Mai puţin de una din cinci gospodării digitale (16%) şi-a redus sau intenţionează să îşi reducă cheltuielile pentru serviciile de bandă largă, conectivitate mobilă sau streaming, potrivit celui mai recent studiu EY Decoding the digital home - care a intervievat peste 21.000 de consumatori cu privire la atitudinea lor faţă de tehnologie, media şi telecomunicaţiile de acasă din opt ţări: Canada, Franţa, Italia, Coreea de Sud, Spania, Suedia, Marea Britanie şi SUA, conform comunicatului remis redacţiei.
Potrivit sursei citate, mai puţin de o treime (32%) nu au luat nicio măsură pentru a reduce cheltuielile cu conţinutul de conectivitate şi tehnologia de acasă din cauza costului vieţii, procentul ajungând la 49% în Marea Britanie. În ciuda îngrijorărilor tot mai mari în rândul unei părţi a consumatorilor cu privire la creşterea preţurilor la serviciile de bandă largă şi streaming/pay-TV (menţionate de 63% şi, respectiv, 60% dintre respondenţi), raportul calitate-preţ perceput rămâne constant de la an la an şi a crescut substanţial în cazul conţinutului furnizorilor de bandă largă (51%, faţă de 41% anul trecut) şi produsele inteligente pentru casă (40%, faţă de 34% anul trecut). Raportul calitate-preţ perceput pentru conţinutul furnizorilor de bandă largă este cel mai ridicat în SUA (60%) şi în Marea Britanie (55%).
Sursa mai arată că această atitudine pozitivă este completată de un entuziasm sporit pentru ofertele premium la serviciile de bandă largă, consumatorii fiind din ce în ce mai dispuşi să plătească mai mult pentru un serviciu de mai bună calitate (în creştere cu 6% de la an la an, ajungând la 36%) şi pentru conectivitate de rezervă (de asemenea, în creştere cu 6%, ajungând la 35%). În ceea ce priveşte serviciile de streaming, 40% dintre respondenţi ar fi dispuşi să plătească mai mult pentru a avea acces la tot conţinutul prin intermediul unei singure platforme, ajungând la 50% în SUA şi la 51% în rândul persoanelor cu vârste cuprinse între 25 şi 34 de ani de pe toate pieţele.
Tom Loozen, EY Global Telecommunications Leader, a declarat că: "Consumatorii îşi schimbă priorităţile pe măsură ce societatea se adaptează la hiperinflaţie, însă ofertele de bandă largă şi conectivitate au rezistat în multe privinţe perturbărilor. Îmbunătăţirea percepţiei valorii este încurajatoare pentru furnizorii de conectivitate, ceea ce sugerează că clienţii rezonează bine cu propunerile lor de pachete de servicii. Acest lucru nu numai că intensifică concurenţa, dar prezintă şi oportunităţi uriaşe pentru furnizorii care se pot diferenţia prin servicii superioare pentru clienţi şi fiabilitate a reţelei prin prisma unor pachete simplificate, care se adresează tuturor categoriilor demografice.
Sursa precizează că noile servicii şi produsele emergente pentru
locuinţe inteligente sunt încă puse la încercare de presiunea asupra cheltuielilor gospodăriilor. Aproape jumătate dintre consumatori afirmă că, din cauza climatului economic, este mai puţin probabil să caute noi experienţe de conectivitate şi conţinut (43%) şi să adopte noi tehnologii şi gadgeturi pentru casă (48%). Iar 56% spun că presiunea asupra finanţelor i-a făcut mai predispuşi să caute cele mai bune oferte de conectivitate sau conţinut. În mod similar, ratele de penetrare a tehnologiilor mai sofisticate pentru casă rămân scăzute. Niciunul dintre cele 17 dispozitive sau produse prezentate în studiu (inclusiv securitatea inteligentă şi asistenţii casnici digitali) nu este deţinut în prezent de mai mult de una din cinci gospodării, iar nivelurile de adoptare cresc doar uşor de la an la an. În special, preţul atractiv este factorul nr. 1 care îi influenţează pe consumatori, atunci când aleg un dispozitiv inteligent pentru casă (40%), iar încrederea în brand se situează imediat după (39%).
Sursa menţionează că concurenţa între serviciile de streaming continuă. Pe măsură ce tot mai multe servicii intră pe piaţă, există semne de oboseală decizională, 54% dintre respondenţi fiind de acord că se confruntă cu prea multe opţiuni între platforme. Între timp, 20% dintre cei care consumă servicii de streaming indică faptul că au anulat cel puţin un abonament lunar în ultimele 12 luni, iar 13% intenţionează să anuleze unul sau mai multe în viitor. Atât peisajul concurenţial, cât şi presiunile asupra cheltuielilor sunt factori care influenţează aceste decizii, 45% dintre respondenţi menţionând economiile de costuri ca motiv de anulare, în timp ce 31% citează conţinutul inadecvat sau preferinţa pentru servicii de streaming alternative.
Adrian Baschnonga, EY Global Technology, Media and Telecoms Lead Analyst, a declarat că: "Furnizorii de servicii de streaming trebuie să fie cât mai agili posibil atunci când îşi stabilesc preţurile şi îşi poziţionează pachetele, dacă vor să se impună într-un peisaj din ce în ce mai aglomerat. Între timp, furnizorii de conectivitate ar trebui să ia măsuri pentru a aborda problemele persistente legate de fiabilitate, fie prin educarea clienţilor cu privire la modul de maximizare a puterii semnalului, fie prin oferirea unui sprijin mai proactiv în timpul întreruperilor de reţea."
În comunicat se mai arată că fiabilitatea reţelei continuă să reprezinte un motiv de nemulţumire pentru consumatori. Mai mult de un sfert dintre respondenţi (26%) declară că au o conexiune de bandă largă la domiciliu care nu este fiabilă, ceea ce reprezintă o uşoară scădere faţă de 28% în fiecare dintre cei doi ani precedenţi. Percepţiile legate de datele mobile sunt mai îngrijorătoare: în pofida creşterii nivelurilor de acoperire 4G şi 5G, 29% indică faptul că se confruntă des sau foarte des cu o conexiune mobilă nesigură - în creştere de la 24% (2022) şi 22% (2021). În general, o treime dintre gospodării (33%) consideră că îmbunătăţirea fiabilităţii conexiunii lor este cea mai mare îmbunătăţire a serviciilor pe care ar putea să o facă furnizorul lor.