Copiii din mediul rural nu au acces întotdeauna la rechizitele de care au nevoie: 29% declară că nu au instrumente de scris (pixuri, stilouri, creioane), 20% nu au caiete, iar 17% nu au ghiozdane, conform celui mai recent sondaj al Fundaţiei World Vision România, la începutul anului şcolar,. De asemenea, potrivit cercetării, 56% dintre profesori consideră că lipsa rechizitelor este direct proporţională cu motivaţia elevilor de a participa la şcoală. Dotările bibliotecilor sunt evaluate ca având o selecţie de cărţi esenţiale sau chiar limitate (39%), iar în ceea ce priveşte accesibilitatea, deplasarea către bibliotecă necesită utilizarea unui mijloc de transport (44%).
În ceea ce priveşte îmbunătăţirea accesului copiilor din mediul rural la cărţi şi rechizite, 75% dintre profesori declară că acest lucru ar putea avea loc prin intermediul unor programe guvernamentale de sprijin, dar şi prin sprijin din partea ONG-urilor (45%) şi iniţiative locale/comunitare (43%).
"E greu să te gândeşti că în România încă mai există copii care nu au rechizite la începutul unui an şcolar şi că această realitate crudă poate avea consecinţe nefaste asupra dorinţei copiilor de a merge la şcoală. Studiul acesta nu ar trebui privit doar prin prisma procentelor, ci prin prisma copiilor reali din spatele acestor procente. Mi-aş dori să vedem că, dincolo de aceste statistici, copiii au nevoie de ajutorul nostru, al tuturor, pentru a nu rămâne în urmă. Nu procentele trebuie să scadă sau, după caz, să crească, ci capacitatea acestor copii de a avea şanse egale în educaţie şi dezvoltare. Pentru că fără educaţie, copiii devin adulţi fără pregătire, cu şanse de angajare reduse, care îşi formează familii cu aceleaşi probleme, generaţie după generaţie.", a declarat Mihaela Nabăr, Director Executiv World Vision România.
Cum poţi ajuta copiii din mediul vulnerabil să citească
World Vision România alături de centrele comerciale din portofoliul NEPI Rockcastle derulează a IV-a ediţie a campaniei "Dăm aripi educaţiei" prin intermediul căreia îşi propune să strângă şi anul acesta, cărţi şi rechizite pentru 10.000 de copii şi 500 de profesori din şcoli din mediile vulnerabile.
Startul campaniei a fost dat ieri, miercuri, 28 august, de Marius Manole, AMI, Denis (The Motans), Lavinia Petrea, Cosmin Stan şi Costin Giurgea care au avut oportunitatea de a împărtăşi cu cei 40 de copii prezenţi la eveniment pasiunea lor pentru citit. În cadrul acestei întâlniri, ei au discutat despre importanţa cititului în dezvoltarea armonioasă a fiecărei persoane, respectiv modul în cărţile şi lectura le-a influenţat viaţa şi cariera.
Copiii prezenţi nu doar că au ascultat cu interes aceste mărturisiri, dar au avut şi ocazia de a participa şi la o proiecţie specială a unui fragment dintr-o carte clasică semnată de Jules Verne, stimulându-le curiozitatea şi dorinţa de a explora universul literar.
"NEPI Rockcastle se implică activ în susţinerea acestei campanii, dar şi în numeroase alte proiecte de responsabilitate socială. Suntem partenerii World Vision România de 4 ediţii ale acestei campanii, iar anul acesta s-au alăturat proiectului 18 centre comerciale, astfel încât, vom reuşi, prin donaţiile colectate, să acoperim şcoli şi comunităţi din 25 de judeţe. Pentru noi este o misiune asumată să contribuim la dezvoltarea tinerelor generaţii, iar educaţia este baza unei societăţi sănătoase", a completat Roxana Baias, Group Head of Marketing NEPI Rockcastle.
