Toţi consumatorii, printre care şi iubitorii muzicii, au multe surprize pregătite de comercianţi şi organizatorii de evenimente, în perioada următoare. Dar dorinţa de a găsi cea mai bună ofertă îi face mai puţin atenţi la detalii, conform unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatului, mai ales în perioadele cu oferte şi promoţii, cum este Black Friday, fraudatorii se folosesc de diverse stratageme pentru a păcăli consumatorii. Revolut, banca digitală cu peste 3 milioane de clienţi în România şi 35 de milioane la nivel global, îi sfătuieşte pe căutătorii de promoţii şi discounturi avantajoase de Black Friday să fie atenţi la ceea ce cumpără, mai ales în cazul experienţelor muzicale, dacă au ratat campaniile de vânzări ale organizatorilor sau platformelor oficiale de vânzare de bilete.
Opt din zece români au banii pregătiţi pentru a face achiziţii de BF. Cel puţin 53% dintre români declară că au o strategie de cumpărături de Black Friday, iar cei mai mulţi, 23%, au pregătit între 1.000-2.500 de lei pentru achiziţiile făcute cu această ocazie, arată un studiu Revolut şi Dynata , realizat în septembrie 2023.
Ce planuri au românii de Black Friday (10-11 noiembrie 2023)?
Opt din zece români au intenţia de a profita de promoţiile de Black Friday, la fel ca anul trecut. Doar 9% dintre respondenţi sunt categoric împotriva achiziţiilor cu această ocazie. Cei mai mulţi români (53%) intenţionează să facă achiziţii de Black Friday şi au chiar o strategie de cumpărături cu această ocazie, ceea ce reduce riscul de a returna produsele cumpărate. Aproape două treimi dintre ei (69%) spun că achiziţionează exclusiv obiecte utile. 11% declară că profită de campaniile de Black Friday pentru a-şi face mici plăceri, iar 7% îşi pregătesc cadourile de Crăciun, sperând că astfel vor şi economisi ceva bani.
În timp ce un român din 10 spune că nu face deloc cumpărături de Black Friday, 4 din 10 (39%) sunt dispuşi să se trezească şi cu noaptea în cap numai să prindă la prima oră a zilei ofertele pe care le vânează de mai mult timp. 43% îşi sacrifică din timpul personal şi stau lipiţi de laptopuri doar pentru ofertele care oferă discounturi importante, în timp ce 5% sunt interesaţi de promoţiile de Black Friday, dacă astfel pot face o afacere bună din revânzarea produselor cumpărate cu reduceri importante.
Femeile sunt mai puţin interesate de Black Friday decât bărbaţii (10% vs 5% respondenţi care declară că nu vor cumpăra nimic cu această ocazie). La fel şi seniorii de peste 65 de ani (11%) şi rezidenţii din centrul ţării (11%). În privinţa bugetelor alocate acestui eveniment comercial, bărbaţii pregătesc între 1.000-2.500 de lei pentru cumpărăturile de Black Friday, femeile între 250-500 de lei, segmentele de vârstă 18-24 de ani (26%) şi 44-54 de ani pregătesc între 250-500 de lei, respondenţii între 25-44 de ani (26%) şi cei peste 55 de ani (23%) mai degrabă 1.000-2.500 de lei.
Bucureştenii pregătesc cele mai generoase bugete, de peste 2.500 de lei (19%), în timp ce românii din vestul ţării sunt cei mai reţinuţi în a cheltui de Black Friday (13% mai puţin de 250 de lei).
Anul trecut, de Black Friday, clienţii din România au făcut achiziţii de aproape 44 de milioane de euro de Black Friday (11-13 noiembrie 2022), cu Revolut, iar suma medie cheltuită de un utilizator român a fost de aproximativ 84 euro. Segmentul de vârstă cu cea mai mare valoare a achiziţiilor de Black Friday a fost 25-34 de ani, cu peste 16,7 milioane de euro. Cea mai mare valoare medie a achiziţiilor/ utilizator a fost înregistrată în segmentul 35-44 de ani (103 euro/ client). În top 5 comercianţi, după volumele plăţilor efectuate cu Revolut, au figurat: Emag, Altex, Carrefour, Tazz, Dedeman.
În iureşul cumpărăturilor, tentativele de fraudă se înmulţesc
Totuşi, evenimentele comerciale de tipul Black Friday, care pun accent pe e-commerce, vin şi cu provocări în privinţa prevenirii comportamentelor iresponsabile şi a şarlataniilor. Revolut studiază fenomenul fraudelor şi scam-urilor şi a constatat o creştere a acestuia, de la un an la altul. De exemplu, în perioada post-pandemică, a fost remarcată o creştere a scam-urilor care implică false oferte la bilete la festivaluri de muzică sau concerte. În perioada mai-septembrie 2023, numărul scamurilor cu bilete de concert a crescut cu 220% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior. În România, anul 2024 se anunţă plin de oferte tentante pentru iubitorii de muzică şi pentru fanii unor mari artişti internaţionali, iar riscul de a înregistra tentative de fraudă cu bilete la aceste evenimente se amplifică.
Potrivit UK Finance, doar în prima jumătate a anului 2022, infractorii au deturnat prin scamuri peste 609,8 milioane de lire sterline• . Potrivit unui alt studiu global, realizat de PwC la nivelul anului 2022, scam-urile au generat pierderi de peste 42 miliarde de dolari, inclusiv problemele de imagine şi reputaţie aduse brandurilor care au fost folosite în fraudarea consumatorilor*.
