Schemele de minimis pentru susţinerea cinematografiei româneşti sunt alimentate de ani buni, din bugetul statului cu zeci de milioane de lei anual. Pe lângă aceste sume, casele de producţie, regizorii şi scenariştii au primit fonduri şi pe mecanismele europene din perioada 2014-2021. Cu toate acestea, foarte puţine filme au fost finanţate prin Centrul Naţional pentru Cinematografie, iar lista regizorilor şi scenariştilor tineri, din noul val, care au acces la finanţare este sublimă, dar lipseşte cu desăvârşire, deoarece persoanele care au grijă de ani buni de destinele cinematografiei româneşti au grijă ca să îşi umple buzunarele din conturile caselor de producţie câştigătoare la selecţiile anuale ale filmelor ce ar urma să primească o parte din alocarea bugetară.
Aşa este şi cazul selecţiei din acest an, care s-a definitivat în cursul lunii şi care la secţiunea Animaţie a iscat ditamai scandalul atât timp cât mai multe case de producţie au contestat notarea şi prezenţa ca membru al comisiei de selecţie a regizorului Constantin Păun, şeful casei de producţie Gopo Production, susţinând că acesta a avut de-a lungul ultimilor ani relaţii contractuale şi de prestări servicii, pe bani foarte mulţi, cu două dintre casele de producţie ale căror propuneri au fost desemnate câştigătoarele selecţiei la secţiunea respectivă din acest an. Este vorba despre casele de producţie Mockra Production şi Fundaţia ABI - Fundaţie, cu care Constantin Păun a fost legat contractual în ultimii ani.
Chiar dacă legislaţia în vigoare şi regulamentul privind comisiile de selecţie îi obligă pe membrii acestora să declare că în momentul numirii nu au contracte cu niciuna dintre casele de producţie participante, faptul că au avut contracte exact cu un an înainte de a desemna firmele respective drept câştigătoare reprezintă un mare semn de întrebare cu privire la notele acordate de respectivii membri ai comisiei şi cu privire la imparţialitatea lor.
În conformitate cu informaţiile furnizate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, Constantin Păun este asociat şi administrator al societăţii Gopo Production SRL. Printre proiectele de animaţie declarate câştigătoare în sesiunea de concurs II/2021 - care s-a finalizat în iunie 2022 - se află şi următoarele propuneri: "Bârlogul Dragonului de Fier (producător Fundaţia ABI-Fundaţie, regia Valentin Urziceanu, scenariu Valentin Urziceanu), "Seminţe de visuri" (producător Mockra Production, regia Mirona Radu, scenariu Valentin Urziceanu) şi "Înapoi acasă" (producător Fundaţia ABI-Fundaţie, regia Valentin Urziceanu, scenariu Valentin Urziceanu).
Potrivit datelor existente la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, Valentin Urziceanu este asociat al societăţii Mockra Production SRL şi preşedinte la Fundaţia ABI-Fundaţie. Legăturile strânse existente între Mockra Production SRL şi Fundaţia ABI-Fundaţie sunt confirmate şi de faptul că respectivele persoane juridice au aceeaşi adresă trecută la sediul social - Bucureşti, sectorul 1, str. Pictor Arthur Verona nr 21, ap. 1.
• 20 de contracte într-un an, încheiate de Fundaţia ABI cu Gopo Production SRL
Relaţiile contractuale sau de parteneriat pe baze comerciale sau civile dintre Constantin Păun (prin societatea Gopo Production SRL, al cărei asociat şi administrator - deci beneficiar real - este) cu producătorul Fundaţia ABI-Fundaţie (şi, date fiind consideraţiile arătate mai sus, cu producătorul Mockra Production SRL) sunt multiple; am putea spune că relaţiile contractuale sunt atât de multe încât nici nu pot fi inventariate exhaustiv.
De exemplu, dintr-o simplă verificare realizată pentru anul 2021 pe site-ul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene reiese că Fundaţia ABI a încredinţat 20 de contracte de prestări servicii către firma lui Constantin Păun, Gopo Production SRL. Primul dintre contracte, în valoare de 50.000 lei, a fost atribuit firmei lui Păun în 15 ianuarie 2021, restul de 19 contracte fiind semnate în iunie şi septembrie 2021 pentru sume de 6000 lei, 12.000 lei şi 18.000 lei.
Această situaţie nu l-a împiedicat pe Constantin Păun să participe în 2022 ca membru al comisiei de selecţie a filmelor de animaţie ce vor fi finanţate prin intermediul Centrului Naţional pentru Cinematografie, calitate din care a declarat câştigătoare tocmai propunerile celor două case de producţie prietene cu domnia sa - Fundaţia ABI-Fundaţie şi Mockra Production SRL -, ce sunt legate strâns de Valentin Urziceanu, regizor şi scenarist la două pelicule ce vor primi finanţare şi scenarist la cea de-a treia peliculă declarată câştigătoare.
