Piaţa românească a bunurilor de folosinţă îndelungată a marcat o scădere de aproape 2% faţă de primele trei luni ale anului trecut, ajungând la o valoare de 700 milioane de euro în primul trimestru din 2019, arată un studiu Gfk Temax.
Potrivit studiului, cele mai importante scăderi au venit din telecom şi IT, sectoare responsabile de 43%, respectiv, 14% din valoarea totală a pieţei în primul trimestru din 2019. Sectorul telecom a scăzut cu 4,5%, până la 301 milioane de euro, iar electronicele - cu o importanţă de 15% în valoarea totală - au intrat şi ele în teritoriul negativ, cu un declin de aproape 1 procent, până la 106 milioane de euro, mai informează Gfk.
Studiul mai notează: "Vânzările de electrocasnice mari (18% din valoarea pieţei) au crescut cu peste 11%, până la 128 milioane de euro. Electrocasnicele mici (7% din valoarea totală) şi-au majorat vânzările cu aproape 4%, până la 52 milioane de euro. Sectorul IT a totalizat 101 milioane de euro în acest prim trimestru, cu aproape 10% mai puţin faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Echipamentele de birou şi aparatele foto, fiecare reprezentând aproape 1% din piaţa totală, au marcat evoluţii negative de -4.5% (până la 8 milioane de euro), respectiv, mai mult de -11% (până la 4 milioane de euro)".
Categoria care marchează evoluţia negativă a întregului sector telecom este cea a telefoanelor mobile care îşi diminuează valoarea cu mare viteză, marcând o scădere de peste 74% faţă de trimestrul similar din 2018, care a adus vânzările la 53 milioane de euro, au mai precizat autorii studiului.
În ceea ce priveşte electrocasnicele mari, în acest sector, uscătoarele de rufe sunt cele care continuă evoluţia foarte bună de anul trecut. În primul trimestru din 2019, categoria a crescut cu aproape 35%, până la 3 milioane de euro, a mai precizat Gfk, potrivit căreia deşi este o categorie mică, aceasta va urma trendinţa de creştere remarcată la nivel european.
În sectorul electronicelor, cea mai importantă categorie, cea a televizoarelor, a înregistrat un plus de peste 2 procente, ajungând la o valoare de 92 milioane de euro.
Rezultate foarte bune se remarcă şi în cazul boxelor şi al sistemelor audio, ale căror vânzări au crescut cu aproape 9%, respectiv 8%, până la o valoare de două milioane de euro fiecare.
Restul categoriilor au însă un impact negativ asupra performanţei totale a sectorului.Aproape toate categoriile din sectorul IT au avut o evoluţie negativă în primul trimestru al acestui an, singurele excepţii fiind monitoarele, cu o majorare de 12,5%, până la 10 milionane de euro şi camerele web, cu o creştere de peste 3%, până la două milioane de euro, mai indică studiul, conform căruia cea mai accentuată scădere, de aproape 26%, a fost înregistrată de computere, ale căror vânzări au ajuns la 17 milioane de euro. În ceea ce priveşte echipamentele de birou, acestea au înregistrat, conform studiului, vânzări mai mici cu 4,5% faţă de primele trei luni ale anului trecut, până la 8 milioane de euro, în timp ce camerele digitale continuă să piardă teren în faţa telefoanelor inteligente cu camere din ce în ce mai multe şi mai performante, categoria aceasta scăzând, astfel, la 4 milioane de euro.
Cea mai importantă categorie din sectorul electrocasnicelor mici, cea a aspiratoarelor (28% importanţă valorică), a marcat o creştere de 17%, atingând 15 milioane de euro, iar o altă categorie importantă, cea a espressoarelor de cafea, a crescut cu peste 26 de procente, atingând o valoare de 10 milioane de euro.