Autoritatea de concurenţă a făcut o serie de recomandări pentru a creşte gradul de accesibilitate al serviciilor de telemedicină, facilitând, astfel, interacţiunea pacienţilor cu sistemul medical, în urma unui studiu derulat privind serviciile medicale furnizate în regim de telemedicină. Practicarea telemedicinei în România a debutat în sistemul public în anul 2018, prin proiecte pilot, iar în sistemul privat, în anul 2019, extinzându-se semnificativ la nivel naţional, în contextul pandemiei de Covid-19, conform unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatului, cele mai solicitate specialităţi pentru servicii de telemedicină au fost diabetul zaharat, nutriţia şi bolile metabolice, medicina de familie, psihologia, medicina muncii, psihiatria, alergologia şi imunologia clinică, endocrinologia şi reumatologia. Odată cu încetarea stării de alertă, decontarea consultaţiilor la distanţă a fost limitată la afecţiunile cronice, bolile cu potenţial endemoepidemic care necesită izolare şi la serviciile furnizate de psihologi şi logopezi. Ca urmare, s-a înregistrat o scădere drastică a consultaţiilor în regim de telemedicină. În aceste condiţii, Consiliul Concurenţei recomandă reanalizarea sistemului de decontare în vederea extinderii tipurilor de consultaţii în regim de telemedicină ce pot fi decontate. Măsura ar fi atât în beneficiul pacienţilor, cât şi al sistemului sanitar, prin economisirea timpului şi a costurilor conexe deplasării şi reducerea aglomeraţiei în spaţiile de aşteptare. O altă recomandare vizează implementarea platformei integrate la nivel naţional, care să permită accesul medicilor la rezultatele analizelor pacienţilor, platforma putând fi accesată atât de specialiştii din sistemul public de sănătate, cât şi de cei din sistemul privat, respectând prevederile privind protecţia datelor personale. Întrucât accesul populaţiei din mediul rural la serviciile medicale este limitat, autoritatea de concurenţă sugerează utilizarea terminalelor destinate telemedicinei, în localităţile care nu dispun de servicii medicale în sistem public, astfel încât, în baza unei programări telefonice, pacientul să poată avea acces la o consultaţie cu un medic generalist care să-l ghideze spre etapele următoare de investigaţii medicale sau tratament. Pentru zonele în care există doar anumite servicii medicale, iar pacienţii au nevoie de consultaţii de specialitate pe care medicul de familie le consideră realizabile în regim de telemedicină, se recomandă implementarea unui program naţional prin care la nivelul cabinetelor medicilor de familie sau al centrelor medicale locale, la care pacienţii ajung mult mai uşor, să existe un spaţiu dotat cu echipamente tehnice necesare pentru consultaţie. De asemenea, autoritatea de concurenţă mai recomandă şi definirea unui set de condiţii minimale pentru menţinerea calităţii actului medical în raport cu serviciile în regim de telemedicină, dar şi o analiză periodică a reglementărilor specifice, având în vedere faptul că evoluţiile din domeniul telemedicinei sunt foarte dinamice, iar industria trebuie să se adapteze nevoilor pacientului. Varianta preliminară a Studiului privind serviciile medicale furnizate în regim de telemedicină, ca o componentă a transformării digitale, poate fi consultată pe pagina web a instituţiei, www.consiliulconcurentei.ro, timp de 30 de zile. Observaţiile pot fi transmise în acest interval de timp, prin e-mail, la adresa studiutelemedicină@consiliulconcurentei.ro.