"Constantin Păun, în calitate de membru al comisiei de selecţie a oferit două note de 10 (pentru «Bârlogul Dragonului de Fier» - propunerea de scenariu şi regie a lui Valentin Urziceanu, prin casa Fundaţia ABI-Fundaţie şi pentru «Seminţe de Visuri» - propunerea de regie Mirona Radu şi scenariu Valentin Urziceanu, prin casa Mockra Production) şi o notă de 9 pentru «Înapoi acasă» - regie şi scenariu de Valentin Urziceanu, prin casa Fundaţia ABI, restul proiectelor din concurs notându-le cu 5 sau cu o notă cu mult inferioară", ne-au transmis unii dintre participanţii la selecţie.
Comisia de selecţie a filmelor de animaţie a fost alcatuit din Călin Constantin Cazan, Ioana Laura Nicoară, Constantin Păun.
Situaţia de mai sus, a fost contestată la CNC şi Ministerul Culturii de o parte din casele de producţie care au trimis propuneri pentru filme de animaţie, dar instituţiile statului nu au constatat nicio problemă în privinţa lui Constantin Păun. De aceea, conform surselor noastre, reprezentanţii unor case de producţie iau în calcul să se adreseze instanţei pentru anularea rezultatelor selecţiei de luna trecută.
Arătăm că relaţiile dintre Constantin Păun şi cele două case de producţie - inclusiv cu Valentin Urziceanu - nu sunt intermediate întotdeauna de societatea Gopo Production SRL, ci sunt uneori directe, nemijlocite. Simpla lectură a rezultatelor secţiunii de filme de animaţie a sesiunii de concurs II/2019 - care s-a finalizat în cursul anului 2020 - a concursului de selecţie a proiectelor cinematografice şi de acordare a creditelor financiare organizat de CNC ne arată că proiectul de animaţie "Grădina de Fier" avea ca producător de Mockra Production SRL, iar regizor şi scenarist era... Constantin Păun.
• Finanţare pentru propriile filme?
Mai mult, Constantin Păun (unic asociat Gopo Production SRL), cel care figurează ca M3 în fişele de notare din acest an, are contracte semnate cu Valentin Urziceanu, câştigător şi în 2017 (cu 2 proiecte, unde a fost evaluator tot Păun) pentru filmul recent scos, "Merge şi aşa", care în concursul pentru finanţare s-a numit "Se poate şi aşa" .
Comisia de selecţie din anul 2017 la secţiunea animaţie a fost alcătuită din următorii membri: Daniel Todoran Rareş, Marius Nedelcu şi... Constantin Păun. Cu alte cuvinte, în 2017 Valentin Urziceanu, debutant în acel moment, a câştigat două proiecte într-o comisie din care făcea parte Păun, iar proiectul a fost realizat ulterior - pe partea de prestări servicii - cu Gopo Production SRL adică exact firma lui Constantin Păun.
Situaţia de mai sus este descrisă şi dintr-un comentariu anonim datând din 4 august 2021 semnat la o postare de pe blogul Călimara cu cerneală, unde autorul comentariului arată:
"Valentin Urziceanu nu a absolvit UNATC sau altă şcoală de film. În anul 2017 acest Valentin Urziceanu câştigă la concursul CNC finanţare pentru două lung metraje de animaţie. A câştigat apoi finanţare CNC şi pentru două scurt metraje de animaţie în 2018 şi 2021. Dar de când nu sunt încurajaţi impostorii în România?".
În comentariu se mai arată că pentru filmul "Se poate şi aşa", denumit ulterior "Merge şi aşa", Fundaţia ABI a primit de la CNC o finanţare de 1.393.000 lei şi pentru Fluierul Morţii, Mockra Production a fost finanţată cu 1.140.000 lei. Valentin Urziceanu şi Fundaţia ABI au mai primit şi în 2021 o finanţare de 560.000 lei pentru filmul "Tare-n gură".
Mai mult, sursele noastre, arată Mockra Production a fost distribuitorul filmului de animaţie realizat de Valentin Urziceanu, pe baza finanţării primită în 2017 cu larga contribuţie a lui Constantin Păun - "Merge şi aşa" - şi că în cursul lunii iunie 2022 pelicula a făcut doar 5000 euro în cinematografele din ţară, deşi în ea au fost investiţi peste 200.000 euro. Aceleaşi surse afirmă că anul acesta, CNC a virat deja banii către Fundaţia ABI şi Mockra Production, deşi contestaţia împotriva notării nu a fost încă soluţionată definitiv.