"Mulţi consumatori s-au trezit că au plătit bani pentru bilete inexistente la concertele dorite, ca urmare a unor reclame înşelătoare difuzate pe platformele de social media", explică David Eborne, Head of Fraud Operations la Revolut. "Le recomandăm clienţilor să cumpere întotdeauna produse sau servicii numai de pe platformele de e-commerce recunoscute şi oficiale, mai ales atunci când e vorba despre bilete la concerte şi festivaluri. Oricât de mult şi-ar dori să îl vadă pe artistul preferat, cel mai bine este să evite ofertele de nerefuzat apărute din senin pe platformele de socializare. Pentru Revolut, este important ca banii clienţilor să fie în siguranţă. Echipa noastră formată din peste 2.500 de specialişti în prevenirea fraudelor a reuşit, în ultimele 12 luni, să evite pierderi ale clienţilor, ca urmare a scam-urilor, ce ar fi însumat peste 231 de milioane de euro. Sistemele noastre sofisticate de detectare a fraudelor monitorizează constant tranzacţiile riscante, pentru a asigura clienţii că se pot folosi în siguranţă de fondurile lor", a continuat acesta.
Numărul cardurilor virtuale de unică folosinţă a explodat, în 2023
În general, Revolut a înregistrat o reducere semnificativă a înşelătoriilor la adresa clienţilor datorită detectării optimizate a fraudelor. Banca digitală derulează campanii de educare a consumatorilor cu privire la conştientizarea fraudelor şi oferă instrumente precum cardurile virtuale de unică folosinţă şi extensia Chrome shopper pentru a face cumpărături online în siguranţă.
De exemplu, în primele nouă luni ale anului, clienţii români ai Revolut au folosit peste 7,6 milioane de carduri virtuale de unică folosinţă , cu 115% mai mult decât în primele nouă luni ale anului 2022. Pentru utilizatorii care doresc să profite de ofertele din sezonul de cumpărături, super-aplicaţia financiară Revolut vine cu o recomandare - să-şi instaleze extensia Revolut Shopper Chrome. Aceasta aplică automat orice discount sau cashback practicat de partenerii comerciali şi le dă clienţilor posibilitatea de finaliza comanda prin utilizarea cardurilor virtuale de unică folosinţă, actualizate automat la fiecare achiziţie. Astfel, datele reale ale deţinătorului cardului nu pot fi identificate sau urmărite.
Mai mult, pentru cumpărătorii de pe platformele comercianţilor care au integrat soluţia de check-out Revolut Pay, plata este mult mai simplu de realizat, fără bătăi de cap. Revolut Pay are şi elemente de securitate integrate care îi vor ajuta pe clienţi să îşi protejeze fondurile atunci când fac cumpărături online, dar scade şi rata de abandon a coşurilor de cumpărături, un avantaj pentru site-urile de e-commerce.
În egală măsură, Revolut pune accent pe educarea clienţilor şi în acest scop a inclus în aplicaţie cinci lecţii de prevenire a fraudelor, care îi învaţă pe utilizatori cum să recunoască scamurile, fraudele de achiziţii, fraudele de investiţii, cele de uzurpare a identităţii şi fraudele cu preluarea contului. Acestea au fost dezvoltate intern de experţii Revolut în fraudă şi acoperă cele mai răspândite tipuri de scamuri legate de serviciile de digital banking. Clienţii pot testa apoi ceea ce au învăţat, completând un test de verificare a cunoştinţelor. Cursul este gratuit şi poate fi accesat în aplicaţia Revolut, accesând Căutare > Învaţă.
Iată şi sfaturile expertului Revolut cu privire la un comportament responsabil de Black Friday:
Dacă găsiţi bilete de vânzare la concertele dorite sau oferte care sunt mult reduse faţă de preţul lor iniţial, faceţi-vă timp pentru a investiga site-ul sau comerciantul înainte de a continua cu plata.
Atenţie dacă vi se cere să plătiţi prin transfer bancar în loc de o plată online sau tranzacţie cu cardul. Confirmaţi întotdeauna legitimitatea vânzării înainte de a efectua o plată.
Escrocii creează adesea un sentiment de urgenţă pentru a-i determina pe potenţialii cumpărători să ia decizii impulsive. Opriţi-vă, respiraţi şi gândiţi-vă înainte de a continua cu orice tranzacţie.
Dacă sună prea bine pentru a fi adevărat - rareori biletele la evenimentele sold out sunt disponibile prin intermediul reţelelor de socializare - atunci este foarte probabil să fie o tentativă de fraudă! Citiţi anunţul cu mare atenţie!
Ce e de făcut dacă un consumator este, totuşi, victima unei fraude legate de serviciile de digital banking:
Să raporteze problema către banca digitală sau instituţia financiară cu care lucrează pentru a bloca tranzacţia şi să încerce să recupereze suma pierdută
Clienţii Revolut sunt sfătuiţi să îşi blocheze cardul direct din aplicaţie şi să raporteze frauda în chat-ul din aplicaţie, care este disponibil 24/7. Aceste măsuri trebuie luate imediat ce au suspiciunea că cineva a încercat să îi păcălească
Să raporteze cazul prin Action Fraud / OLAF pentru a ajuta industria să aibă cât mai multe date şi pentru a dezvolta instrumente de acţiune
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.11.2023, 14:03)
cei cu black friday ar trebui sa tina conte datele INS: anul asta nu mai umflati preturile peste preturile din primavara si vara curent... pentru ca din iunie 2023 veniturile nete nominale ale romaniei au scazut!
cine speculeaza "prostii" de sarbatori va culege "prostii"!
va rog frumos nu speculati peste venitul net! ca va frigeti!
iar aici ma referi sigur si la emag!
s c c r e t