La finalul anului 2017, încrederea consumatorilor din Europa a continuat să crească uşor, în timp ce, în România, aceasta scade, aşteptările economice atingând minimul anual în decembrie 2017, potrivit unui studiu GfK, referitor la climatul de consum din Europa pentru trimestrul IV din 2017.
În decembrie, indicele climatului de consum calculat de GfK pentru cele 28 de state din UE a atins valoarea de 21,1 puncte - cea mai ridicată din ultimii 10 ani. La finalul trimestrului al treilea, această valoare era încă la nivelul de 20,9 puncte. GfK prognozează pentru anul 2018 o creştere a consumului casnic din Uniunea Europeană între 1,5 şi 2%, în termeni reali.
În document se precizează: "Consumatorii europeni consideră că economia este în creştere. Aşteptările economice din decembrie 2017 au crescut în medie la 17 puncte pentru toate ţările UE - ceea ce reprezintă o creştere clară cu 5 puncte faţă de luna septembrie. Franţa, Germania şi Austria au înregistrat creşteri semnificative. În România, pe de altă parte, încrederea consumatorilor în creşterea economică a scăzut drastic în urma crizei guvernamentale care continuă".
Aceste evaluări pozitive ale consumatorilor corespund datelor Comisiei Europene, care anticipează o creştere a produsului intern brut al ţărilor UE cu 2,3%.
În Europa, aşteptările privind veniturile au crescut uşor între septembrie şi decembrie 2017, cu o medie de 2 puncte, ajungând la 15 puncte. Aşteptări mai mari privind creşterea salariilor s-au înregistrat în Austria şi Slovenia. Şi la acest capitol, România a înregistrat cea mai mare scădere. Înclinaţia către cumpărare a crescut faţă de luna septembrie cu 1 punct, ajungând la nivelul de 21 puncte la finalul lunii decembrie. La acest indicator, Polonia şi Austria au înregistrat cele mai mari creşteri.
Expertul în consum al GfK, Rolf Burkl, comentează: "Pe toată durata anului 2017, încrederea într-o eventuală creştere economică a Europei a crescut semnificativ. Bazându-se pe această creştere, oamenii speră şi la salarii mărite. Aşteptările privind veniturile sunt pozitive într-o mare parte a Europei, dar sunt doar cu puţin mai mari faţă de anul 2016. Aceeaşi evoluţie a înregistrat-o şi disponibilitatea de cumpărare. Pe baza tuturor factorilor analizaţi, GfK prognozează pentru anul 2018 o creştere a consumului gospodăriilor din Uniunea Europeană între 1,5 şi 2%, în termeni reali. În concluzie, economia europeană va continua să fie susţinută de consumul privat."
Criza guvernamentală care continuă în România are efect şi asupra consumatorilor, potrivit sursei citate.
În document se adaugă: "În ultimul trimestru din 2017, toţi indicatorii au înregistrat scăderi drastice. Aşteptările economice au atins minimul anual în decembrie 2017, ajungând la un nivel de -19,3 puncte. Este o scădere de aproape 37,6 puncte faţă de maximul anual din luna martie şi cea mai mică valoare din aprilie 2013.
În acelaşi timp, aşteptările românilor privind veniturile au scăzut şi ele. Au atins nivelul de 6,8 puncte în decembrie 2017, cea mai mică valoare din septembrie 2014. Şi asta, după ce în luna martie crescuseră la un maxim de 33,7 puncte".
Înclinaţia către cumpărare a atins un minim anual de -0,2 puncte în decembrie 2017. Este vorba de un nivel cu 16,6 puncte mai mic decât maximul din luna martie a aceluiaşi an.