Peste 50% din bugetul familiei este gestionat de doamne, arată un studiu realizat de Banca Comercială Română (BCR). Printre altele, acesta arată că jumătate din bugetul familiilor cu copii este cheltuit pentru mâncare şi casă. Copiii, care presupun unele cheltuieli fixe, primesc bani de buzunar şi încep să câştige propriile finanţe, fiind motivaţi prin activităţi casnice şi începând să dezvolte un comportament digital - jocuri, vloguri etc.
Între 11 şi 14 ani, copiii au deja propriul portofel şi încep să înţeleagă valoarea banilor şi să cumpere lucruri cu propriile economii, mai arată cercetarea BCR. Conform acesteia, interesele părinţilor evoluează de la o vârstă la alta a copiilor, după cum urmează: "0-1 ani - părinţii sunt disciplinaţi financiar, dar au cheltuieli foarte mari cu «echipamentul» aferent bebeluşilor (pătuţ, scăunele auto, sterilizatoare); 1-5 ani - cheltuielile legate de lucrurile din casă pentru copii sunt înlocuite de cele dedicate educaţiei; 6-10 ani - cheltuielile alocate educaţiei, prin diverse forme, cresc exponenţial".
Părinţii fac economii, în general, ca să cumpere mobilă în camera copiilor, să meargă în vacanţe cu copiii, pentru eventuale probleme de sănătate, pentru şcoli, constituie cont de economii pentru copii, cumpără locuinţe pentru aceştia.
Statisticile europene ne plasează pe ultimul loc la gradul de educaţie financiară din Uniunea Europeană.
În fiecare an, Erste Group realizează studii despre cunoştinţele financiare în ţările din Europa Centrală şi de Est. Ultima cercetare Erste ne arată că un sfert dintre români nu economisesc deloc şi doar 17% dintre ei au economisirea printre priorităţi, restul punând deoparte doar ce le rămâne la final de lună sau de an.
Mai mult de o treime dintre români cred că nu sunt pricepuţi să-şi gestioneze banii. Numărul românilor care se simt bine informaţi în ceea ce priveşte educaţia financiară creşte de la an la an, chiar dacă în procente mici, conform Erste. Studiul citat menţionează că o treime dintre români se consideră bine informaţi financiar, iar, la capătul opus, 4 din 10 români cred că nu sunt deloc bine informaţi pe această temă.