Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a lansat analiza "Piaţa Transporturilor Rutiere din România, 2018 - 2030". Studiul detaliază tendinţele industriei transporturilor rutiere, urmărind evoluţiile şi impactul în piaţă. El mai evidenţiază şi creşterea cererii de servicii de transport rutier, subliniind rolul său crucial în comerţul intern şi internaţional, conform unui comunicat remis redacţiei.
Analiza este axată pe patru componente majore:
previziuni macroeconomice şi importanţa transporturilor rutiere în economie,
evoluţii şi prognoze ale pieţei transporturilor,
analiza factorilor care influenţează piaţa (costuri, reglementări, bune practici, digitalizare, decarbonizare, Schengen),
piaţa transporturilor din România în context european,
bune practici în transportul rutier de marfă.
Radu Dinescu, Secretar General al UNTRR: "Această analiză reprezintă un pas deosebit de important în înţelegerea şi modelarea viitorului transporturilor rutiere din România. Suntem mândri să contribuim la o viziune inovatoare şi sustenabilă pentru acest sector vital, asigurând astfel prosperitatea şi siguranţa în transporturile naţionale. Studiul nu doar că oferă o perspectivă valoroasă asupra stadiului actual al transporturilor rutiere din România, dar evidenţiază şi direcţiile noastre strategice pentru viitor. Ne-am angajat să promovăm o industrie de transport rutier robustă, adaptabilă, echitabilă şi sustenabilă ".
Puteţi citi analiza "Piaţa Transporturilor Rutiere din România, 2018 - 2030" aici:
https://piata-transporturilor.ro/
Transportul rutier - principalul exportator de servicii al României
Conform studiului, piaţa transporturilor rutiere a ajuns la o valoare de aproape 19 miliarde euro în anul 2023, dintre care 17 miliarde euro a fost transportul rutier de marfă, ritmul mediu anual de creştere al ultimilor 5 ani fiind de 8,5%.
În ciuda numeroaselor provocări, sectorul transporturilor rutiere este primul exportator de servicii al României cu 7,81 miliarde euro în 2023, în faţa exportului de servicii IT de 7,772 miliarde euro şi cu un sold pozitiv (export-import) de 6,226 miliarde de euro, înaintea soldului serviciilor informatice de 5,9 miliarde euro.
Contribuţia transporturilor rutiere la formarea PIB a fost de 3% în anul 2022, iar 2,6% a provenit de la segmentul transporturilor rutiere de mărfuri.
Studiul mai subliniază că sectorul transportului rutier continuă să fie coloana vertebrală în logistica mărfurilor. În ultimii doi ani acesta a reprezentat 71% din totalul mărfurilor transportate (inclusiv maritim) sau 72% (exclusiv maritim) din parcursul total al mărfurilor măsurat în milioane tone - kilometri.
În concluzie, deşi transportatorii români au de înfruntat numeroase provocări economico -financiare şi legislative, activitatea lor rămâne remarcabilă, mai arată studiul "Piaţa Transporturilor Rutiere din România, 2018 - 2030". De pildă, din totalul comerţului exterior de mărfuri al României (milioane tone), transportatorii români transportă 57% din importurile de mărfuri ale ţării şi 66% din exporturi.
TOPUL performanţelor industriei transporturilor rutiere din România la nivel european
• Deţinem locul 6 în UE la transportul rutier de mărfuri (ca valoare a pieţei) deşi reprezentăm a 12-a economie ca mărime din UE;
• Locul 3 la transportul rutier internaţional bilateral;
• Locul 3 la transporturile rutiere internaţionale cross-trade operate de un transportator român între alte ţări din UE, după Polonia şi Lituania
• Locul 3 la transporturile în regim de cabotaj operate între două locaţii de încărcare/descărcare din interiorul unei alte ţări UE, după Polonia şi Lituania.
În 2022 transportatorii români au deţinut 4% din piaţa transportului rutier de marfă din UE, cu toate că economia României reprezintă doar 1,8% din PIB-ul UE.
TENDINŢE. Piaţa serviciilor anexe transporturilor va creşte într-un ritm mai accelerat decât economia românească, în ansamblu, datorită poziţionării strategice a ţării, cu ieşire la Marea Neagră, şi datorită faptului că România încă este o ţară emergentă.
Perspectivele transportului rutier de mărfuri din România - orizont 2030
• Este aşteptată să crească cererea serviciilor de logistică şi transport de mărfuri din 2025, după depăşirea crizei inflaţioniste actuale. Asta, datorită impulsului pe care industria prelucrătoare îl va primi (în principal, în urma expansiunii comerţului electronic şi a dezvoltării lanţurilor de aprovizionare).
• Aderarea României în spaţiul Schengen cu frontierele terestre este o urgenţă. Printre efectele negative ale neaderării la Schengen se numără: pierderi financiare în industrie (pierderi de 2,55 miliarde de euro anul trecut, 2,41 miliarde euro în 2022 şi 19,1 miliarde de euro în perioada 2012 - 2023) sau timpi de aşteptare în frontieră extrem de lungi (8-16 ore uzual la frontiera cu Ungaria, 3 zile în perioadele de sărbători, cu maxim istoric de 5 zile, la intrarea în Bulgaria, timpi de aşteptare de 20-30 de ore uzual, cu 3 zile vara şi 7 zile standard pentru camioanele cu mărfuri pentru Austria).
• Restricţiile impuse de Pachetul Mobilitate 1 vor continua să influenţeze activităţile de cross-trade şi cabotaj ale transportatorilor români. Aceştia încă aşteaptă hotărârea Curţii Europene de Justiţie, după ce Avocatul General al UE a recomandat anularea obligaţiei întoarcerii acasă a camioanelor. Acţiunea sa a fost demarată ca urmare a contestaţiilor depuse de UNTRR şi de alte state membre, încă din 2020.
• Criza şoferilor profesionişti rămâne o provocare majoră pentru firme. În prezent, transportatorii rutieri se confruntă cu un deficit de până la 33.800 de şoferi profesionişti de camion.
• Pentru perioada 2023 - 2030, scenariul conservator de prognoză arată o creştere anuală de 1% în volum şi 8% în valoare a pieţei transportului rutier de marfă, care este estimată să ajungă până la aproape 30 de miliarde de euro;
• În 2024 costurile generale de operare ale transportatorilor rutieri sunt aşteptate să crească cu până la 15% (din cauza majorării accizelor, a tarifelor RCA, a timpilor mari de aşteptare la frontiere, a noilor taxe pe CO2 a prevederilor impuse de Pachetul Mobilitate 1 sau din cauza costurilor cu retro-echiparea obligatorie cu tahograf inteligent 2), lucru care va antrena scumpiri în lanţ la consumatorul final.
Ediţia a treia a analizei sectoriale Piaţa Transporturilor Rutiere 2018 - 2030 comandată de UNTRR a fost realizată de Interbiz. Le mulţumim partenerilor noştri în acest demers - producătorilor de vehicule comerciale Daimler Truck, Scania, Volvo, furnizorilor de energie - OMV şi MOL, precum şi furnizorilor de servicii dedicate industriei transporturilor - CTE Trailers, Eurogate şi Obilet. Alte rezultate ale acestui studiu vor fi transmise de UNTRR în comunicatele de presă viitoare.
Despre UNTRR: Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.