• (Interviu cu Ileana Dumitru, Director Juridic şi Relaţii Publice în cadrul British American Tobacco)
Reporter: Ce măsuri a luat industria tutunului, în general, şi British American Tobacco, în particular, pentru a trece mai uşor peste criza provocată de pandemia de Covid-19?
Ileana Dumitru: Încă de la început, noi, la British American Tobacco, am tratat această situaţie cu cea mai mare seriozitate. De aceea, din primele momente, am luat măsuri clare şi detaliate pentru siguranţa angajaţilor şi a familiilor lor. Din fericire, am putut să ne continuăm activitatea ca de obicei, respectând toate recomandările autorităţilor şi luând toate măsurile necesare pentru a asigura siguranţa angajaţilor noştri.
Reporter: Care este cea mai mare ameninţare pentru industria tutunului - legislaţia, fiscalitatea, contrabanda...?
Ileana Dumitru: Cea mai mare ameninţare pentru afacerile legale adiacente domeniului, fie că vorbim de companii de tutun sau retaileri, mai ales cei de talie mică şi mijlocie, şi pentru bugetul de stat vine din traficul ilicit. Contrabandiştii câştigă sute de milioane aducând în ţară produse care sunt mai ieftine şi care nu sunt supuse niciunui control de calitate. În cazul acesta, cheia este crearea unui cadru fiscal predictibil care să asigure că diferenţa dintre produsele vândute pe piaţa legală şi cele vândute pe piaţa neagră nu creşte, mai ales că românii cumpără deja cele mai scumpe ţigări din Uniunea Europeană raportat la indicele puterii de cumpărare.
Reglementarea ar trebui să ia în considerare şi diferenţele dintre produsele care conţin nicotină. Spre exemplu, produsele care încălzesc tutunul (THP), în loc să îl ardă, care, prin urmare, au potenţial de a reduce riscul asociat fumatului. De aceea este important ca aceste produse să fie taxate mai puţin decât ţigările tradiţionale.
Reporter: Cum vedeţi evoluţia contrabandei cu ţigări?
Ileana Dumitru: Chiar şi în timpul pandemiei COVID-19, contrabandiştii încalcă toate regulile pentru a-şi menţine profitul. Cu toate acestea, 2020 este primul an din ultimii 10 în care piaţa ilicită a scăzut sub 10%. Acest lucru a fost posibil din două motive: în primul rând, datorită eforturilor autorităţilor de control şi, în al doilea rând, prin prisma faptului că Guvernul a menţinut un nivel acceptabil al accizelor pentru ţigări. Dorim să continuăm buna colaborare cu autorităţile, astfel încât să putem proteja fumătorii adulţi de produsele nereglementate şi să diminuăm prejudiciile aduse bugetului de stat în fiecare an, sprijinind astfel redresarea economiei româneşti. Eforturile autorităţilor împotriva combaterii comerţului ilicit au continuat anul acesta şi, chiar dacă întregul context nu a fost unul uşor, în primele nouă luni ale anului 2020 autorităţile române au confiscat peste 91 de milioane de ţigări de contrabandă cu o valoare totală de 53 de milioane de lei, conform datelor de pe www.stopcontrabanda.ro.
Reporter: Ce măsuri credeţi că ar trebui să fie luate pentru a reduce piaţa neagră a ţigaretelor?
Ileana Dumitru: Ne bucurăm că autorităţile îşi manifestă hotărârea de a lupta împotriva traficului ilicit. Anul trecut, 21 aprilie a fost stabilită Ziua Naţională a luptei împotriva Traficului Ilicit, iar anul acesta contrabanda a fost introdusă în Strategia Naţională de Apărare a ţării pentru perioada 2020-2024, ambii sunt paşi mari care ar putea ajuta oamenii să-şi dea seama că traficul ilicit este o problemă serioasă care afectează nu numai bugetul statului, ci şi siguranţa lor. În viitor, credem că este important ca autorităţile să dispună de bugetul necesar pentru a asigura frontierele cu echipamentele tehnice de care poliţiştii de frontieră şi ofiţerii vamali au nevoie pentru a prinde mai uşor contrabandiştii.
Reporter: Cum a evoluat cererea de produse din portofoliul companiei care înlocuiesc ţigările tradiţionale?
Ileana Dumitru: Anul acesta am lansat un nou produs: glo Hyper. Este cel mai inovator produs de încălzire a tutunului (THP) al BAT, nu arde tutunul şi are potenţialul de a fi mai puţin riscant decât fumatul. Peste 150.000 de români au deja un glo şi acest segment este în creştere.
