu, numindu-l „golden boy al supravegherii cerului să nu se adune lastunii” e o înjurătură împachetată în cuvinte căznite, ca și alte cuvinte cu pretenții la Festivalul Superscrieri, precum „mincinosule, nenorocitule, hoţ ordinar” sau „Piața Mafioților”. De pe vremea când autorul delira, auzind ticăitul unei bombe la ASF care n-a explodat decât în mintea dumneanului, ne-am obișnuit cu asemenea atacuri abjecte asupra ASF! Impresia autorului că patronajul doamnei Anghelache la ASF ar fi avut efectul unei binecuvântări pentru piața de capital este expresia concretă a unei gândiri depășite, înghețate cadaveric în trecut, de unde își trage încă o sevă foarte verde. Osanalele deghizate aduse lui Ciurezu de la SIF Oltenia, care ar fi „semnalat” că „SIF Banat Crişana nu se află într-o bună relaţie cu legea” ne arată „buna relație” dintre ziarul Bursa și conducătorul de la SIF Oltenia, care a fost avertizat și sancționat de ASF în câteva rânduri, după „potlogării” ceva mai sonore decât cele care i s-au arătat în vis autorului de articol, după un somn adânc al rațiunii. Sigur că ASF poate observa multe comportamente din piață și le poate investiga însă de actualitate pare să fie diseminarea de informaţii prin mijloace de comunicare în masă, care generează semnale false sau înşelătoare referitoare la preţul unui instrument financiar. Dl Grădinescu și dna Sava (ca persoane amintite de autorul articolului) pot cu certitudine analiza acest nou atac asupra instituției, asupra pieței de capital și asupra unor emitenți, mai ales când prin articole de presă apar titluri precum „Administratorul admite falsificarea imaginii SIF Banat Crișana”, în timp ce autorul afirmă, cu pieptul umflat, că este „sigur că este o infracțiune”.
Tranzacți ile cu acțiuni SIFI nu au niciun mister, iar problema calculului activului este un simplu calcul matematic impus de o regulă contabilă pentru care contabilii SIF1 nu au nicio vină. O știe și autorul articolului, dar scopul dumnealui este să prezinte faptele tendențios și să tot repete calomnios cuvântul „infractor” că așa i se pare că dobândește mai multă credibilitate. ASF știe cine face tranzacțiile respective cu acțiuni SIFI și bună ar fi o investigație pentru operațiuni de manipulare a pieței, în care să fie corelate toate informațiile, inclusiv atacurile coordonate din presa de cancan. Ca să închei tot în nota autorului, cred că ASF poate să abordeze, fără nicio dificultate, asemenea articole de intrigă și manipulare, indiferent de câte cuvinte ar fi necesare pentru niște acte de cercetare. Singura problemă care ar mai rămâne de rezolvat ar fi citirea actelor și reglementărilor ASF de către autorul articolului, care mărturisește dezinvolt că simte o dificultate când scrie despre aceste cazuri pentru că „necesită multe cuvinte”. Și necesită pentru că, în calitate de jurnalist, n-ai cum să scrii ceva cu demnitate și obiectivitate când vrei să dai senzația că unii sunt hoți, iar tu primul comisar al poporului, care taie și spânzură prin piața de capital.
14.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 14)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 12:33)
Iar ai spus prostii despre Make si nimic despre subiectul articolului.
14.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 14)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 12:40)
Acesta este un articol important despre conditia de joasa speta la care ati adus piata de capital, prin exact atitudinea pe care o ilustreaza comentariul tau.
14.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 14)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 12:59)
Dumnezeule! N-ai nici o rusine sa rastalmacesti si sa minti. Am auzit ca esti o PSD-ista nerusinata, dar abia acum vad ce inseamna asta. Cum nu-ti crapa obrazul de rusine sa spui ca o tranzactie de 200 de lei cu o actiune este legal sa umfle activul net cu un miliard de lei?! Astia sunteti voi, Lakis si Dragoi!
14.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 14.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 13:14)
Este una din partizanele infocate ale lui Lakis.
14.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 14.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 13:22)
Păpușe! Tu și colega de mai sus sunteți "partizane" nebunelor, care sunteți niște voi niște nebune cu sandăluțe de prost gust de la Bucale'. Sunteți și partizane, și limitate, și imorale, și hoațe. Sunteți de 4*femeie. Oricum așa și arătați...
14.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 14)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 15:29)
Delir de idiot functional, care vrea sa ma convinga ca nu am fost sa va fur, desi avea impresia ca mi-a luat masina, casa, aurul si, in capatana lui idioata, inclusiv sufletul...na belea sa stii ca-i ghinion si o sa faci parnaie. HAJAHAHAHaHAJAIIIIIIIIIIIIIIII I
14.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 14.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 16:42)
Ce legatura au sandalutele cu manipularea facuta de Lakis?
14.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 14.7)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 16:56)
Eeeeeeeei, au maaaaaare legătură. Presimt că vom vorbi curând despre subiecte concrete, ca banii pentru săndăluțele de prost gust și multe alte daravele, abandonând halucinațiile despre manipularea de piață. Stai pe fază că vin imediat informațiile corecte și reale, furnizate de rapoarte de audit. Că de petarde fâsâite inventate de "anchetatori" pensionați anticipat și forțat ne-am plictisit.
14.9. fără titlu (răspuns la opinia nr. 14.8)
(mesaj trimis de anonim în data de 31.07.2020, 01:09)
Presimti sandale si chiloti.
15. Piata in dezagregare
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 14:34)
Oribil caz. Coruptie si escrocare pe fiecare palier al pietei. Comentarii josnice.
16. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 15:27)
Noi, smenarii de la SIF Banat Crisana, stam strans uniti in jurul infractorului Lakis!
17. MAKE are dreptate
(mesaj trimis de anonim în data de 30.07.2020, 20:33)
Cine naiba se imbogateste dintr-o tranzactie cu o actiune de 280 lei sau de 300 lei. Economic nu are sens. In schimb are mai mult sens influenta in activul net la SIF 1.
Cum naiba o institutie cu sute de salariati nu identifica 3 tranzactii cu 3 actiuni, fiind incapabila sa stabileasca cine a vandut si cine a cumparat? Cum naiba supravegheaza oamenii acestia tranzactii de milioane de acțiuni daca nu sunt capabili sa lamureasca un lucru atat de simplu? .Are mai mult sens ce spune Make. Nu vor, pt ca miroase urat.
17.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 17)
(mesaj trimis de anonim în data de 31.07.2020, 01:37)
Make 3 din 13..te doare capu ce poate genera invatamintul online
17.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 17.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 31.07.2020, 10:03)
De ce nu esti atent? Trei tranzacții cu câte 1 acțiune au fost în ultimul timp când s-a umflat van la cer. 13 sunt toate acțiunile pe persoana fizică