"Noi am facut contestaţie nu pentru că Păun ar fi avut contracte în momentul numirii ca membru al Comisiei de selecţie, ci pentru că are interese în desemnarea câştigătorilor. Iar notele pe care le-a dat în cadrul selecţiei demonstrează acest lucru. Pare că totul este efectiv făcut pe faţă, că nimeni nu îi poate opri şi că au spatele protejat chiar de Ministerul Culturii. Asta este situaţia din cinematografia românească şi de aceea nu mai merg oamenii în săli să vizioneze filme româneşti. Noi muncim 4 luni la proiectele astea, că ne solicită comisia şi luna de pe cer, întocmim dosare de peste 1000 de pagini şi practic aruncăm banii pentru că jocurile sunt deja făcute cu mult timp înainte", ne-au transmis sursele citate.
O parte dintre ele susţin că de fapt proiectele cinematografice câştigate de Valentin Urziceanu în ultimii ani i-ar aparţine lui Constantin Păun şi că el ar fi regizorul real al acestor filme de animaţie.
"Urziceanu e debutant la 60 de ani, vă daţi seama. Credem că e o chestie gândită de mult timp de Constantin Păun, care este un tip pragmatic, le coace, le pregăteşte de ani buni. Se pare că Urziceanu este păpuşa, iar Păun este regizorul real. Practic, Păun, din calitate de membru al comisiei, îşi finanţează propriile proiecte, în timp ce CNC şi Ministerul Culturii tac", ne-au mai spus aceleaşi surse.
Unii dintre participanţii la selecţiile din ultimii ani ne-au transmis: "Păun este doar un pion. Adevăratul sforar este sistemul şi, în momentul ăsta, conducerea CNC, care acţionează aşa cu ajutorul Ministerului Culturii".
Am încercat să aflăm un punct de vedere de la ministrul Lucian Romaşcanu şi de la Ministerul Culturii, dar la solicitările trimise de noi nu am primit niciun răspuns până la închiderea acestei ediţii.
Am dorit să aflăm şi punctul de vedere al casei Gopo Production SRL şi al domnului Constantin Păun, dar la umărul de telefon care corespunde firmei respective nu răspunde nimeni, deşi am sunat de mai multe ori pe parcursul ultimelor zile. I-am trimis domnului Păun şi o solicitare online, la singura adresă de e-mail a domniei sale pe care am găsit-o, dar nici la aceasta nu am primit vreun răspuns până la închiderea ediţiei.
• Partea leului Gopo Production SRL
Gopo Production SRL, compania lui Constantin Păun, a prestat mai multe servicii anul trecut pentru Fundaţia ABI-Fundaţie, firmă căreia în iunie 2022, Păun - în calitate de membru al comisiei de selecţie - i-a notat proiectele cu nota 10, pentru a obţine finanţarea dorită de la bugetul de stat.
Cele 20 de contracte încheiate anul trecut de Constantin Păun cu Fundaţia ABI pot fi consultate accesând linkurile următoare:
- https://beneficiar.fonduri-ue.ro:8080/anunturi/details/2/28959
- https://beneficiar.fonduri-ue.ro:8080/anunturi/details/2/30743
- https://beneficiar.fonduri-ue.ro:8080/anunturi/details/2/30740
- https://beneficiar.fonduri-ue.ro:8080/anunturi/details/2/30737
- https://beneficiar.fonduri-ue.ro:8080/anunturi/details/2/30733
- https://beneficiar.fonduri-ue.ro:8080/anunturi/details/2/30731
- https://beneficiar.fonduri-ue.ro:8080/anunturi/details/2/30730
- https://beneficiar.fonduri-ue.ro:8080/anunturi/details/2/30729
- https://beneficiar.fonduri-ue.ro:8080/anunturi/details/2/30728
- https://beneficiar.fonduri-ue.ro:8080/anunturi/details/2/30727
- https://beneficiar.fonduri-ue.ro:8080/anunturi/details/2/30725
- https://beneficiar.fonduri-ue.ro:8080/anunturi/details/2/30723
- https://beneficiar.fonduri-ue.ro:8080/anunturi/details/2/30721
- https://beneficiar.fonduri-ue.ro:8080/anunturi/details/2/30716
- https://beneficiar.fonduri-ue.ro:8080/anunturi/details/2/30715
- https://beneficiar.fonduri-ue.ro:8080/anunturi/details/2/30712
- https://beneficiar.fonduri-ue.ro:8080/anunturi/details/2/30709
- https://beneficiar.fonduri-ue.ro:8080/anunturi/details/2/30705
- https://beneficiar.fonduri-ue.ro:8080/anunturi/details/2/30704
- https://beneficiar.fonduri-ue.ro:8080/anunturi/details/2/30703
Menţionăm că site-ul respectiv aparţine Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene.
1. Bani dati degeaba
(mesaj trimis de Alex S în data de 18.07.2022, 09:01)
Cati bani se pierd anual pentru sustinerea unor filme la care nu se uita aproape nimeni. Au fost lansate in cinematografe?
Si daca sel ectia se facea corect, tot erau bani pierduti.
Asa, este si mai rau.
Daca ar indrazni cineva sa reduca sau sa taie cu totul aceste fonduri, imediat ar aparea voci care sa acuze ca vor sa puna cultura pe butuci.