Reporter: Cum a evoluat activitatea companiei în ultimul an?
Ileana Dumitru: În mod evident trecem printr-o situaţie foarte nesigură, care evoluează constant într-un ritm alert, motiv pentru care vom continua să menţinem o legătură strânsă cu sursele oficiale de informaţii şi să ne adaptăm răspunsul la provocările legate de evoluţia COVID-19. Facem tot posibilul pentru a sprijini funcţionarea businessului şi luăm toate măsurile necesare în acest sens: fiecare business a dezvoltat un plan de continuitate a afacerii, care este permanent actualizat şi pregătit pentru a fi implementat. La nivel individual, fiecare dintre noi are o direcţie clară în ceea ce priveşte adaptarea rolului său la noile condiţii de criză.
Reporter: Ce planuri de investiţii aveţi?
Ileana Dumitru: Astăzi, vedem noi oportunităţi de a surprinde momente ale consumatorului care, în timp, au devenit limitate de schimbările societale şi de reglementare, dar şi oportunităţi de a satisface nevoile şi preferinţele în continuă evoluţie ale consumatorilor. În consecinţă, ne-am dezvoltat strategia pentru a ne concentra mai puternic pe livrarea unei schimbări treptate în performanţa categoriilor noi, alimentată de investiţii care provin din livrarea continuă a segmentului de produse pe bază de combustie a afacerii noastre.
La BAT, recunoaştem că nevoile consumatorilor şi ale societăţii se schimbă. Aşteptările evoluează într-un ritm accelerat.
Pe măsură ce ne dezvoltăm strategia de grup, ne dezvoltăm şi Agenda de Sustenabilitate: ne-am reîmprospătat Agenda de Sustenabilitate pentru a reflecta importanţa reducerii daunelor cauzate de tutun şi, de asemenea, pentru a pune un accent mai mare pe importanţa abordării schimbărilor climatice şi a managementului mediului. În România, am investit în creşterea gradului de conştientizare cu privire la impactul pe care alegerile noastre îl au asupra mediului şi am dezvoltat campania Alege Asumat Un Oraş Curat în 3 oraşe importante (Bucureşti, Iaşi şi Constanţa), invitând fumătorii să folosească scrumierele noastre stradale special concepute pentru a ţine mucurile ţigărilor departe de străzi. De asemenea, investim şi în oameni: în oamenii noştri, prin sprijinirea oportunităţilor de dezvoltare într-o gamă largă de sectoare de afaceri şi, de asemenea, prin încurajarea unei culturi a diversităţii şi incluziunii; de altfel, în comunităţile în care activăm, sprijinim accesul la cultură şi la istoria locală. Aceste programe se află în desfăşurare şi evoluează şi se dezvoltă în timp.
Reporter: Cât din producţia totală exportaţi şi către ce ţări?
Ileana Dumitru: Aproape 60% din volumele produse în fabrică sunt destinate exportului, ajungând la peste 45 de ţări de pe tot globul, inclusiv Rusia, Japonia, Brazilia, Italia, Regatul Unit şi Danemarca. Fabrica British American Tobacco din Ploieşti este a doua cea mai mare fabrică a grupului din Uniunea Europeană şi una dintre cele mai avansate din punct de vedere tehnologic la nivel global, după o investiţie de aproape 500 de milioane euro de la înfiinţarea fabricii, în 1996. Fabrica BAT din Ploieşti este, de asemenea, furnizor de glo Neo (stick-uri de tutun care se folosesc în dispozitivul de încălzire a tutunului glo) în întreaga Europa, întrucât BAT îşi continuă ambiţia de a transforma industria tutunului cu o gamă de alternative cu risc redus pentru fumători.
Reporter: Ce cifră de afaceri aţi realizat în prima jumătate a acestui an comparativ cu perioada similară din 2019 şi care sunt estimările pentru anul 2020?
Ileana Dumitru: Nu există o estimare oficială pe care să o putem face publică până acum.
Reporter: Câţi angajaţi are compania?
Ileana Dumitru: BAT este un angajator strategic în România, cu 2.500 de angajaţi în cele trei entităţi economice care îşi desfăşoară activitatea aici şi alte 25.000 de locuri de muncă create în cadrul lanţului de distribuţie. Numărul angajaţilor BAT s-a dublat în ultimii ani, de la 1.200 în 2013 la 2.500 în prezent.
Reporter: Ce cotă de piaţă aveţi?
Ileana Dumitru: British American Tobacco este cel mai mare jucător de pe piaţa tutunului din România, cu o cotă de piaţă de 53%.
Reporter: Mulţumesc!