În ultima perioadă s-a extins pe larg punerea sub semnul întrebării a rezultatului alegerilor din ţările democratice, deoarece ar fi puternic influenţat de campaniile de dezinformare de pe reţelele sociale.
Unele rezultate, cum a fost cel al alegerilor prezidenţiale din România, au fost anulate, pur şi simplu, doar pe baza unor acuzaţii nefondate şi nedovedite.
Se pare că acuzaţiile de dezinformare vor fi la fel de nefondate şi nedovedite şi în perioada următoare, pe fondul apariţiei unui studiu cuprinzător asupra dezinformării online, cu toate că autorităţile nu vor lua în considerare aceste rezultate incomode şi vor continua propaganda dezinformării.
Studiul "Information Ecosystems and Troubled Democracy" este disponibil pe site-ul organizaţiei Observatory on Information and Democracy (OID) la adresa https://tinyurl.com/28hpfmmf.
Matthias Kettemann, profesor de inovare, teorie şi filosofie a dreptului la Universitatea din Innsbruck şi unul dintre autorii meta-analizei, a declarat pentru publicaţia germană Tichys Einblick:: "studiile pe care le-am analizat au arătat că nu există nicio dovadă empirică conform căreia dezinformarea a avut un impact major asupra vreunui lucru", iar "presupusa influenţă a social media asupra democraţiei este mai mică decât se presupune în general".
Pe baza unor date obţinute din peste 2.700 de surse la nivel global, autorii au ajuns la concluzia că, atât rolul influenţei reţelelor de socializare, cât şi al dezinformării asupra democraţiei sunt semnificativ supraestimate.
"Un expert intervievat pentru acest raport a sugerat că dovezile empirice privind polarizarea indică faptul că dezinformarea şi algoritmii reţelelor sociale contribuie într-o mică măsură", se arată în pagina 40 a documentului de peste 300 de pagini.
O observaţie deosebit de interesantă din punct de vedere al potenţialelor surse de dezinformare arată că, "deşi există puţine dovezi că majoritatea oamenilor sunt influenţaţi de informaţiile eronate şi dezinformările pe care le întâlnesc online, indiciile oferite de elite contează mai mult în ceea ce priveşte impactul şi influenţa, iar efectele pe termen lung nu sunt bine înţelese".
Acesta pare să fie şi motivul pentru care profesorul Kettemann a mai subliniat că "problema nu este dezinformarea în sine, ci faptul că mass-media şi politicienii vorbesc mult despre faptul că suntem înconjuraţi de dezinformare".
Un alt expert a observat că polarizarea societăţii în general ar putea fi ea însăşi o cauză pentru care oamenii cad pradă dezinformării, în condiţiile în care "disponibilitatea platformelor de socializare a permis persoanelor care nu puteau intra în media mainstream să îşi facă un nume şi să acopere o altă latură a ştirilor".
Nici verificarea faptelor şi reputaţia fact-checkerilor nu par să stea foarte bine. Tot în meta-studiul de la OID se arată că o analiză bibliografică a datelor empirice din Brazilia, Malaezia, Turcia, Regatul Unit şi Statele Unite ale Americii privind eficacitatea verificării faptelor în combaterea dezinformării a ajuns la concluzia că verificarea faptelor, concepută iniţial ca o modalitate de a-i trage la răspundere pe politicieni, nu a fost capabilă să răspundă aşteptărilor factorilor de decizie politică.
Este greu de crezut că studiul va influenţa în vreun fel modul de acţiune al politicienilor europeni, cărora nu le-a mai rămas decât dezinformarea pentru a-şi justifica deciziile politice, care sunt tot mai rupte de voinţa alegătorilor.
Dincolo de Ocean, preşedintele Donald Trump pare să nu aibă nevoie de susţinerea unor studii pentru a înţelege adevărata natură a "dezinformării".
"Guvernul nostru nu va mai eticheta discursul propriilor noştri cetăţeni drept dezinformare, care este un cuvânt preferat al cenzorilor şi al celor care doresc să oprească schimbul liber de idei şi progresul. Am salvat libertatea de exprimare în America", a declarat preşedintele Donald Trump în faţa participanţilor la întâlnirea din acest an a Forumului Economic Mondial de la Davos.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 28.01.2025, 11:06)
Dovezile nu sunt necesare.
Doar bunul simt.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 28.01.2025, 12:18)
Dc nu le-a vazut, nu exista.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 28.01.2025, 11:19)
Influențatorii extremiști de pe rețelele de socializare pot reprezenta o problemă majoră, având în vedere puterea lor de a influența opiniile, comportamentele și deciziile unui număr mare de oameni. Aceștia pot răspândi ideologii periculoase, teorii conspiraționiste, incitări la ură sau violență, afectând astfel stabilitatea socială și emoțională a comunităților.
De ce reprezintă o problemă:
Manipularea emoțională: Mesajele lor sunt adesea concepute să declanșeze reacții emoționale puternice, cum ar fi frica, furia sau ura.
Dezinformarea: Promovează informații false sau denaturate pentru a susține o agendă specifică.
Radicalizarea: Pot atrage persoane vulnerabile, care ajung să îmbrățișeze ideologii extremiste.
Polarizarea societății: Creează diviziuni adânci între grupuri sociale, politice sau culturale.
Influența asupra deciziilor: Pot mobiliza mase mari de oameni în direcții greșite, fie că vorbim de proteste violente, boicoturi sau alte acțiuni cu impact negativ.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de wes în data de 28.01.2025, 13:21)
Daca nu te prostesc soros cu ursula, nu e nici un farmec.
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 28.01.2025, 14:41)
Acuma, mai bine astia decat CG si extraterestrii.
