Sphera este cel mai mare grup din industria food service din România, ce operează în sistem de franciză, prin intermediul filialelor sale un portofoliu de branduri de succes recunoscute la nivel internaţional - KFC, Pizza Hut şi Taco Bell, precum şi KFC din Republica Moldova şi Italia.
În 2017, compania decide să se listeze la Bursa de Valori Bucureşti (BVB), operaţiune derulată în luna noiembrie a anului 2017, printr-o ofertă publică în care doi acţionari, Nicolae Badea şi Lucian Vlad, au vândut un pachet de acţiuni de 25% din companie. Cei doi acţionari au obţinut, în oferta publică derulată la BVB în perioada 24 octombrie - 2 noiembrie, circa 285,12 milioane de lei (63,3 milioane de euro), preţul final al ofertei fiind de 29 de lei/acţiune. Investitorii instituţionali au primit 95% din pachetul de acţiuni, ceea ce a reprezentat 9.340.165 de titluri, în timp ce restul de 5%, ce a cuprins 491.588 de unităţi, a revenit investitorilor de retail, preţul de 29 de lei/acţiune fiind valabil pentru ambele tranşe.
Majoritatea investitorilor în ofertă au fost străini, iar aproximativ 35% au provenit din România, potrivit lui Bogdan Câmpianu, managing director pe România la Wood&Company, brokerul care a intermediat oferta. Investitorii străini au provenit din ţări precum Marea Britanie, Polonia, Cehia, Croaţia.
Sphera a fost una dintre cele patru oferte publice găzduite de BVB în 2017: DIGI, Transilvania Broker, AAGES şi SFG. În şedinţa din data de 18 decembrie 2017, a fost atins cel mai mare preţ al unei acţiuni SFG, de 43 lei la închidere şi 44,8 lei maximul intra-day.
La momentul listării, SFG opera 108 restaurante. La sfârşitul celui de al treilea trimestru al anului 2021, compania are o reţea de 164 de restaurante şi peste 4.400 de angajaţi.
• Crahul Covid-19 şi evoluţia din 2021
Luna ianuarie a anului 2020 a adus pentru acţionarii SFG propunerea de distribuire ca dividende a profitului net rămas nerepartizat la dispoziţia societăţii, adică a sumei de 13,68 milioane de lei, data plăţii propuse fiind 31 martie 2020.
Sub restricţiile impuse de guvern s-a suspendat activitatea de servire şi consum în restaurantele companiei, însă a continuat să funcţioneze servirea clienţilor prin serviciile de livrare ale brandurilor de sub umbrela SFG. Totodată, în luna aprilie 2020, acţionarii SFG au trecut în rezervele companiei 30,38 milioane de lei, în condiţiile economice incerte.
Perioada de până la jumătatea lunii iulie a fost una de consolidare pentru acţiunile SFG.
Anunţul din 9 noiembrie 2020 privind dezvoltarea unui vaccin eficient împotriva Covid-19 a aprins un raliu pe toate pieţele din lume, inclusiv cea locală, iar acţiunile Sphera au beneficiat de pe urma schimbării de sentiment din pieţe.
Astfel, titlurile SFG au urcat pe volume peste medie ca urmare a intrării la cumpărare a investitorilor şi au continuat raliul care s-a extins până la jumătatea lui 2021, unde acţiunile Sphera au atins un maxim local de 19,2 lei.
În octombrie 2020, a fost numit în calitate de director general executiv al SFG Călin Ionescu, cu un mandat de 2 ani şi 7 luni, până la data de 1 mai 2023. Călin Ionescu a îndeplinit rolul de director general interimar al Sphera începând cu luna aprilie a lui 2020, după renunţarea la mandat a fostului director general Georgios Argentopoulos. Tot până în 2023 a fost numit în octombrie 2020 şi Lucian Hoancă în funcţia de preşedinte al boardului SFG.
Totodată, în februarie 2021, Lunic Franchising and Consulting Ltd. a anunţat că a ajuns la o deţinere de 9,99% din Sphera Franchise Group (SFG), sub pragul de 10%. Ulterior, în luna septembrie a acestui an, Lunic Franchising and Consulting Ltd. a coborât la o deţinere de 4,69% din Sphera Franchise Group (SFG). Amintim că la finele lui 2020 Lunic Franchising and Consulting Ltd., companie deţinută de Lucian Vlad şi înregistrată în Limassol, Cipru, avea 10,84% din SFG. La listarea Sphera din noiembrie 2017, Lucian Vlad vânduse 22,34% din companie, pachet pe care-l deţinea prin Lunic Franchising and Consulting Ltd, rămânând cu o deţinere de 10,99%, prin Anasa Properties SRL. În noiembrie 2019, acesta a transferat pachetul de aproape 11% de la Anasa Properties la Lunic Franchising and Consulting.
