Membrii Consiliului Economic şi Social sînt nemulţumiţi că Guvernul nu a ţinut cont de propunerile lor atunci cînd s-au discutat proiectele de lege din domeniul sănătăţii. Într-o conferinţă de presă organizată ieri, sindicatele şi patronatele au declarat că îşi retrag avizul, catalogînd atitudinea Executivului în cuvinte cît se poate de dure: "Guvernul nu doreşte în mod real reforma în sistemul de sănătate şi urmăreşte în continuare menţinerea grupurilor de interese şi a haosului în sistem".
Cu toate că ministrul Sănătăţii a fost prezent la o şedinţă a CES şi a promis că va ţine cont de punctul de vedere al partenerilor sociali, lucrul acesta nu s-a întîmplat. Sindicatele şi patronatele au insistat în special asupra a trei probleme: unificarea caselor de sănătate, atribuţii de decizie mai mari pentru consiliul de administraţie al CNAS şi eliminarea taxei pe viciu.
În ceea ce priveşte unificarea caselor de sănătate, Bogdan Hossu, preşedintele confederaţiei sindicale "Cartel Alfa", a declarat că păstrarea în continuare a unor case de sănătate paralele creează o structură de privilegiaţi (armata şi justiţia). Este motivul pentru care CES a solicitat o singură casă de sănătate. Doru Frunzulică, vicepreşedinte CES, a subliniat că prin pachetul de legi se încearcă o centralizare a luării deciziilor din Sănătate, acesta fiind motivul pentru care partenerii sociali solicită un consiliu de administraţie la CNAS care să aibă mai mult decît un rol consultativ.
Toţi membrii CES au criticat aplicarea taxei pe viciu, pe care o consideră drept "o modalitate prin care va înflori piaţa neagră". Ştefan Varfalvi, prim-vicepreşedinte UGIR, a declarat că problema taxei pe viciu este şi una de principiu: "Nu vrem să mai apară şi alte ministere care să mai ceară taxe". Domnul Varfalvi a adăugat: "Taxele trebuie să fie reglementate doar de Ministerul Finanţelor, prin Codul Fiscal".
Ovidiu Nicolescu, preşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii, a afirmat că taxele pe care le solicită ministrul Nicolăescu presupun o dublă, dacă nu o triplă impunere. "Nicăieri în Europa nu se impozitează veniturile din capital, care oricum în acest moment sînt impozitate de două ori" - a declarat domnul Nicolescu.
Avizul CES este consultativ, ceea ce înseamnă că legile pot să treacă indiferent de acest aviz. Însă, prin asumarea răspunderii Guvernului, s-ar crea o situaţie mai mult decît hilară: Executivul ar impune un pachet de legi care vizează partenerii sociali (ei plătesc dările, ei beneficiază de serviciile din sănătate), fără acordul acestora.
Procedura asumării răspunderii are o ţintă clară: evitarea opoziţiei pentru a urgenta procesul legislativ. Să eviţi, însă, şi opoziţia, şi categoriile sociale cărora legile li se adresează ar fi cu adevărat o performanţă. Este o postură aproape fără ieşire a Executivului, pe care, probabil, preşedintele Traian Băsescu o va amenda.
Şeful statului are astfel ocazia să impună căderea Guvernului, prin nepromulgarea legilor sănătăţii. Legi care oricum sînt nepopulare şi care se dovedeşte că nu au ţinut cont de regulile dialogului democratic. Decizia îi aparţine în acest moment Preşedintelui: anticipate sau un nou Executiv.
Nicolae Mardari
insert
Ameninţarea venită din partea CES, privind retragerea sprijinului pentru pachetul de legi de reformare a sistemului Sanitar, primeşte din partea lui Virgil Păunescu, secretar de stat în ministerul Sănătăţii un răspuns pe măsură. "Aşa cum am mai spus şi cu altă ocazie, avizul CES este doar consultativ, iar decizia de asumare este una politică şi o dorinţă a Guvernului de a face reformă", ne-a spus Virgil Păunescu. Domnia sa a recunoscut că "nu de fiecare dată se cade de acord în discuţiile cu partenerii sociali", deşi importanţa scăzută a consiliului de administraţie din actuala formă a legii "poate fi luată în discuţie". Deşi CES a propus ca rolul consiliului de administraţie să "nu fie limitat la un rol decorativ", Virgil Păunescu ne-a spus că "cineva trebuie să-şi asume răspunderea pentru bugetul spitalelor, iar acest rol trebuie acordat managerilor". Din acest motiv, sursa citată consideră că acuzele de centralizare a sistemului nu sînt reale deoarece "acum directorii de spitale au o putere foarte mare şi sînt res-ponsabili în faţa ministrului".
Eliminarea taxei pe viciu cerute de CES are în opinia secretarului de stat raţiuni foarte precise: "taxa pe viciu este o politică pentru descurajarea obiceiurilor nesănătoase în sprijinul sănătăţii publice, iar banii strînşi din această taxă consolidează fondul de dezvoltare a sistemului".
Chiar dacă Eugen Nicolăescu, ministrul Sănătăţii a afirmat în momentul adoptării de către Guvern a pachetului de reformă că solicitările partenerilor sociali au fost luate în calcul, nu s-au produs modificări ale pachetului legislativ potrivit acestor cereri. Pe de altă parte, Virgil Păunescu ne-a mărturisit: ""nu ştiu ce le-a promis Eugen Nicolăescu partenerilor sociali".