Europenii au o sumă medie de 14.739 euro de persoană disponibilă pentru cheltuieli şi economii în 2019. În România, puterea de cumpărare medie pe cap de locuitor este de 5.881 euro. Acestea sunt câteva dintre rezultatele studiului recent lansat "GfK Puterea de Cumpărare în Europa 2019", remis Redacţiei noastre.
Ţara noastră se află pe locul treizeci şi doi în clasamentul european, cu o putere de cumpărare medie pe cap de locuitor de 5.881 euro. Românii se situează cu aproximativ 60% sub media europeană, potrivit sursei citate.
Bucureşti conduce în clasament, cu o putere de cumpărare medie pe cap de locuitor de 10.452 de euro. Această sumă echivalează cu 78% mai mulţi bani decât în restul ţării. La celălalt capăt al clasamentului se află judeţul Vaslui, cu o putere de cumpărare medie pe cap de locuitor de 3.706 de euro. Aceasta plasează Vasluiul cu aproximativ 37% sub media naţională şi cu aproximativ 75% sub media europeană.
Venitul net disponibil variază semnificativ între cele 42 de ţări studiate: Liechtenstein, Elveţia şi Luxemburg au cea mai mare putere de cumpărare medie, în timp ce Moldova, Kosovo şi Ucraina se situează la polul opus, se mai arată în studiu.
Europenii au avut la dispoziţie puţin sub 10 trilioane de euro în 2019. Puterea de cumpărare pe cap de locuitor a crescut cu aproximativ 3,5 procente în 2019, ceea ce este semnificativ mai mult faţă de valoarea anului trecut. Aceasta corespunde unei puteri de cumpărare medii pe cap de locuitor de 14.739 euro. Clasamentele arată diferenţe substanţiale între ţările studiate în ceea ce priveşte suma disponibilă pentru europeni pentru alimente, întreţinere, servicii, energie, pensii private, asigurări, vacanţe, cheltuieli de transport şi de consum zilnic.
Liechtenstein ocupă din nou primul loc cu o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 67.550 de euro. Aceasta depăşeşte cu mult valorile celorlalte ţări şi este de peste 4,5 ori mai mare decât media europeană. Cu 42.067 de euro de persoană, Elveţia ocupă locul al doilea, la fel ca şi anul trecut. Toate celelalte ţări dintre primele zece clasate au, de asemenea, o putere de cumpărare semnificativ peste media europeană. Luxemburg a intrat în top trei în acest an cu o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 35.096 de euro, eliminând Islanda de pe locul trei, care acum ocupă locul al patrulea. Suedia face schimb de poziţie cu Finlanda, coborând de pe locul al nouălea pe al zecelea.
Şaisprezece dintre ţările luate în considerare de studiu au o putere de cumpărare pe cap de locuitor peste medie, în timp ce douăzeci şi şase scad sub media europeană. Ucraina ocupă ultimul loc cu o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 1.830 de euro.
Simone Baecker-Neuchl, expertă pe soluţiile de geomarketing la GfK:" Studiul GfK Puterea de cumpărare în Europa este un reper important al puterii economice pentru anumite regiuni, deoarece există diferenţe majore la acest capitol atât între regiunile aceleiaşi ţări, cât şi între ţările europene. Prin urmare, este crucial să calculăm datele noastre internaţionale folosind standarde de calitate consistente. Acest lucru face posibil pentru companiile din toate industriile să facă comparaţii între aceste ţări şi să identifice regiunile europene cu cea mai mare putere de cumpărare. Aceste date oferă un sprijin indispensabil în deciziile de business legate de planificarea şi evaluarea locaţiilor la nivel internaţional, precum şi în gestionarea vânzărilor şi în deciziile de marketing."