SUPLIMENT TERAPLAST TeraPlast în cifre
Valentin M. Ionescu
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 3 decembrie 2021
În intervalul ianuarie - septembrie 2021, vânzările grupului Teraplast au însumat 451.044.553 lei, din care 67,7% pe segmentul instalaţii şi reciclare, aproximativ 24% la granule (lider pe piaţa internă cu 34%), 7% la confecţii tâmplărie, 2,3% din ambalaje flexibile.
Pentru primele nouă luni din acest an, TeraPlast a raportat un profit net de aproape 43,26 milioane de lei, cu 41% peste cel din perioada ianuarie-septembrie 2020.
Grupul a trecut printr-o reorganizare, în perioada 2020 - 2021, şi în prezent include cinci firme - respectiv TeraPlast (producător de ţevi, granule şi profile din PVC) - societate parentală şi filialele Teraglass Bistriţa SRL (producător de ferestre şi uşi din PVC), TeraPlast Recycling SA (reciclare), TeraBio Pack SRL (producător de ambalaje biodegradabile, respectiv pungi şi saci de gunoi biodegradabili), Somplast (producător de ambalaje flexibile), ultima fiind preluată recent -, iar TeraSteel Bistriţa, TeraSteel DOO Serbia (panouri termoizolante) şi Wetterbest SRL (ţigle metalice) au fost vândute grupului Kingspan (Irlanda).
TeraPlast Hungaria Kft. (distribuitor) împreună cu business-ul de profile tâmplărie al TeraPlast SA au fost vândute către Dynamic Selling Group, în septembrie 2020.
Ca urmare a acestei reorganizări, grupul pare că şi-a modificat strategia de dezvoltare, urmărind mai degrabă o extindere şi consolidare pe piaţa internă, comparativ cu anii anteriori în care pătrunsese prin structuri proprii în Serbia şi Ungaria. De altfel, grupul are, în acest an, investiţii de 32 de milioane de euro şi urmăreşte să se extindă pe piaţa ambalajelor flexibile şi să devină lider pe acestă piaţă, estimată la aproximativ 300 milioane euro. De asemenea, grupul mizează pe investiţiile publice în reţelele locale de apă şi canalizare.
TeraPlast deţine active în valoare de 837.789.612 lei, cu +14,5% comparativ cu decembrie 2020, dar cu o creştere semnificativă a activelor circulante (creanţe). Valoarea capitalurilor proprii este de 585.862.537 lei (creştere 75% faţă de dec.2020, la rezultatul reportat la profit).
• Evoluţia rezultatelor financiare la 30 septembrie 2021
În primele nouă luni ale acestui an, cifra de afaceri a Grupului Teraplast SA a înregistrat un salt de 45,5% faţă de aceeaşi perioadă din 2020, până la peste 451 de milioane de lei. Vânzările din producţia proprie au o pondere de 87% în total.
Linia de business Instalaţii şi Reciclare (TeraPlast şi TeraPlast Recycling) a fost principala generatoare a cifrei de afaceri la nivel de Grup, cu două treimi din rezultatul consolidat - 300 milioane lei.
Linia de business Granule (TeraPlast şi TeraPlast Recycling), care include Granulele rigide şi plastifiate din PVC, dar şi granulele reciclate, înregistrează performanţe în accelerare inclusiv faţă de trimestrele anterioare. Cifra de afaceri pe acest segment a atins 108 milioane de lei şi arată o dublare faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. EBITDA a avut o evoluţie similară, cu o creştere de 75%.
Linia de business Ferestre şi usi (TeraGlass) a avut o marjă EBITDA care s-a îmbunătăţit în trimestrul al treilea faţă de primele două trimestre din 2021. Creşterea EBITDA la nouă luni este de 115% faţă de acelaşi interval din 2020.
Linia de business Ambalaje flexibile (TeraBio Pack) a atins o cifră de afaceri de 10,8 milioane de lei.
Profitul operational al Grupului Teraplast a avansat cu 37%, până la nivelul de 50,5 milioane de lei, câştigul net atingând valoarea de 43,3 milioane de lei, ceea ce reprezintă o creştere semnificativă de 41%.
În perioada analizată, EBITDA continua să prezinte o evoluţie ascendentă raportat la intervalul similar din 2020, cu o creştere de 32%. Marja EBITDA, situată la 14,3%, arată o continuă îmbunătăţire, cu toate că în trimestrul al treilea s-a remarcat o încetinire a ritmului.
Gradul de îndatorare a scăzut considerabil, la 10%, iar lichiditatea curentă (2,72) este ridicată (benchmark > 1), fiind la un nivel cu mult peste cel înregistrat în ultimii şapte ani, ceea ce înseamnă că unul dintre activele vândute punea presiune pe lichiditatea curentă şi, implicit, pe capitalul de lucru. Solvabilitatea globală este de 3,32, în condiţiile în care valoarea activelor este ridicată.
În rezultatele consolidate ale Grupului au cântărit unele cheltuieli legate de implementarea noilor investiţii. Până la 30 septembrie 2021, TeraPlast a achitat investiţii de 83 de milioane de lei, care, în urma operaţionalizării proiectelor, vor avea impact asupra rezultatelor financiare în trimestrele viitoare. Teraplast are în derulare învestiţii de 32 milioane euro. Managementul Grupului analizează permanent noi oportunităţi de dezvoltare, prin investiţii sau operaţiuni M&A, care să genereze creştere pe termen lung pentru corporaţie, pe segmentul ambalajelor flexibile şi nu numai.