Soluţiile de tip blockchain se numără printre primele cinci priorităţi strategice adoptate în interiorul organizaţiilor, acestea câştigând din ce în ce mai mult teren în industrii precum fintech şi tehnologie, mass-media, telecomunicaţii, sectorul public, ştiinţă sau sănătate, potrivit studiului Deloitte Global Blockchain 2019. Acesta arată că peste 50% dintre respondenţii sondajului consideră blockchain-ul o direcţie strategică esenţială, cu 10% mai mult faţă de anul 2018. Mai mult, patru din zece respondenţi plănuiesc să investească, fiecare, în acest an, peste cinci milioane de dolari pentru dezvoltarea de soluţii care să aibă la bază această tehnologie, arată studiul citat.
Cu toate acestea, conform cercetării Deloitte, se menţine un nivel ridicat de circumspecţie din partea multor companii, însă aceste date arată mai degrabă că abordarea este una mai matură. Companiile nu mai sunt entuziasmate de elementul de noutate, ci au multe întrebări de ordin practic. Chiar dacă 53% dintre respondenţi afirmă că blockchain-ul este o prioritate în companii, doar 23% dintre aceştia au făcut paşi în implementarea soluţiei. De asemenea, 43% dintre respondenţi sunt de părere că tehnologia generează un entuziasm exagerat.
Comparativ cu rezultatele din 2018, studiul prezintă un spectru mult mai larg de avantaje pentru utilizatorii de tehnologii blockchain. În ansamblu, percepţia respondenţilor este schimbată, drept dovadă creşterea cu 12% a numărului celor care doresc să înlocuiască sistemele actuale de planificare cu cele de tip blockchain şi care urmăresc o serie de avantaje specifice, cum ar fi creşterea nivelului de securitate şi reducerea riscurilor (23% dintre respondenţi), dezvoltarea unor noi modele de afaceri şi lanţuri valorice (23%) şi creşterea vitezei în procese din faza de producţie sau livrare (17%).
"Începem să vedem o schimbare - lentă, dar notabilă, totuşi - a atitudinii mediului de business faţă de blockchain. Organizaţiile încep să treacă de la circumspecţie şi interes moderat pentru astfel de soluţii, la deschidere şi chiar pregătire pentru implementare, sunt mai puţin preocupate de întrebările legate de funcţionalitate şi caută răspunsuri legate de modul de aplicare a acestei tehnologii în companiile lor", explică Dinu Bumbăcea, Partener Coordonator Consultanţă, Deloitte România.
Printre respondenţii studiului Deloitte Global Blockchain 2019 se află atât lideri ai companiilor emergente, care îşi construiesc modelul de business în jurul tehnologiei blockchain, cât şi lideri ai marilor companii, pentru care blockchain-ul nu reprezintă un element constitutiv al modelului de business şi care se aşteaptă la rezultate mai lente în urma implementării acestor tehnologii. Astfel, trei din cinci organizaţii au răspuns că se aşteaptă să vadă rezultatele implementării soluţiilor blockchain în termen de trei ani, faţă de patru din cinci companii emergente. Întrebate despre barierele în calea adoptării acestei soluţii, organizaţiile mari nu au putut ajunge la un numitor comun în privinţa răspunsurilor oferite. În schimb, companiile emergente (71%) au indicat problemele de reglementare drept cea mai mare bariern în calea adoptării tehnologiei blockchain.
Studiul Deloitte a fost realizat pe un eşantion format din aproape 1.400 de respondenţi din 12 ţări din toată lumea. În Europa, studiul a inclus aproximativ 400 de respondenţi din Germania, Marea Britanie, Elveţia şi Luxemburg.