Compania de consultanţă Valoria Business Solutions, în colaborare cu Doingbusiness.ro, anunţă lansarea celei de-a unsprezecea ediţii a studiului "Evoluţia afacerilor din România". Acest blitz survey reprezintă un instrument esenţial pentru a explora percepţiile executivilor de top din companiile de referinţă ale ţării, atât multinaţionale, cât şi antreprenoriale, cu privire la dezvoltarea afacerilor în anul 2024.
Indicatorii analizaţi includ cifra de afaceri, profitul, investiţiile, evoluţia numărului de angajaţi şi a nivelului salariilor. Chestionarul a fost completat de 306 respondenţi în perioada 20 august 2024 - 10 septembrie 2024. Raportul de anul acesta oferă date comparative pentru aceeaşi perioadă din anii 2022, 2023 şi 2024.
Percepţia generală asupra mediului de afaceri în 2024
Anul 2024 este considerat de companiile din România ca fiind uşor mai defavorabil pentru afaceri, în comparaţie cu anul 2023 (scor general 5,5 faţă de 5,7), însă uşor mai favorabil decât 2022 (scor general de 5,4). Principalele provocări pentru companii au fost gestionarea creşterii costurilor (77%), atragerea şi retenţia angajaţilor (73%), digitalizarea şi automatizarea proceselor (61%), gestionarea fluxului de numerar (58%) şi instabilitatea mediului politic şi social (32%).
În ultimele 6 luni retenţia personalului s-a îmbunătăţit la 19% dintre companii, în timp ce la 70% a rămas la fel. Accesul la creditare şi relaţia cu băncile au rămas stabile pentru 75% şi respectiv 79% dintre companii. Relaţia cu clienţii este indicatorul care a înregistrat îmbunătăţiri pentru cele mai multe companii (43%), urmată de procesul de digitalizare (42%). În ceea ce priveşte controlul costurilor şi fluxul de numerar, provocările sunt mai mari, 32% dintre companii raportând o deteriorare a fluxului de numerar, iar 38% au avut dificultăţi în controlul costurilor.
Evoluţia cifrei de afaceri
Datele arată că şi în anul 2024 cele mai multe companii prognozează creşteri ale cifrei de afaceri de 5%-10%. Procentul acestora este însă în scădere, de la 24% în 2023 la 20% în 2024. Totodată, ponderea companiilor care au avut o creştere de peste 30% scade de la 13% în 2022 la 11% în 2023 şi rămâne la acest nivel în 2024. În acelaşi timp, procentul afacerilor cu creşteri moderate (între 5% şi 10%) creşte în 2023 (+3pp), dar scade uşor în 2024 (-4pp).
Analiza răspunsurilor date de companiile respondente din 10 industrii reprezentative arată că o creştere a cifrei de afaceri de 10%-20% este previzionată de 21% dintre companiile din comerţ şi de 19% din agricultură şi alimentaţie. Pe de altă parte 20% dintre firmele de IT spun că vor creşte cu 10%-20%, iar 13% dintre cele din industria de producţie industrială se aşteaptă la creşteri de peste 30% ale cifrei de afaceri în acest an.
În 2024, companiile care au reuşit să-şi crească vânzările au folosit în principal următoarele trei tactici: adăugarea de noi produse/servicii în portofoliu (55%), creşterea investiţiilor în marketing şi comunicare (52%), deschiderea de noi canale de distribuţie (38%).
Evoluţia profitului
În 2024, companiile care spun că vor înregistra o creştere modestă a profitului (1%-5%) reprezintă 27%, un salt semnificativ faţă de 2022 (15%), dar uşor în scădere faţă de 2023 (28%). O creştere similară este preconizată de cele cu profit între 5% şi 10%, de la 13% în 2023 la 17% în 2024. În schimb, procentul celor cu stagnare a profitului (0%) scade constant, de la 15% în 2022 la 10% în 2023 şi 7% în 2024.
Analiza la nivelul industriilor arată că o creştere a profitului de 20%-30% este previzionată de 17% dintre companiile din IT, de 14% din comerţ şi de13% din energie şi utilităţi. Dintre industriile care previzionează stagnări ale profitului în acest an sunt: 23% dintre firmele din telecomunicaţii, 22% din turism şi 20% din agricultură şi alimentaţie.
