Numai 14% dintre români au făcut voluntariat în ultimul an, în timp ce restul invocă lipsa de timp, de informaţii şi de cauze în care să creadă, dar se declară disponibili să activeze pro bono într-o firmă, dacă aceasta ar dona peste o cincime din profit în scopuri caritabile, relatează un studiu naţional trimis astăzi redacţiei.
Cele mai căutate domenii de voluntariat sunt serviciile sociale (25%), protecţia mediului (18%), educaţie (13%) şi sănătate (11%). Doar 7% dintre cei care au făcut voluntariat s-au implicat în structuri ale economiei sociale, mai precizează documentul citat.
44 de procente dintre respondenţi au auzit de economia socială, întreprindere socială sau antreprenor social. Cu toate acestea, 35% din populaţie nu găseşte echivalentul acestor concepte, iar 23% dintre subiecţi identifică economia socială cu IMM-urile şi 18% cu ONG-urile.
Cele mai cunoscute structuri ale economiei sociale sunt, potrivit studiului, cooperativele agricole (62%), casele de ajutor reciproc (61%) şi cooperativele de credit (55%). Un procentaj de 50% dintre români asociază economia socială cu serviciile sociale, 24% cu producţia sau comercializarea produselor alimentare şi 22% cu sănătatea.
Ca profil psihologic, voluntarul român este tânăr, student sau angajat cu studii superioare, motivat de solidaritate (40%) şi dorinţa de îmbunătăţire a experienţei profesionale (15%).
Studiul naţional "Responsabilitatea socială individuală în România" a fost realizat de Centrul de Marketing şi Prognoză Socială la solicitarea Asociaţiei React. Cercetarea, întreprinsă între 1 august şi 18 octombrie, asupra unui număr de 830 de persoane cu vârsta mai mare de 15 ani, a vizat măsurarea gradului de implicare socială a membrilor comunităţii, urmărind atât profilul voluntarului din România şi felul în care este perceput voluntariatul, cât şi gradul de cunoaştere a economiei sociale.