Primele trei ediţii ale campaniei "Dăm aripi educaţiei" au sprijinit 34.532 de copii vulnerabili şi 2.829 de profesori din 104 şcoli din mediul rural
Ca urmare a derulării campaniei "Dăm aripi educaţiei", 104 şcoli din mediul rural au primit donaţii în cărţi şi piese de mobilier necesare pentru dotarea bibliotecilor, ajutând astfel 34.532 de elevi să descopere bucuria lecturii.
Tot în cadrul studiului menţionat anterior, cadrele didactice au observat o schimbare în atitudinea elevilor faţă de lectură, peste jumătate dintre acestea raportând că 7 din 10 elevi şi-au îmbunătăţit considerabil atitudinea faţă de lectură în urma cărţilor primite. De asemenea, 52% dintre elevi au început să citească mult mai des. Sprijinul primit a avut un efect pozitiv şi asupra procesului educaţional în ansamblu, 70% dintre profesori subliniind că accesul la resurse noi a contribuit la o îmbunătăţire semnificativă a calităţii şi eficienţei activităţilor de predare şi învăţare.
"Cărţile primite vin într-un moment de maximă necesitate. Având în vedere faptul că facem parte dintr-o şcoală mică, cu posibilităţi financiare reduse, aceste donaţii ne-au ajutat mult în completarea titlurilor existente în biblioteca şcoli. Unul dintre aspectele pozitive este că aceste titluri se adresează atât elevilor de la învăţământul primar, cât şi celor de la gimnaziu şi acoperă mai multe domenii, nu doar texte literare. Cred şi sper că prin intermediul acestor cărţi vom stârni interesul elevilor pentru lectură şi cunoaştere." (Profesor, Şcoala Cehal, Satu Mare)
"Copiii sunt încântaţi de cărţile primite. Am făcut ore de lectură, oferindu-le posibilitatea să continue cititul acasă. S-au întors cu dorinţa de a mai împrumută şi alte titluri, au prezentat şi rezumate însoţite de desene foarte drăguţe. Au început să citească din plăcere iar acest lucru nu poate decât să ne bucure. Mulţumiri speciale din partea copiilor!" (Prof. Dir., Şcoala Gimnazială Miheşu de Cămpie)
Bibliotecile din mediul rural, prin ochii Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România
"În comuna din care fac parte nu există o bibliotecă, de aceea majoritatea cărţilor pe le împrumut sunt de la biblioteca liceului. Biblioteca noastră este una modestă şi uneori nu găsesc anumite cărţi. În majoritatea timpului sunt nevoită să le cumpăr sau ocazional să le împrumut de la prietenii mei." Andrada, membră în Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România
"În oraşul meu biblioteca nu este deloc vizitată deoarece toată lumea preferă să meargă în alt oraş să îşi cumpere cărţi pentru că nu există diversitate. Eu prefer să citesc o carte online pentru că ştiu că aşa o găsesc. În plus, sunt cărţi foarte vechi şi se pot rupe foarte uşor!" Robert, membru în Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România
"Mi-ar plăcea ca în biblioteca din satul meu, pe timp de iarnă, ceaiul cald să nu fie singura sursă de încălzire până se aprinde focul, şi dacă aş avea nevoie de o carte de anatomie cu ultimele descoperiri revoluţionare în medicină să o pot găsi acolo." Mara, membră în Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România
"Pentru că biblioteca a avut un rol atât de important pentru mine, susţin necesitatea ca statul român şi autorităţile locale să aibă un rol mai activ în sporirea şi modernizarea facilităţilor de care dispune, pentru ca în fiecare localitate să existe un astfel de spaţiu." Maria, membră în Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România
Să nu lăsăm pe mâine ce putem dărui azi. Unde putem umple rafturile goale
La cea de-a IV-a ediţie a campaniei "Dăm aripi educaţiei", World Vision România îşi propune să doteze cu rafturi şi să adune cărţi pentru cel puţin 45 de şcoli din peste 25 de judeţe şi să ofere sprijin pentru 10.000 de copii şi peste 500 de profesori.