Anul 2021 a fost unul de creştere continuă pentru Sphera. Astfel, grupul a încheiat T1 2021 cu vânzări în restaurante de 211,4 milioane RON, în creştere cu 6,6% faţă de T1 2020 şi un EBITDA normalizat (excluzând impactul IFRS 16) de 13,1 milioane RON, cu 271% mai mare faţă de perioada similară a anului anterior. În T1 2021, compania a deschis un restaurant KFC în Sfântu Gheorghe şi primul restaurant Drive-Thru din Italia, în Pomezia, regiunea Lazio.
Trimestrul al doilea din 2021 a fost cel mai bun trimestru secund din istoria companiei, cu vânzări consolidate de 233,1 milioane de lei la nivel trimestrial, +119% faţă de perioada similară din 2020, afectată aproape complet de lockdown. În 1 iunie 2021, Sphera Franchise Group a înregistrat cele mai mari vânzări înregistrate vreodată într-o singură zi.
Rezultatele excelente ale companiei au continuat pe tot parcurul primei jumătăţi a anului 2021, cu vânzări în restaurante de 444.5 milioane RON, în creştere cu 46% faţă de S1 2020, cu EBITDA de 38,4 milioane RON şi un profit net de 5,2 milioane RON, cu 123% peste nivelul din primul semestru al anului trecut. În primul semestru al anului 2021, Sphera a inaugurat patru restaurante în România şi Italia.
Creşterile record au continuat şi în trimestrul al treilea din 2021, când Sphera Franchise Group a înregistrat vânzări istorice de 284,2 milioane RON şi vânzări consolidate mai mari cu 45%, la 728,7 milioane RON. În această perioadă, EBITDA a fost mai mare cu 21% decât în T3 2020, ajungând la 32,1 milioane RON, iar profitul net a avansat cu 30%, la 22,9 milioane RON.
Creşterile susţinute din 2021 au avut la bază decizia managementului companiei de a continua investiţiile atât în deschiderea de noi restaurante, cât şi strategia de dezvoltare a canalelor de vânzare online. De asemenea, în primele nouă luni ale anului 2021, toate mărcile de pe toate cele trei pieţe de activitate şi-au îmbunătăţit performanţa faţă de aceeaşi perioadă a anului 2020. Vânzările CFF (Taco Bell) au crescut cu 75%, USFN Moldova (KFC Moldova) cu 54%, USFN România (KFC România) cu 48%, USFN Italia (KFC Italia) cu 36% şi ARS (Pizza Hut) cu 25%.
Un alt eveniment notabil din 2021 pentru Sphera Franchise Group este semnarea de către companie a unui contract de furnizare de servicii de market-maker cu BRK Financial Group, contract ce are menirea să susţină lichiditatea acţiunilor emitentului SFG. Contractul este pe o durată de un an, cu posibilitate de prelungire. Totodată, în luna august, acţionarii companiei au respins propunerea răscumpărării de acţiuni proprii în vederea implementării unui sistem de remunerare a membrilor conducerii companiei şi au aprobat distribuirea de dividende în sumă de 35 milioane de lei din profitul nedistribuit al anilor 2019-2020, dividendul brut pe acţiune fiind de 0,9021 lei.
Acţiunile Sphera reprezintă o oportunitate pentru investitorii de la BVB prin aceea că au un preţ atractiv şi sunt listate pe o bursă care a depăşit record după record, în 2021. Interesul pentru acţiunile Sphera este susţinut şi de estimările companiei privind evoluţia pozitivă a afacerilor pe termen scurt, compania ţintind un volum de 1 miliard de lei.
În 2021, BVB a fost una dintre cele mai active burse din regiune, cu circa 30 de listări. La nivelul capitalizării, BVB a avut o evoluţie puternic ascendentă în 2021, astfel că, la nivelul primelor opt luni, BVB a ajuns la o capitalizare record de peste 200 miliarde lei, faţă de nivelul de 154,4 miliarde lei de la finalul anului 2020.