Grupul de iniţiativă în politici publice VERTIK şi Kidprenor, în dialog cu Ministerul Educaţiei, în parteneriat cu Reveal Marketing Research, au finalizat studiul naţional în rândul părinţilor cu privire la pregătirea copiilor pentru viaţă prin activităţi practice şcolare şi extraşcolare din copilărie, cu accent pe importanţa dobândirii competenţelor antreprenoriale şi financiare.
Studiul a fost realizat în susţinerea demersului de includere în şcoli a unui modul de educaţie antreprenorială de către Ministerul Educaţiei din 2023, urmare a dialogului iniţiat cu secretarul de stat pentru învăţământul preuniversitar, Sorin Ion şi consilierul ministrului, Radu Szekely, precum şi a dezbaterii publice organizate în 31 mai, sub denumirea "Copil învăţat sau copil pregătit pentru viaţă", la iniţiativa Danielei Şerban, co-fondator VERTIK, şi a lui Valentin Maior, co-fondator Kidprenor.
Introducerea educaţiei antreprenoriale în şcoli
91% dintre respondenţi se declară mulţumiţi de introducerea unui modul care să vizeze educaţia antreprenorială în şcoli, iar un procent de 87% consideră că un astfel de curs ar fi de interes pentru copii.
Principalele beneficii dobândite în urma modulului de educaţie antreprenorială
Părinţii au aşteptarea ca un modul de educaţie cu specific antreprenorial să dezvolte copiilor abilitatea de gestiune a banilor (92%), să le stârnească dorinţa de învăţare (92%) şi să contribuie la o stimă de sine sănătoasă (91%). De asemenea, copiii ar deveni mai responsabili (63%), cu iniţiativa economică (54%) şi mai creativi (51%).
Modalităţi de livrare a modulului
Jocurile interactive (88%), taberele (85%) şi conţinutul video (79%) sunt considerate a fi cele mai eficiente forme de livrare a materialelor în educaţia antreprenorială în opinia părinţilor.
Experienţă în antreprenoriat
Respondenţii declară în proporţie de 67% că fiii sau fiicele lor îşi doresc propria afacere, în timp ce 52% declară despre copiii lor că aceştia au avut activităţi prin care să obţină bani.
Copiii celor care au avut iniţiative antreprenoriale au avut într-o proporţie semnificativ mai mare activităţi prin care să obţină bani, 66%, spre deosebire de cei care nu au avut propria afacere, 41%. Conform datelor obţinute, doar 37% dintre respondenţi se consideră informaţi sau foarte informaţi când vine vorba de antreprenoriat, deşi 43% din total declară că au, au avut sau au intenţionat să aibă propria afacere.
Ideea de antreprenor, percepţii şi importanţă. Viitorul profesional al copiilor
Antreprenoriatul este asociat în principal cu puterea de decizie (84%), inovaţia (74%) şi riscul (71%). 75% dintre parinţii intervievaţi îşi consideră copiii potriviţi pentru a avea propria afacere atunci când vor fi mari. Mai mult decât atât, rezultatele reflectă ceea ce îşi doresc aceştia pentru viitorul copiilor lor, respectiv 76% dintre părinţi vor o carieră în antreprenoriat sau freelance pentru copiii lor.
De altfel, copiii antreprenorilor au avut într-o proporţie semnificativ mai mare activităţi prin care să obţină bani (66%), spre deosebire de cei care nu au avut propria afacere (41%).
Rolul IMM-urilor la nivel macroeconomic
Odată cu creşterea în vârstă a părinţilor, ei cred că este nevoie de mai multe IMM-uri, pentru creşterea gradului de ocupare a forţei de muncă şi oferirea unor produse concurenţiale, ca răspuns la nevoile clienţilor. De asemenea, persoanele care au avut iniţiative în antreprenoriat susţin importanţa şi rolul IMM-urilor în Romania pentru dezvoltarea economică.
Părinţii consideră că dacă investim în educaţia copiilor, în viitor, nivelul profesional al angajaţilor ar fi mai ridicat (63%), România ar fi mai modernă şi digitalizată (61%) şi condiţiile de muncă ar fi mai bune (46%).
Concluziile studiului
În urma studiului, au fost evidenţiate patru aspecte fundamentale referitoare la opiniile atât a părinţilor, cât şi a copiilor în ceea ce priveşte antreprenoriatul. În primul rând, părinţii sunt deschişi în proporţie foarte mare spre educarea antreprenorială a copiilor. Acelaşi interes apare şi în cazul celor mici atunci când sunt întrebaţi de educaţie şi activităţi antreprenoriale. În al doilea rând, sunt dezvoltate abilităţi importante în viaţa profesională: responsabilitate, iniţiativă economică şi creativitate. De asemenea, respondenţii consideră că IMM-urile sunt baza economiei ţării şi că acestea sporesc gradul de ocupare al forţei de muncă.
Studiul a fost realizat de Reveal Marketing Research, prin metoda CAWI (computer assisted web interviews) pe un eşantion de 830 respondenţi, la nivel naţional, urban, în rândul utilizatorilor de internet, la finele anului 2021. Partenerii VERTIK şi Kidprenor în acest proiect sunt eMag şi Simon&Partners Real Estate Advisors.