Clienţii din ţara noastră îşi plătesc facturile la timp, în proporţie de 73%, ceea ce înseamnă o scădere de două puncte procentuale faţă de nivelul de anul trecut, în timp ce companiile acordă termene de plată mai mari atât pentru clienţii persoane fizice (B2C), cât şi pentru clienţii persoane juridice (B2B), reiese dintr-un studiu realizat de compania de recuperare creanţe EOS KSI România.
Georg Kovacs, director general al companiei EOS KSI România, a declarat că, în prezent, 27% dintre facturi sunt plătite cu întârziere sau nu sunt plătite deloc, dar clienţii cu întârzieri de plată îşi achită facturile în medie ceva mai repede decât în anul anterior, şi anume cu o întârziere medie de 19 zile, comparativ cu 21 zile, perioadă rezultată în 2015.
"Pe lângă lipsa lichidităţilor proprii, mai mult de patru din zece companii numesc reducerea profitului ca fiind problema principală pe care o creează plăţile efectuate cu întârziere", a mai spus oficialul EOS.
Potrivit acestuia, principalele nevoi pentru companii cu privire la managementul creanţelor sunt, pe lângă măsuri interne cum ar fi o mai bună organizare a companiei, un mai bun comportament de plată al clienţilor companiei, însă jumătate dintre companiile româneşti nu pleacă de la premisa unei schimbări în această privinţă în următorii doi ani.
Domnia sa a adăugat: "În mod corespunzător mediei din Europa de Est, mai mult de jumătate dintre companiile româneşti îşi administrează creanţele preponderent intern, în timp ce 14% din companiile B2C nu au procese standardizate pentru recuperarea creanţelor".
În cadrul acestui studiu au fost intervievaţi 3.000 de factori de decizie din 14 ţări europene, conform companiei.
Studiul arată că, în 2015, 62% dintre clienţii B2B din România au primit termene de plată de cel puţin 40 de zile, faţă de 48% anul trecut.
Reprezentantul companiei a menţionat: "Comparând rezultatele studiilor EOS din anii precedenţi, considerăm că există o corelaţie între termenele de plată acordate şi punctualitatea plăţilor".
Georg Kovacs a adăugat: "Deşi am avea tendinţa să credem că, dacă există termene mai lungi de plată, procentul de plăţi la timp creşte, conform analizelor noastre, clienţii întârzie plăţile atunci când au termene lungi de plată. Aceasta este din cauză că se elimină sentimentul urgenţei, iar clienţii uită de plata facturilor. Pe viitor, ne aşteptăm ca punctualitatea plăţilor să scadă şi mai mult, dacă această tendinţă de extindere a termenelor de plată continuă. Recomandarea noastră este, aşadar, ca termenele de plată acordate de societăţile comerciale clienţilor săi să fie mai scurte".
În ceea ce priveşte nivelul creanţelor nerecuperabile, acesta rămâne la fel ca în 2015, de 4%.
Georg Kovacs a mai spus că un nivel al creanţelor nerecuperabile de 4% are un impact negativ asupra economiei României, subliniind: "Valoarea este aproape la fel de mare ca în Grecia (5%), unde ştim că există instabilitate economică, iar companiile se confruntă cu o creştere a creanţelor nerecuperabile şi a plăţilor întârziate".
Companiile din România consideră că principalele cauze ale nerespectării scadenţelor pentru clienţii persoane juridice sunt problemele temporare de cash flow (54%) şi situaţiile de neplată din partea propriilor clienţi (41%), mai arată sursa citată.
Potrivit acesteia, în ceea ce îi priveşte pe clienţii persoane fizice, aceştia întârzie plăţile sau nu plătesc deloc din cauza şomajului (45%), problemelor cu lichidităţile (32%) sau din cauza îndatorării excesive (31%), iar după cum rezultă din studiul EOS, din cauza efectuării cu întârziere a plăţilor, companiile de plâng de reducerea profitului (41%) şi de lipsa lichidităţilor (33%).
Mai mult de jumătate dintre companiile din România care au participat la acest studiu îşi administrează creanţele intern, în timp ce 14% din companiile B2C nu au procese standardizate pentru recuperarea creanţelor, conform studiului.
Referitor la evoluţia comportamentului de plată în viitor, aproape jumătate dintre respondenţii din România consideră că în următorii doi ani nu vor exista schimbări în comportamentul de plată al propriilor clienţi, în timp ce aproximativ 30% dintre aceştia se aşteaptă la o creştere a plăţilor efectuate la timp, informează raportul EOS.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 01.10.2016, 10:18)
S
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 01.10.2016, 10:19)
Sigur ca da, avem legea darii in plata. Plata Domnului......