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de wes în data de 28.01.2025, 15:38)
Bineinteles. Cate doze ai bagat? :))
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 28.01.2025, 11:22)
CG e un influencer extremist, de stanga+ dreapta, aprox similar cu Makaveli , fratii tate samd, au aparut ca ciupercile dupa ploaie odata cu retelele de socializare.
Mulți influenceri extremiști sau toxici se folosesc de conceptul de Schadenfreude (bucuria de a vedea suferința altora) pentru a atrage atenția și a stârni reacții emoționale puternice. Acest mecanism psihologic este exploatat pentru a genera engagement, reacții și chiar loialitate din partea publicului lor.
Cum folosesc Schadenfreude:
Atacuri asupra altor persoane:
Critică, umilesc sau ridiculizează public alte figuri (influenceri, politicieni, celebrități).
Creează drame și conflicte pentru a alimenta interesul publicului.
Publicul lor se bucură de „căderea” altcuiva, simțindu-se superior sau răzbunat.
Exploatarea vulnerabilităților:
Îi expun pe alții în momente slabe sau dificile, transformând suferința acestora în divertisment.
Folosesc expresii ca „uite ce prost s-a făcut de râs!” pentru a atrage un sentiment de superioritate în rândul audienței.
Distribuirea de conținut șocant:
Pun accent pe tragedii, greșeli sau momente penibile, însoțite de comentarii sarcastice sau batjocoritoare.
Încurajează publicul să se alăture acestui „spectacol”, creând o comunitate bazată pe dispreț sau ironie.
Polarizarea:
Îi demonizează pe cei care nu le împărtășesc punctul de vedere, transformându-i în „inamici”.
Audiența lor simte satisfacție văzând cum „dușmanii” sunt atacați sau învinși.
De ce funcționează?
Schadenfreude este o emoție umană naturală, dar intensificată în mediile online unde oamenii se simt anonimi și mai puțin responsabili.
Oamenii se simt mai bine cu propriile vieți atunci când îi văd pe alții în situații neplăcute.
Rețelele sociale amplifică aceste emoții prin algoritmi care promovează conținutul controversat sau care generează reacții intense.
Consecințe:
Normal izarea cruzimii: Publicul devine insensibil la suferința reală.
Divizarea socială: În loc să promoveze empatia, aceste practici întăresc ura și disprețul între grupuri.
Cultura toxică: Creează o spirală în care negativitatea devine norma, iar empatia este percepută ca slăbiciune.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 28.01.2025, 15:08)
Mult și fara rost.
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 28.01.2025, 11:48)
Un studiu influenta canalelor tv finantate de partide in afara campaniei este? A aparut un reportaj pe aceasta tema...
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 28.01.2025, 13:28)
Vai de mine,
si acum CCR-ul ce va face,
nu cumva va valida turul 1,
in care nu a iesit cine "trebuie"
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 28.01.2025, 16:46)
CCR-ul are datoria morală să ia o fițuică de pe net pe care să-și bazeze deciziile.
Un candidat necunoscut a câștigat primul tur electoral cu zero lei cheltuieli pe baza mesajelor trimise cu porumbei sălbatici.
Dar Maskirovka e strategie militară sovietică de 101 ani. :
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 28.01.2025, 17:36)
Informare si dezinformare este tot timpul , sau nu mai avem voie sa gandim decat cum vor unii ?
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 28.01.2025, 22:31)
Acest cg, dc te uiti e zulu, nu se poate abtine sa nu scoata o prostie pe minut, adica cum ar fi sa-l auzi pe ciolacu intr-o zi la o emisiune ca el a vazut reptilieni nu stiu unde.
In plus de asta, el mereu a fost in sistem, inca din anii 80 cand a fost la studii pe afara UK US, si s-a si intors! Pai ce nebun se mai intoarcea? Un nebun cu ambitii politice. Deci el e in sistem de tanar, a tot candidat la prim ministru in 3 cicluri electorale dar nimic, a fost in aur membru, s-a certat cu simion. N-a reusit macar un partid de 5% sa intre in parlament cu el. De ce pt ca e diliu si nu se intelege cu nimeni.
Ei si acum vrem sa credem cumva ca toata campania aia pe tic tok si fb , care a fost pregtita de luni de zile , chiar ani, si dezvaluit candidatul abia cu 2 saptamani inainte de alegeri , si-a facut-o el? Adica n-a fost in stare nimic pana acum 2 luni si dintr-o data boom. Unul care vorbeste cu martienii dar nu direct ci prin apa.
Nu aici a fost exact cm a spus, ALTII au platit si facut campania pt el(ca putea fi probabil si alt candidat , poate de-aia nici nu s-a stiut numele). A si spus nevasta-sa, noi am venit in Romania cu 3 saptamani inainte de alegeri. A fost impins de .. presupunem rusi.
Nu stiu dc promisiunile cu totul gratis vin de la el posibil pt ca e cucu. Dc cumva ajunge presedinte sau prim ministru vom vedea ce e si cu promisiunile astea, vine nemtii sa lucreze la noi. totul va fi gratis, pensiile se vor tripla, si ne pensionam toti la 55 de ani ca politaii. datoria tarii va fi zero.
Deci in ambele situatii daca ar ajunge presedinte sau premier, da repede cu oistea-n gard, caruta rasturnata-n sant cu rotile-n sus. Nimeni nu va lucra sau plati taxe, da-ne gratis.
Si dupa ce se alege praful, cg ca-n dacia cu coiful pe cap , praf si pulbere in jur, iar o sa ne caciulim la psd hai vino scoate-ne la liman cumva. sau cel putin pensionarii asta vor face. ca restul pot pleca din tara.