Peste jumătate dintre companiile din ţara noastră (54%) intenţionează să crească numărul de angajaţi cu 11% în medie, anul viitor, arată Barometrul de HR realizat de PwC România.
Potrivit companiei de consultanţă în afaceri, cea mai mare cerere de noi angajaţi este în sectorul IT&C, urmat de industrie, auto şi retail.
Astfel, 91% dintre companiile din IT&C intenţionează să îşi majoreze numărul de angajaţi în medie cu 20% anul viitor; în industrie şi auto, 71% dintre societăţi vor să angajeze în medie cu 6,2% mai multe persoane şi 50% dintre firmele din retail au nevoie de un plus de 6,4%, au mai transmis reprezentanţii PwC România, conform cărora creşteri de personal au mai menţionat 40% din companiile din sectorul de servicii financiare şi 30% dintre firmele din farma.
În acest context, Ionuţ Simion, Country Managing Partner, PwC România, a declarat: "Estimările noastre arată că România are nevoie de încă un milion de angajaţi, în următorii cinci ani, pentru a obţine o creştere economică medie de 3,5% anual. Aşa cum ştim, în ultimii ani, forţa de muncă a devenit mai greu de găsit, existând riscul de a limita potenţialul de dezvoltare a economiei. Din acest motiv, atât guvernul, cât şi companiile ar trebui să se implice în programe de educaţie care să dezvolte competenţele angajaţilor, în special pe cele digitale, tot mai solicitate de angajatori pe măsură ce noile tehnologii sunt adoptate pe scară largă".
Potrivit sondajului, cele mai multe poziţii noi au fost create, în 2019, în zona Digital&Social Media, precum Chief IT Digital Solutions, Instructional Designer, Specialist social media, Digital & Multichannel Manager, Digital Manager, RPA Specialist şi Online Manager.
De asemenea, sondajul indică departamentele care vor fi cel mai afectate de automatizare, în opinia respondenţilor, respectiv contabilitatea, suportul IT, zona administrativă şi cea de analiză financiară şi de business.
Oana Munteanu, Senior Manager People&Organisation, PwC România, a afirmat: "Principalele provocări la care se aşteaptă departamentele de resurse umane în 2020 vor fi fluctuaţia de personal şi angajamentul redus, creşterea costurilor salariale, impactul digitalizării asupra forţei de muncă şi deficitul de forţă de muncă. Utilizarea noilor tehnologii şi automatizarea înseamnă competenţe şi poziţii noi, fapt care începe să se reflecte în organigramele angajatorilor din România. Spre exemplu, majoritatea posturilor nou apărute în anul 2019 se află în zona de digital şi social media".
Barometrul de HR arată că majoritatea respondenţilor se consideră pregătiţi să facă faţă deficitului forţei de muncă şi costurilor salariale pe care le implică atragerea şi creşterea numărului de angajaţi în anul 2020.
Studiul a fost derulat de către PwC în luna octombrie 2019, pe baza informaţiilor furnizate de 65 de companii participante.