Evoluţia numărului de angajaţi
În 2024, 36% dintre companii estimează un număr constant de angajaţi, în creştere faţă de 26% în 2022 şi 32% în 2023. De asemenea, 23% dintre companii prognozează o creştere modestă (1%-5%) a numărului de angajaţi în 2024, comparativ cu 19% în anii anteriori. Pe de altă parte, procentul companiilor care anticipează scăderi mai mari de 10% este în scădere, atingând doar 6% în 2024, faţă de 12% în 2023.
În plan general, vedem că industriile care au avut creşteri ale numărului de angajaţi în 2024 sunt: tehnologia informaţiilor (79%), agricultură şi alimentaţie (68%), construcţii şi imobiliare (66%), comerţ (62%). Dar industriile cu creşteri de 20%-30% ale numărului de angajaţi sunt: energie şi utilităţi (18%), tehnologia informaţiei (13%), urmate de producţie industrială şi agricultură şi alimentaţie (12%).
Evoluţia salariilor
Datele din raport arată o evoluţie interesantă a salariilor între 2022 şi 2024. Procentul companiilor care au acordat creşteri salariale modeste, între 1%-5%, este în ascensiune, de la 11% în 2022, la 14% în 2023 şi 21% în 2024, indicând o tendinţă de evoluţie salarială treptată.
În schimb, procentul companiilor care oferă creşteri mai mari (10%-20%) scade de la 24% în 2023 la 16% în 2024. Mai mult, vedem că procentul companiilor cu creşterile salariale de peste 20% atinge un maxim de 18% în 2023, dar se reduce la 12% în 2024.
Analiza la nivel de industrii arată că cele cu procente semnificative de companii care au mărit salariile în 2024 sunt următoarele: comerţ şi agricultură (76%), servicii profesionale şi transporturi (74%), tehnologia informaţiei (72%). Totuşi, numai două industrii au dat creşteri salariale de peste 20%: servicii profesionale (13%) şi construcţii şi imobiliare (11%).
Evoluţia investiţiilor
Rezultatele cercetării evidenţiază o scădere semnificativă a investiţiilor mari (peste 30%), de la 12% în 2022 la 7% în 2023 şi 2024. În acelaşi timp, procentul companiilor care nu anticipau modificări în nivelul investiţiilor a scăzut la 22% în 2024, comparativ cu 28% în 2023.
Investiţiile moderate, cuprinse între 5% şi 10%, înregistrează o creştere treptată, atingând 24% în 2024. În schimb, ponderea companiilor care preconizează o reducere a investiţiilor este în declin, doar 1% dintre acestea estimând o reducere de 20% în 2024. Tendinţa generală sugerează o stabilizare şi o uşoară creştere a investiţiilor.
Raportul mai arată că în 2024 cele mai mari creşteri ale investiţiilor sunt înregistrate în industria IT (77% dintre companii), comerţ (70%), construcţii şi imobiliare (69%), transporturi (69%) şi agricultură şi alimentaţie (63%). Industriile în care multe companii au menţinut acelaşi nivel al investiţiilor ca în 2023 includ producţie industrială (31%), serviciile profesionale (29% dintre companii) şi energia şi utilităţile (28%).
Perspectiva anului 2025
Directorii executivi au identificat trei măsuri esenţiale pentru îmbunătăţirea mediului de afaceri din România: asigurarea predictibilităţii legislative şi fiscale (83%), îmbunătăţirea timpilor de implementare a programelor de finanţare cu fonduri europene (66%) şi digitalizarea administraţiei publice (51%).
Privind spre 2025, doar 17% dintre directorii executivi sunt încrezători sau foarte încrezători în creşterea economiei naţionale, în timp ce 26% au aceeaşi perspectivă asupra industriei din care fac parte. În contrast, majoritatea top managerilor (40%) au un nivel scăzut de încredere în evoluţia economică pozitivă a României, iar 30% nu au încredere în evoluţia favorabilă a propriului sector.
Deşi priorităţi precum predictibilitatea legislativă şi fiscală, accesul rapid la fonduri europene şi digitalizarea administraţiei publice rămân cruciale, incertitudinile legate de contextul economic global şi local continuă să influenţeze prognozele de creştere ale companiilor din România.